"Berlinale 14": Οι ελληνικές ταινίες έχουν την ποιότητα που θέλουμε"

Published: 29 Jan 2014, 18:24

Διαβάσαμε ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ του site της Ντόιτσε Βέλε (wwww.dw.de) σχετικά με την έντονη φετινή παρουσία των ελληνικών κινηματογραφικών έργων στο φετινό Φεστιβάλ του Βερολίνου (6-16/2/14, το MOVE IT θα είναι εκεί με 6 διαπιστευμένους συνεργάτες) και με χαρά μας το αναπαράγουμε.

"Από τα τρία μεγαλύτερα φεστιβάλ κινηματογράφου του κόσμου (Κάννες, Βενετία, Βερολίνο) η Μπερλινάλε είναι αυτό που επιδεικνύει τη μεγαλύτερη ευαισθησία για θέματα που αφορούν την κοινωνική αδικία, δικαιώματα μειονοτήτων, το ρατσισμό και την ξενοφοβία. Μήπως εδώ θα πρέπει να αναζητήσουμε τα αίτια για την αύξηση των ελληνικών συμμετοχών, δηλαδή στη «συμπόνια για τους δυστυχισμένους Έλληνες», ρωτήσαμε τον διευθυντή του φεστιβάλ Ντίντερ Κόσλικ.

Όπως διευκρίνισε: «Όχι. Όταν δείτε την ελληνική συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα τότε θα διαπιστώσετε ότι δεν δώσαμε κανένα πριμ συμπόνιας και ότι ο ελληνικός κινηματογράφος είναι υπαρκτός. Όσο φρικτό και αν ακούγεται, η κρίση προκάλεσε μια ώθηση στη δημιουργικότητα.»

Ο Ντίτερ Κόσλικ αναφέρεται εδώ στην ταινία «Μικρό ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη. Ανάλογα θετικές εκτιμήσεις ακούει κανείς και από τους υπεύθυνους των παράλληλων τμημάτων για τις εκεί ελληνικές συμμετοχές. Πρόκειται για τις ταινίες «Washingtonia» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη στο διαγωνιστικό τμήμα ταινιών μικρού μήκους, «Προάυλιο» της Ρηνιώς Δραγασάκη στο τμήμα Generation, «Το δέντρο και η κούνια» της Μαρίας Ντούζα και «10η μέρα» του Βασίλη Μαζωμένου, που θα προβληθούν στο εμπορικό τμήμα Market, αλλά και τις ταινίες «Στο σπίτι» του Θανάση Καρανικόλα στο Φόρουμ και «Να κάθεσαι και να κοιτάς» του Γιώργου Σερβετά, που θα προβληθεί στο Πανόραμα.

Με αφορμή τις δηλώσεις του Ντίτερ Κόσλικ ρωτήσαμε τον διευθυντή του Πανοράματος Βίλαντ Σπεκ κατά πόσο πιστεύει ότι η κρίση δημιούργησε μια νέα αισθητική στον ελληνικό κιμηματογράφο. «Ακόμη δεν μπορώ να προβώ σε μια αισθητική εκτίμηση, μου φαίνεται ότι είναι νωρίς γι’ αυτό. Διαπιστώνω όμως μια αυξανόμενη κινητικότητα και τη θέληση των δημιουργών να παράγουν, να απορρίπτουν το ρόλο του θύματος. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να βγει κανείς από κάθε είδους κρίση. Μπορεί να προκαλεί έκπληξη ο μεγάλος αριθμός ελληνικών ταινιών στην Μπερλινάλε τα τελευταία τρία χρόνια. Δεν τις φέρνουμε όμως σκόπιμα, αλλά επειδή έχουν την ποιότητα που θέλουμε να δείχνουμε», σημείωσε ο Βίλαντ Σπεκ.

Παρά τις θετικές συνέπειες που ενδέχεται να έχει η οικονομική κρίση στην καλλιτεχνική δημιουργικότητα, δεν παύει να ισχύει ότι χωρίς χρήματα δεν γυρίζονται ταινίες. Αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο Ντίντερ Κόσλικ, αλλά όπως μας ομολογεί, δεν το είχε συνδέσει με την σημερινή κατάσταση του κινηματογράφου στην Ελλάδα. «Δεν είχα συνειδητοποιήσει ποιες καταστροφικές επιπτώσεις έχει η οικονομική κρίση στον ελληνικό κινηματογράφο και ειδικά σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση ταινιών. Μίλησα με τους έλληνες φίλους μου για την ιδέα μιας διευκόλυνσης που τώρα την υλοποιούμε. Αυτό δεν είναι οίκτος αλλά ένδειξη αλληλεγγύης σε μια πάρα πολύ δύσκολη φάση του ελληνικού κινηματογράφου και επειδή δεν θέλουμε να πάψει να υπάρχει», σημείωσε ο Ντίτερ Κόσλικ.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos