Mάρτιν Σκορσέζε: "Οι αλγόριθμοι αντιμετωπίζουν τον θεατή ως καταναλωτή"

Published: 17 Feb 2021, 13:50
Συντάκτης:

Ο Martin Scorsese στρέφεται εναντίον της κινηματογραφικής βιομηχανίας με ένα νέο άρθρο για τον Federico Fellini, το οποίο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Harper’s Magazine του Μαρτίου 2021 (διαβάστε το πλήρες άρθρο εδώ). Με τίτλο «Il Maestro», το άρθρο βρίσκει το ποιητικό αποκορύφωμα στη φιλμογραφία του Φελίνι και χρησιμοποιεί τον Ιταλό δημιουργό για να υποστηρίξει γιατί η μαγεία του κινηματογράφου χάνεται τώρα από τον τεράστιο όγκο περιεχομένου που κυκλοφορεί από στούντιο κινηματογραφικών ταινιών και εταιρείες streaming.

<a href="/en/nea/o-martin-skorseze-perna-mprosta-apo-tin-kamera/69484">O Mάρτιν Σκορσέζε περνά μπροστά από την κάμερα!</a>ΣΧΕΤΙΚΑO Mάρτιν Σκορσέζε περνά μπροστά από την κάμερα!

Ο Scorsese αναγνωρίζει ότι οι πλατφόρμες ωφελούν την καριέρα του (χωρίς το Netflix δεν θα υπήρχε το «The Irishman» και χωρίς την Apple δεν θα υπήρχε η επερχόμενη ταινία του, το «Killers of the Flower Moon»), αλλά γράφει "η τέχνη του κινηματογράφου υποτιμάται συστηματικά, παραμερίζεται, υποτιμήθηκε και μειώθηκε στο χαμηλότερο κοινό παρονομαστή του» θεωρώντας τις ταινίες  ως «περιεχόμενο».

«Μόλις πριν από 15 χρόνια, ο όρος περιεχόμενο ακουγόταν μόνο όταν οι άνθρωποι συζητούσαν για τον κινηματογράφο σε σοβαρό επίπεδο και αντιπαραβλήθηκε με τη φόρμα», γράφει ο Scorsese. «Στη συνέχεια, σταδιακά, χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο από τους ανθρώπους που ανέλαβαν εταιρείες μέσων μαζικής ενημέρωσης, οι περισσότεροι από τους οποίους δεν γνώριζαν τίποτα για την ιστορία της τέχνης. Το «Περιεχόμενο» έγινε επιχειρηματικός όρος για όλες τις κινούμενες εικόνες: μια ταινία του David Lean, ένα βίντεο με γάτες, μια διαφήμιση Super Bowl, ένα σίκουελ με υπερήρωα, ένα επεισόδιο σειράς. Συνδέθηκε, φυσικά, όχι με τη κινηματογραφική εμπειρία αλλά με την προβολή στο σπίτι, στις πλατφόρμες που έχουν φτάσει να ξεπεράσουν την κινηματογραφική εμπειρία, όπως η Amazon ξεπέρασε τα φυσικά καταστήματα».

Η συσκευασία όλων των κινούμενων εικόνων ως ισότιμου περιεχομένου «δημιούργησε μια κατάσταση στην οποία τα πάντα παρουσιάζονται στον θεατή με ίσους όρους ανταγωνισμού, η οποία ακούγεται δημοκρατική αλλά δεν είναι», συνεχίζει ο Scorsese. «Εάν η περαιτέρω προβολή προτείνεται από αλγόριθμους με βάση αυτό που έχετε ήδη δει και οι προτάσεις βασίζονται μόνο σε θέμα ή είδος, τότε τι κάνει αυτό στην τέχνη του κινηματογράφου;».

Ο Scorsese προσθέτει, «Η επιμέλεια δεν είναι αντιδημοκρατική ή ελίτ, ένας όρος που χρησιμοποιείται τώρα τόσο συχνά ώστε στο τέλος δεν έχει νόημα. Είναι μια πράξη γενναιοδωρίας - μοιράζεστε ό, τι αγαπάτε και τι σας ενέπνευσε. (Οι καλύτερες πλατφόρμες, όπως το Criterion Channel και το MUBI και τα παραδοσιακά καταστήματα όπως το TCM, βασίζονται στην επιμέλεια - είναι πραγματικά επιμελημένα.) Οι αλγόριθμοι, εξ ορισμού, βασίζονται σε υπολογισμούς που αντιμετωπίζουν τον θεατή ως καταναλωτή και τίποτα άλλο».

Αργότερα στο άρθρο, ο Scorsese γράφει «ο κινηματογράφος και η σημασία που έχει στον πολιτισμό μας» έχει αλλάξει και ότι οι σινεφίλ «δεν μπορούν να βασιστούν στην κινηματογραφική βιομηχανία, όπως είναι, να φροντίζει τον κινηματογράφο». «Στην κινηματογραφική βιομηχανία, που είναι τώρα βιομηχανία μαζικής ψυχαγωγίας, η έμφαση είναι πάντα στη λέξη «βιομηχανία» και η αξία καθορίζεται πάντα από το ποσό των χρημάτων που πρέπει να γίνουν από οποιαδήποτε δεδομένη ιδιοκτησία - υπό την έννοια αυτή, τα πάντα από το «Sunrise» στο «La Strada» έως το «2001» είναι πλέον πολύ στεγνό και έτοιμο για τη λωρίδα «Art Film» σε μια πλατφόρμα streaming». Και συνεχίζει «όσοι από εμάς γνωρίζουμε τον κινηματογράφο και την ιστορία του πρέπει να μοιραστούμε την αγάπη και τις γνώσεις μας με όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους. Και πρέπει να καταστήσουμε ξεκάθαρο στους σημερινούς νόμιμους ιδιοκτήτες αυτών των ταινιών ότι ισοδυναμούν με πολύ, πολύ περισσότερο από την απλή ιδιοκτησία που πρέπει να εκμεταλλευτεί και στη συνέχεια να κλειδωθεί. Είναι από τους μεγαλύτερους θησαυρούς του πολιτισμού μας και πρέπει να αντιμετωπίζονται ανάλογα».

Ο Scorsese καταλήγει: «Υποθέτω ότι πρέπει επίσης να τελειοποιήσουμε τις αντιλήψεις μας για το τι είναι ο κινηματογράφος και τι δεν είναι. Ο Federico Fellini είναι ένα καλό μέρος για να ξεκινήσετε. Μπορείτε να πείτε πολλά πράγματα για τις ταινίες του Fellini, αλλά εδώ είναι ένα πράγμα που είναι αδιαμφισβήτητο: είναι ο κινηματογράφος. Το έργο του Fellini πηγαίνει πολύ προς τον καθορισμό της μορφής της τέχνης».

Από τον Scorsese περιμένουμε να δούμε το "Killers of the Flower Moon", με πρωταγωνιστές τους Leonardo DiCaprio, Robert De Niro και Lily Gladstone. Η ταινία που υποστηρίζεται από το Apple-Paramount ξεκινά την παραγωγή το πρώτο εξάμηνο του 2021. Επισκεφθείτε τον ιστότοπο του Harper Magazine για να διαβάσετε ολόκληρο το νέο άρθρο του Scorsese.

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
23 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos