Σελίν Σιαμά: "Έτσι ονειρεύτηκα την ταινία μου"
Δυο χρόνια μετά την ταινία της Το Πορτρέτο Μιας Γυναίκας που Φλέγεται (Βραβείο Σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών), η σπουδαία Γαλλίδα δημιουργός Σελίν Σιαμά επιστρέφει με μία υπέροχη ταινία για όλη την οικογένεια, και μας ταξιδεύει στην δική της παιδική ηλικία, με ένα ύμνο στην φαντασία και στην παιδική φιλία, με θέμα την αγάπη και τις πληγές που επουλώνονται.
Από το Αγοροκόριτσο (Tomboy) μέχρι τα Κορίτσια (Girlhood), η Σελίν Σιαμά ανέκαθεν έδειχνε μια ευαισθησία απέναντι στην παιδική ηλικία, εστιάζοντας μάλιστα σε ιστορίες όπου μικρά παιδιά ετοιμάζονται για το «μεγάλο» βήμα προς την ενηλικίωση.
Η Σελίν Σιαμά μιλά για την ταινία της
Η Μικρή Μαμά, μία ιστορία που αποκρυσταλλώθηκε μέσα της εν μέσω πανδημίας, προσεγγίζει με ποίηση και ευαισθησία την τρυφερή παιδική ψυχή, εστιάζοντας στην σχέση μητέρας-παιδιού, με έναν πρωτόγνωρο τρόπο. Όπως εξηγεί η σκηνοθέτρια, η ταινία βασίζεται σε μία απλή ιδέα: την συνάντηση και τη φιλία που αναπτύσσεται μεταξύ ενός μικρού κοριτσιού και της ίδιας του της μητέρας ως παιδί… «Καθώς έγραφα την ταινία, αναρωτιόμουν: εάν συναντούσα τη μαμά μου ως παιδί, θα ήταν η μαμά μου; Δεν θα ήταν κάτι σαν αδερφή μου; Ή φίλη μου; Κάπως έτσι μου ήρθε η ιδέα για το κάστινγκ: τη μητέρα και την κόρη θα μπορούσαν να ερμηνεύσουν δύο αδερφές. Κι έτσι οδηγηθήκαμε στις δίδυμες Ζοζεφίν και Γκαμπριέλ Σανζ. Η επικοινωνία μεταξύ μας ήταν άμεση, και οι γονείς τους ήταν πρόθυμοι να τις ακολουθήσουν σε αυτήν την ιστορία που τους άγγιξε». Όπως πάντα όταν δουλεύει με παιδιά, η Σελίν Σιαμά δεν έκανε πρόβες -όλα έγιναν επιτόπου, στο σετ.
«Θέλησα να κάνω μια ταινία για ένα ταξίδι στο χρόνο, αλλά χωρίς μηχανές του χρόνου. Η ίδια η ταινία είναι η μηχανή του χρόνου. Το κόψιμο στο μοντάζ τηλεμεταφέρει τους χαρακτήρες και τους φέρνει κοντά… Η Μικρή Μαμά είναι μια νέα προσέγγιση του είδους αυτού (time travel story), γιατί το ζητούμενο δεν είναι ούτε το μέλλον, ούτε το παρελθόν, αλλά ο χρόνος που μοιραζόμαστε…».
H γνωμη του MOVE IT για το Petite Maman
Ο σπουδαίος ιάπωνας σκηνοθέτης animation Μιγιαζάκι, και οι ταινίες του, που αποτελούν την αποθέωση της φαντασίας, υπήρξε άλλωστε έμπνευση για εκείνην και σε αυτήν την ταινία: «Μ’ αρέσει που ο Μιγιαζάκι παίρνει στα σοβαρά τα παιδιά -όπως και τους γυναικείους χαρακτήρες και τη φύση. Μερικές φορές όταν δεν ήμουν σίγουρη για κάποια επιλογή μου, ρωτούσα τον εαυτό μου "Τι θα έκανε εδώ ο Μιγιαζάκι;". Πάντα, μέχρι και τη φάση του μοντάζ, προτεραιότητα μας ήταν η εμπειρία που θα αποκόμιζε το παιδί-θεατής. Κι αυτή δεν είναι απαραίτητα η ευκολότερη εκδοχή… Στην ουσία, την ταινία αυτή την ονειρεύτηκα σαν μια μοιρασμένη εμπειρία μεταξύ παιδιών και μεγάλων, ως μια νέα μορφή επικοινωνίας μεταξύ των γενεών –ελπίζοντας πως κάποιοι ενήλικοι θεατές ίσως έρθουν να την δουν μαζί με τους γονείς τους, εκτός από τα παιδιά τους».
Η Μικρή Μαμά δεν τοποθετείται σε συγκεκριμένο χρόνο. «Ήθελα, τόσο ένα παιδί από το 2021, όσο κι ένας θεατής που υπήρξε παιδί το 50’ ή του 70’, να μπορούν να ταυτιστούν με τους χώρους του φιλμ».
Η ταινία άλλωστε έχει σαφείς αυτοβιογραφικές αναφορές: τα εξωτερικά της γυρίστηκαν στην πόλη που γεννήθηκε η Σελίν Σιαμά, ενώ το εσωτερικό του σπιτιού δημιουργήθηκε σε στούντιο, με εμμονή και στην παραμικρή λεπτομέρεια, παραπέμποντας στα σπίτια των γιαγιάδων της. «Πέρασα μια υπέροχη εβδομάδα παρακολουθώντας ενήλικες να χτίζουν μια καλύβα στα δάση των παιδικών μου χρόνων», εξομολογείται...
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων