Queer

Αν για κάτι φημίζεται ο Λούκα Γκουαντανίνο είναι για τα σέξι, νεολάγνα, φωτογενή μελοδράματά του, που αρκούνται στην αποθέωση της εικόνας και στην επιφάνεια των συναισθημάτων. To "Queer" είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα

Queer - κριτική ταινίας

Σύνοψη: Ο Aμερικανός Γουίλιαμ Λι περνά τις μέρες του στην Πόλη του Μεξικού των αρχών των ’50s με σεξουαλικές επαφές της μιας βραδιάς και κατά βάση μόνος, διατηρώντας μερικές επαφές με άλλα μέλη της μικρής αμερικανικής κοινότητας,. Η συνάντησή του με έναν νέο φοιτητή τού δείχνει για πρώτη φορά ότι έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει στενή σχέση με κάποιον.

Άποψη: Αν για κάτι φημίζεται ο Λούκα Γκουαντανίνο είναι για τα σέξι, νεολάγνα, φωτογενή μελοδράματά του, που αρκούνται στην αποθέωση της εικόνας και στην επιφάνεια των συναισθημάτων.

Το Queer, το ημιτελές και ημιαυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Γουίλιαμ Μπάροουζ, είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα του σινεμά του ιταλού auteur.

Οι Aμερικανοί και ευρωπαίοι εκπατρισμένοι στο Μεξικό είναι συχνό φαινόμενο στην πρώτη μεταπολεμική δεκαετία, του 1950, και ο Γουίλιαμ Λι, καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Μπάροουζ με το οποίο συστήθηκε στο Junkie (1953), συνέχισε στο Queer και έκλεισε στο Γυμνό Γεύμα (1959). Εμπνευσμένο από την προσωπική του παραμονή στο Μεξικό, στις αρχές των 50s, την ερωτική του ιστορία με τον Λιους Μάρκερ και το κοινό ταξίδι τους στην Νότια Αμερική, ο Μπάροουζ στήνει μια queer ερωτική καταβύθιση στον εαυτό και την σεξουαλικότητα που αναμενόμενα ενέπνευσε τον Γκουαντανίνο.

Έχοντας έναν εξαιρετικό Ντάνιελ Κρεγκ, στον ρόλο της καριέρας του, απόλυτα πειστικός ως μια queer προσωπικότητα που ψάχνεται σεξουαλικά και αναζητά τον έρωτα στα μάτια νεαρών βυθισμένος στις εξαρτήσεις, ο σκηνοθέτης αναπλάθει το Μεξικό της εποχής στα θρυλικά στούντιο της Τσινετσιτά ως μια ουτοπία παράνομου έρωτα και αναρχικής ανεξαρτησίας,  ως έναν παραδείσιο κήπο ελευθερίας, που ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα.

Θυμίζει περισσότερο το αιώνιο ελληνικό καλοκαίρι ανεμελιάς και αργόσχολης καθημερινότητας που φαντασιώνεται το αμερικανικό σινεμά για την Ελλάδα. Η φτώχεια και η παρακμή, η παιδική εκμετάλλευση και η παράνομη πορνεία ρομαντικοποιείται και φωταγωγείται θερμά και έντονα, με τον Tαϊλανδό διευθυντή φωτογραφίας Sayombhu Mukdeeprom (σταθερός συνεργάτης του Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν, του Γκουαντανίνο και του Μιγκέλ Γκόμες) να τονίζει όλη την κάψα και την εξάρτηση από ποτό, τσιγάρο, ναρκωτικά με τα κόκκινα παθιασμένα χρώματα, σαν ένας πιο ξεθωριασμένος και αλά b movie exploitation Βιτόριο Στοράρο.

Από τα καφέ του Μεξικό, στα οποία σιγοκαπνίζει, συζητά και ψωνίζει νεαρούς, μέχρι την ζούγκλα του Ισημερινού, ο ήρωας μοιάζει προδομένος από τις σεναριακές αδυναμίες που τον αφήνουν εκτεθειμένο και το μοντάζ του Marco Costa, που μοιάζει τόσο άτεχνο που απορεί κανείς αν έχει γίνει από επαγγελματία. Απότομες αλλαγές, κακοσχεδιασμένες και παράξενες αλλαγές οπτικής γωνίας της κάμερας, που ίσως συνειδητά θέλουν να δείξουν την κακοτεχνία των b movies των 80s, από τα οποία επηρεάζεται, αλλά μοιάζουν απλώς παράξενα.

Το μουσικό σκορ των έμπειρων Reznor και Ross (The Social Network, Mank, Soul, Bones and All, Challengers) δείχνει όλη την ατμοσφαιρική και μυστηριώδη διάθεση των χαρακτήρων καθώς ερευνούν ζητήματα επιθυμίας και ταυτότητας, το οποίο απορρυθμίζεται από τα πιο ποπ/ροκ γνωστά τραγούδια που ακούγονται και το οποίο έχει αρχίσει να γίνεται κουραστικό και μανιέρα στο σύγχρονο σινεμά, κάνοντας πολλές φορές τις σκηνές να θυμίζουν περισσότερο video clip.

Ο Ντέιβιντ Λιντς, που έφυγε πρόσφατα από την ζωή, μπορεί να συνδύασε το αινιγματικό με το ποπ, αλλά εντάξει ας αποδεχτούμε πως δεν είμαστε όλοι Ντέιβιντ Λιντς!

Πρώτη δημοσίευση: 16 Jan 2025, 03:42
Ενημέρωση: 23 Jan 2025, 01:05
Τίτλος:
Queer
Έτος: 
Διάρκεια: 
136
Εταιρία διανομής: 
Release: 
16 Ιανουαρίου 2025

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Still Here, από την Spentzos Still Here, από την Spentzos