Berlinale 2020: "Sisters apart" - Κριτική

Published: 25 Feb 2020, 19:54
Συντάκτης:

Μία πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία στήνεται από την Δάφνη Χαριζάνη, σε αυτή την ελληνογερμανική παραγωγή που ακούει στο όνομα Im Feuer ή Sisters Apart. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο πλαίσιο του προγράμματος Perspektive Deutsches Kino της 70ης Berlinale, το οποίο αποτελείται από ταινίες με επίκαιρο περιεχόμενο που ενδιαφέρει την γερμανική κοινωνία. Ένας πολύ ωραίος ρυθμός από την πρώτη κιόλας σκηνή, μας εισάγει σιγά σιγά στην υπόθεση.

<a href="/en/synenteyxeis/mpil-nai-o-haraktirismos-emporiko-einai-mia-poly-omorfi-lexi/65348">Μπιλ Νάι: "Ο χαρακτηρισμός εμπορικο είναι μια πολύ όμορφη λέξη"</a>ΣΧΕΤΙΚΑΜπιλ Νάι: "Ο χαρακτηρισμός εμπορικο είναι μια πολύ όμορφη λέξη"

Η Ρόζντα (στον ρόλο της οποίας βρίσκουμε την τουρκικής καταγωγής Γερμανίδα ηθοποιό Almila Bagriacik), είναι Γερμανίδα πολίτης αλλά γεννημένη στις κουρδικές περιοχές του Ιράκ. Από πολύ μικρή ηλικία εκείνη βρέθηκε και έμεινε στη Γερμανία ενώ η οικογένειά της και η αδερφή της επέστρεψαν στο Ιράκ με την πτώση της δικτατορίας. Τώρα εργάζεται ως αξιωματικός του γερμανικού στρατού και η ζωή της βρίσκεται στη Γερμανία. Όταν το Ισλαμικό Κράτος απειλεί και καταστρέφει την περιοχή όπου ζει η μητέρα και η αδερφή της στο Ιράκ, η Ρόζντα έρχεται για λίγο στο Σκαραμαγκά στον Πειραιά για να τις βρει και να τακτοποιήσει τα χαρτιά τους, ώστε να έρθουν μαζί της στη Γερμανία. Όμως εκεί θα βρει μονάχα τη μητέρα της και θα μάθει πως η αδερφή της, Ντίλαν, επέλεξε να μείνει πίσω και να μην φύγει ποτέ από το Ιράκ. Ψάχνοντας έναν τρόπο να βρεθεί εκεί για να την ψάξει, προτείνει τον εαυτό της εθελοντικά να εκπαιδεύσει μαζί με μία ομάδα Γερμανών στρατιωτών γυναίκες Κούρδισες μαχήτριες, χωρίς να αποκαλύψει σε κανέναν πως ο λόγος είναι να αναζητήσει την αδερφή της.

Με τη νεαρή γυναίκα να είναι μεταξύ δύο πατρίδων, της Γερμανίας και του Ιράκ, πολύ γρήγορα βλέπουμε πως η Χαριζάνη ενδιαφέρεται να εξερευνήσει το ζήτημα των δύο ταυτοτήτων, μέσω μιας ιστορίας αναζήτησης των ριζών, της οικογένειας, του ίδιου του ανήκειν. Η σκηνοθέτης άλλωστε είναι παιδί Ελλήνων μεταναστών στη Γερμανία, οπότε γνωρίζει βιωματικά τη θεματική. Η ζωή της Ρόζντα μπορεί να είναι στη Γερμανία αλλά νιώθει άβολα με αυτό με την έλευση της μητέρας της. Οι φίλες της μητέρας της, που δεν έβλεπε πρώτα καθόλου συχνά, αναρωτιούνται γιατί δεν έχει κουρδικά κανάλια στην τηλεόραση για να βλέπει τις ειδήσεις. Εκείνη ενοχλείται και δηλώνει κατηγορηματικά πως έχει άλλα κανάλια και μπορούν να ενημερωθούν από εκεί εάν το θέλουν, γιατί τα κουρδικά κανάλια δείχνουν συνεχώς θανάτους. Κι όμως θέλει να κάνει τη μητέρα της να νιώσει πως η ίδια δεν έχει χάσει την επαφή της με την άλλη πατρίδα της. Όταν ταξιδεύει ως το Ιράκ αντιμετωπίζεται από τους Γερμανούς συναδέλφους της με αρχική δυσπιστία λόγω της καταγωγής της και ταυτόχρονα η ίδια νιώθει πως στον τόπο καταγωγής της είναι σαν ξένη, γιατί τίποτα δεν την κάνει να αισθάνεται οικεία και μάλιστα και οι γυναίκες εκεί την αντιμετωπίζουν με την ίδια δυσπιστία.

Με γυρίσματα σε Ελλάδα, Γερμανία και Ιράκ η ταινία χαρακτηρίζεται από μία ξεχωριστή ατμόσφαιρα, με τη μουσική και τις εικόνες να κάνουν τον θεατή να ταξιδεύει και ταυτοχρόνως να απηχούν μία ζοφερή αίσθηση κινδύνου. Η πρωταγωνίστρια έχει ένα πολύ εκφραστικό πρόσωπο που αντικατοπτρίζει όλο της το συναισθηματικό κόσμο όταν είναι σιωπηλή. Υπάρχουν σκηνές που κρύβουν μεγάλη δύναμη μέσα τους και ταράζουν τον θεατή εκεί που δεν το περιμένει στην κατά τα άλλα αρμονική αφήγηση. Μερικές συγκλονιστικές στιγμές ως κορυφώσεις μίας έντασης που σταδιακά μαζεύεται δίνουν έναν πολύ ιδιαίτερο τόνο στη δημιουργία της Χαριζάνη. Πουθενά δεν εντοπίζουμε υπερβολή σε αυτό το ταξίδι αναζήτησης της μίας αδερφής από την άλλη, του ενός κόσμου από τον άλλο. Σε αυτό το ταξίδι, η Ρόζντα ψάχνει την αδερφή της αλλά ταυτοχρόνως και τον ίδιο της τον εαυτό και η Χαριζάνη οπτικοποιεί πολύ όμορφα από την επιδίωξη.  

Το Im Feuer είναι μία ταινία που μιλάει ουσιαστικά με τις σιωπές, με τα βλέμματα, με τις εκφράσεις και καταφέρνει να θέσει στο μικροσκόπιο πολύ καίρια ζητήματα το πώς αισθάνεται ένας άνθρωπος διχασμένος μεταξύ δύο κόσμων. Χωρίς φλυαρία, με δυνατές σκηνές, η ιστορία που έφτιαξε η Χαριζάνη έχει πολλά να πει και καλό είναι να τα ακούσουμε.

7 / 10

Το 70ο Φεστιβάλ του Βερολίνου διεξάγεται 20 Φεβρουαρίου με 1 Μαρτίου 2020, το MOVE IT βρίσκεται εκεί με την πολυπληθέστερη αποστολή για ελληνικό μέσο και σας μεταφέρει για 10η συνεχή χρονιά όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες της αγαπημένης μας ευρωπαϊκής πόλης, στο ειδικά διαμορφωμένο section μας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos