Σύνοψη: Στη Νάπολη του ‘80, ενώ ο Fabio ακολουθεί το πάθος του για το ποδόσφαιρο, μια οικογενειακή τραγωδία χαράζει το αβέβαιο αλλά πολλά υποσχόμενο μέλλον του στη σκηνοθεσία.

Άποψη: Το 1987, όταν ο Paolo Sorrentino ήταν 17 ετών, ταξίδεψε μέχρι την Τοσκάνη για να παρακολουθήσει έναν αγώνα ποδοσφαίρου και να δει το είδωλο του, τον Αργεντίνο ποδοσφαιριστή Diego Maradona εν δράσει. Οι γονείς του έμειναν σπίτι  και πέθαναν εκείνο το βράδυ εξαιτίας μιας διαρροής μονοξειδίου του άνθρακα.

20 χρόνια μετά το σκηνοθετικό του ντεμπούτο ο Ιταλός σκηνοθέτης επιστρέφει στη γενέτειρά του, τη Νάπολη, για να αφηγηθεί στην πιο προσωπική του ταινία τη δική του ιστορία ενηλικίωσης που σημαδεύτηκε από την απώλεια αυτή των γονιών του. Ο Fabio, ο Fabietto, το alter ego του Sorrentino, λατρεύει το ποδόσφαιρο, προσπαθεί να βρει τι είναι αυτό που θέλει να κάνει στη ζωή του όταν μεγαλώσει και προτιμά να περιτριγυρίζεται από τη φασαριόζικη φαμίλια του από το ν’ αποκτήσει φίλους.

Στο πρώτο μισό της ταινίας που είναι και το πιο εύθυμο, η αφήγηση δεν εστιάζει μόνο στο νεαρό ήρωα αλλά και στην οικογένειά του, στον κομμουνιστή πατέρα του, στη μητέρα του που αγαπά τις φάρσες, στον αδερφό του που ονειρεύεται να γίνει ηθοποιός, στην θεία του, την Patrizia, που λαχταρά ν’ αποκτήσει παιδί. Είναι μετά την αναπάντεχη τραγωδία που θ’ ανατρέψει τη ζωή του που το αφηγηματικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται ακόμα περισσότερο στο Fabio, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με τον πόνο της απώλειας. «Θέλω μια φανταστική ζωή, όπως αυτή που είχα πριν», δηλώνει εκείνος.

Γι’ αυτή τη σχεδόν αυτοβιογραφική ταινία ο Sorrentino, όπως και ο ίδιος τόνισε, επέλεξε ένα πιο απλό στυλ από ό,τι πριν. Και η επιλογή του αυτή που μας εκπλήσσει κάνει τo Χέρι του Θεού το πιο ειλικρινές του έργο.

Είναι η πρώτη ίσως φορά που αυτά που θέλει να πει ο Ιταλός δημιουργός δε χάνονται μέσα στα στυλιζαρισμένα κάδρα του. Γιατί εδώ προσπαθεί όσο γίνεται ν’ αφήσει στην άκρη τις συνήθεις φαντασμαγορικές εικόνες που χαρακτηρίζουν τη φιλμογραφία του και υιοθετεί ένα πιο μετρημένο ύφος για να μιλήσει για το πώς τον καθόρισε ο χαμός της μητέρας του και του πατέρα του, για το πώς βρήκε διέξοδο στη φαντασία του, για το πώς γεννήθηκε το όνειρό του ν’ ασχοληθεί με το σινεμά και να κάνει ταινίες και για το πώς ο Maradona επηρέασε το μέλλον του.

Σε αυτήν την ταινία, στην οποία ο Sorrentino καταθέτει τη δική του αλήθεια και τολμά ν’ αναμετρηθεί με το παρελθόν του, όσο επώδυνο και αν είναι αυτό, δίνει, όπως είναι επόμενο, το «παρών» ο Federico Fellini που υπήρξε μεγάλη έμπνευση για εκείνον αλλά και ο Ναπολιτάνος σκηνοθέτης Antonio Capuano, σε ταινία του οποίου έκανε την πρώτη σεναριακή του απόπειρα.

Το Χέρι του Θεού που παντρεύει το κωμικό με το τραγικό, την πραγματικότητα με τη φαντασία κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας και αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ιταλίας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

Αναστασία Σταθά

Πρώτη δημοσίευση: 2 Dec 2021, 03:27
Ενημέρωση: 9 Dec 2021, 01:40
Τίτλος:
The hand of God (Το χέρι του Θεού)
Είδος: 
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
130
Εταιρία διανομής: 
Release: 
2 Δεκεμβρίου 2021

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos