Θεσσαλονίκη 2019: Το Διαγωνιστικό των... πρωτάρηδων

Published: 2 Nov 2019, 15:29
Συντάκτης:

Ένα νέο διαγωνιστικό τμήμα με τίτλο Meet the Neighbors κάνει το ντεμπούτο του στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.    

<a href="/en/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Περιλαμβάνει 10 ταινίες, ανάμεσά τους και δύο ελληνικές. Στο τμήμα συμμετέχουν νέοι δημιουργοί από την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, της μεγάλης «γειτονιάς μας», με την πρώτη ή τη δεύτερη ταινία τους. Οι ταινίες θα διαγωνιστούν για τον Χρυσό Αλέξανδρο, ο οποίος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής είναι: Ταρίκ Ακτάς (σκηνοθέτης), Μαρία Κριαρά (visual artist) και Παμελά Μπιενζονμπά (κριτικός κινηματογράφου). Οι ταινίες αναλυτικά:

Γάτα μέσα στον τοίχο / Cat in the Wall των Μίνα Μιλέβα, Βεσέλα Καζακόβα (Βουλγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία 2019, 90΄)

Η Ιρίνα, μια ανύπαντρη μητέρα από τη Βουλγαρία, μένει στις εργατικές κατοικίες στα προάστια του Λονδίνου. Όπως είναι αναμενόμενο, η ζωή της είναι κάθε άλλο παρά ειδυλλιακή: οι προσπάθειες να αξιοποιήσει το πτυχίο Αρχιτεκτονικής που έφερε από την πατρίδα πέφτουν στο κενό, καθώς η δουλειά στο μπαρ και οι καθημερινοί καβγάδες με τους γείτονες την απομακρύνουν ολοένα περισσότερο από τα όνειρά της. Ώσπου, μια μέρα, κάνει την εμφάνισή της μια αδέσποτη τσαχπίνα γάτα… Ένα στιβαρό δείγμα κοινωνικού ρεαλισμού στα χνάρια της ένδοξης βρετανικής κινηματογραφικής παράδοσης, όπου ένα φαινομενικά ασήμαντο γεγονός εξελίσσεται σε αλληγορία για τη μισαλλοδοξία, την προκατάληψη, την ξενοφοβία.

cat in the wallcat in the wall

Ανήκειν / Belonging  του Μπουράκ Τσεβίκ (Τουρκία, Καναδάς, Γαλλία 2019, 73΄)

Ένας αθέατος αφηγητής εξιστορεί, ψυχρά, τη δολοφονία που διέπραξαν αυτός και η σύντροφός του. Θύμα η μητέρα της γυναίκας, η οποία δεν ενέκρινε τη σχέση τους. Η αφήγηση διαπλέκεται με εικόνες ενός μουντού αστικού τοπίου, όπου κυριαρχεί η μελαγχολία. Στη συνέχεια, σε τόνους πιο ζεστούς και εγκάρδιους, γινόμαστε μάρτυρες του πρώτου ερωτικού σκιρτήματος των δύο μετέπειτα δολοφόνων. Αντλώντας έμπνευση από μια αληθινή ιστορία, τη δολοφονία της γιαγιάς του από τη θεία του και τον εραστή της, ο σκηνοθέτης στοχάζεται, δίχως να κρίνει, τις υπόγειες και ακατανόητες δυνάμεις που σμιλεύουν τα ανθρώπινα κίνητρα.

Ο εγκληματίας/ The Criminal Man  του Ντμίτρι Μαμούλιγια  (Γεωργία, Ρωσία 2019, 135´)

Ο Γκιόργκι, ένας εσωστρεφής εικοσιοκτάχρονος μηχανικός, βρίσκει τυχαία στην άκρη του δρόμου το άψυχο σώμα ενός διάσημου τερματοφύλακα. Ενθουσιασμένος με την αναπάντεχη και μακάβρια ανακάλυψή του, δεν αναφέρει τίποτα σε κανένα, όμως σύντομα απογοητεύεται καθώς το σπουδαίο μυστικό του παίζει πρώτο θέμα σε όλα τα κανάλια. Πιο ζωντανός από ποτέ, χάρη στο συμβάν αυτό που του έχει γίνει έμμονη ιδέα, ο Γκιόργκι αποφασίζει να ανακαλύψει μόνος του τον δολοφόνο, προσπερνώντας στην πορεία κάθε ηθικό φραγμό. Ένα κράμα ψυχολογικού θρίλερ και αστυνομικού μυστηρίου, που σταδιακά ξεδιπλώνεται σε μια ντοστογιεφσκικού τύπου παραβολή για την ανθρώπινη συντριβή.

Καθημερινές γυναίκες/ Simple Women της Κιάρα Μάλτα (Ιταλία, Ρουμανία 2019, 80΄)

Τι κρύβεται πίσω από μια εικόνα; Οι εικόνες συχνά μας εξαπατούν. Γι’ αυτό πρέπει να βρισκόμαστε σε εγρήγορση. Όταν η Φεντερίκα, μία σκηνοθέτις, κάνει μια ταινία με την Ελίνα Λόβενσον, την οποία θαύμαζε στα νιάτα της, τα πράγματα δεν εξελίσσονται ομαλά. Η Φεντερίκα παθαίνει κρίση επιληψίας κι όλα ανατρέπονται στο μυαλό της. Κι εκεί που η κατάσταση φαίνεται να μπερδεύεται, με έναν σχεδόν μαγικό τρόπο, τα πράγματα βρίσκουν μια νέα προοπτική.

Τλαμές / Tlamess  του Αλά Εντίν Σλιμ  (Τυνησία, Γαλλία 2019, 122΄)

Μετά τον θάνατο της μητέρας του, ένας νεαρός στρατιώτης ονόματι «S» παίρνει άδεια μίας εβδομάδας από τα καθήκοντά του και επιστρέφει σπίτι. Όταν καλείται να επιστρέψει στο στρατόπεδο, λιποτακτεί και περιφέρεται, εξαθλιωμένος και καταζητούμενος, σε μια δυστοπική ερημιά. Η «F» είναι μια έγκυος, εγκλωβισμένη σε μια οκνηρή ζωή σε ένα απομονωμένο πολυτελές παλάτι. Δυο χαμένες ψυχές, που θα έρθουν σε επαφή κάτω από αλλόκοτες συνθήκες και θα συνδεθούν με τρόπο υπερβατικό. Μια συρραφή μυθολογικών στοιχείων, σε έναν καμβά που συνδυάζει τον ανόθευτο ρεαλισμό και τον ελεγειακό λυρισμό.

Οροσλάν / Oroslan του Ματιάς Ιβανίσιν (Σλοβενία, Τσεχία 2019, 71΄)

Η είδηση του θανάτου του Οροσλάν κάνει γρήγορα τον γύρο του χωριού, προκαλώντας βαθιά θλίψη στους κατοίκους. Σύμφωνα με τις παραδοσιακές τελετουργίες του πένθους, η κοινότητα καλείται να μοιραστεί το βίωμα της απώλειας και να αποχαιρετήσει τον θανόντα, ώστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στη φυσική ροή των πραγμάτων και οι ζωντανοί να συνεχίσουν την πορεία τους. Στην αγρυπνία που ακολουθεί, οι συγχωριανοί αφηγούνται προσωπικές ιστορίες για τη ζωή του εκλιπόντος, που συνυφαίνονται με λαϊκές δοξασίες για τους νεκρούς. Μια νατουραλιστική πραγματεία για τη ζωή και τον θάνατο, σε τρεις πράξεις.

Αφρική / Africa του Όρεν Γκέρνερ (Ισραήλ 2019, 82΄)

Σε ένα χωριό στη Δυτική Όχθη, ο Μεΐρ, ένας συνταξιούχος μηχανικός  (μια δραματοποιημένη εκδοχή του πατέρα του σκηνοθέτη), χάνει τη γη κάτω από τα πόδια του, όταν ενημερώνεται ότι δεν θα αναλάβει την οργάνωση του τοπικού φεστιβάλ μετά από δεκαετίες σε αυτό το πόστο. Ο Μεΐρ διοχετεύει την απογοήτευσή του σε ένα φιλόδοξο πρότζεκτ χειρωνακτικής εργασίας, σε μια προσπάθεια να ξανανιώσει χρήσιμος και ζωντανός. Η γεμάτη ενέργεια αφοσίωσή του είναι μια πράξη αντίστασης απέναντι στη φθορά του σώματος, την πληγωμένη ανδρική υπερηφάνεια, το ξεθώριασμα του νοήματος στη ζωή. Μια τρυφερή και παρηγορητική ματιά στην οδύνη του χρόνου που περνά ανεπιστρεπτί, στην αποδοχή της θνητότητας.

πυραυλοςπυραυλος

Αντάρτης / Guerilla του Γκιόργκι Μορ Καρπάτι  (Ουγγαρία, 85΄)

Αύγουστος του 1849, και οι αυστριακές δυνάμεις πνίγουν στο αίμα την εξέγερση των Ούγγρων κατά της Αυτοκρατορίας των Αψβούργων. Ο Μπόρναμπας αναζητεί απεγνωσμένα τον αδερφό του, σε ένα καλοκαιρινό τοπίο εμποτισμένο από απερίγραπτη ομορφιά και ανείπωτη φρικαλεότητα. Όταν διασταυρωθεί με τους συμπολεμιστές του τραυματία αδερφού του, καθώς υποχωρούν στο δάσος, ο Μπόρναμπας αναγκάζεται να τους ακολουθήσει, αποκρύπτοντας ότι είχε αποφύγει τη στράτευση. Το τέλος βρίσκεται προ των πυλών, και ο θάνατος είναι πάντα σε απόσταση αναπνοής. Μια μινιμαλιστική μα διαπεραστική ματιά που αιχμαλωτίζει τη βασανιστική προσμονή του αναπόφευκτου, κατεδαφίζοντας κάθε υπόνοια ψεύτικου και κατασκευασμένου ηρωισμού.

Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό του Γιώργου Γεωργόπουλου (Ελλάδα 2019, 100΄)

O Άρης είναι ένα πετυχημένο στέλεχος μιας μεγάλης εμπορικής εταιρίας. Η ζωή του θα αλλάξει οριστικά, όταν μάθει πως είναι φορέας ενός σεξουαλικά μεταδιδόμενου ιού, θανατηφόρου μόνο για τις γυναίκες. Η ελπίδα για τη δημιουργία ενός εμβολίου μετατίθεται πάνω του, καθώς θα πρέπει να βρει ποια από́ τις πρώην σχέσεις του τού μετέδωσε το αρχικό́ στέλεχος του ιού́. Ο Άρης ξεκινάει ένα υπαρξιακό ταξίδι συναντήσεων με τις πρώην του και θα έρθει αντιμέτωπος με τις συνέπειες των επιλογών του.   

Ο Πύραυλος του Στέφανου Σιταρά (Ελλάδα, Ιταλία 2019, 105΄)

Ο Στάθης, γνωστός για τη μυθομανία του, αναγκάζεται να αποδείξει στους φίλους του την ύπαρξη ενός «απόρρητου πυραύλου» (που μόνο εκείνος ξέρει), προκειμένου να μην τους χάσει. Μια ταινία γυρισμένη αποκλειστικά με μη ηθοποιούς στην πορεία τεσσάρων ετών, Ο πύραυλος αφηγείται την πραγματική ιστορία μιας παρέας, την τελευταία νύχτα του καλοκαιριού του 2015.

To MOVE IT καταγράφει τον σφυγμό του επετειακού 60ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Τα πάντα στο ειδικό μας section.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos