4ο Evia Film Project: "Η πρώτη μου σινεφιλική ανάμνηση από την Αιδηψό..."

Published: 21 Jun 2025, 12:47
Συντάκτης:

Η πρώτη μου σινεφιλική ανάμνηση από την Αιδηψό τοποθετείται χρονικά κάπου στο μέσα της δεκαετίας του ‘90. Τότε, περνούσα πάντα ένα διάστημα των καλοκαιρινών διακοπών μου στη λουτρόπολη της Βόρειας Εύβοιας, καθώς η αδελφή της μητέρας μου διατηρούσε εκεί κατάστημα με λευκά είδη. Θυμάμαι ότι ένα καλοκαίρι παιζόταν στο θερινό Σινέ Πάνθεον, που δεν υπάρχει πια, η επανέκδοση του “Εξορκιστή”. Όντας τότε στο Δημοτικό, με την ξαδέρφη μου βλέπαμε ακόμη ανελλιπώς κασέτες του Disney, οπότε δεν υπήρχε καμία περίπτωση να μας αφήσουν οι γονείς μας να δούμε “την πιο τρομακτική ταινία όλων των εποχών”, που παιζόταν μάλιστα κι αργά το βράδυ. Εκείνο το καλοκαίρι περνούσα κάθε βράδυ μπροστά από το σινεμά, νιώθοντας έναν ανόητο παιδικό τρόμο, κοιτάζοντας τη θρυλική αφίσα σαν υπνωτισμένη, περιμένοντας να ακούσω κάποιον ήχο της ταινίας ή να δω τα πρόσωπα των θεατών όταν θα εγκατέλειπαν την αίθουσα. Τον “Εξορκιστή” τον είδα χρόνια αργότερα, αλλά χθες επέστρεψα για άλλη μια φορά στην Αιδηψό, αυτή τη φορά με κινηματογραφική αφορμή.

<a href="/en/festival-thessalonikis/4o-evia-film-project-kinimatografontas-elliniko-kalokairi/71812">4ο Evia Film Project: Κινηματογραφώντας το ελληνικό καλοκαίρι</a>ΣΧΕΤΙΚΑ4ο Evia Film Project: Κινηματογραφώντας το ελληνικό καλοκαίρι

“Μα είναι δυνατόν να μην έχεις έρθει στο φεστιβάλ;” με ρώταγε η θεία μου τα τρία προηγούμενα χρόνια που το Evia Film Project μεταμόρφωνε την Αιδηψό, την Αγία Άννα και τη Λίμνη στις “Κάννες του Ευβοϊκού Κόλπου”. Και είχε δίκιο, καθώς όπως διαπίστωσα κι εγώ από την πρώτη μέρα της άφιξής μου στη φετινή τέταρτη διοργάνωση της πράσινης πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η οποία μέσω της δύναμης του σινεμά δίνει ζωή και ξεχωριστό παλμό σε μια περιοχή που έχει ταλαιπωρηθεί πολύ, με αποκορύφωμα την οικολογική καταστροφή που προκάλεσε η ανεξέλεγκτη πυρκαγιά του Αυγούστου του 2021.

Η φετινή διοργάνωση είναι αφιερωμένη στο ελληνικό καλοκαίρι και η χθεσινή μέρα ξεκίνησε με μια ημερίδα στη Λίμνη με τίτλο “Κινηματογραφώντας το ελληνικό καλοκαίρι: φως και μύθοι, στερεότυπα και προκλήσεις”. Δυστυχώς, η ώρα άφιξής μου δεν μου επέτρεψε να είμαι εκεί, αλλά ο συνδυασμός της εναρκτήριας ομιλίας του Κωνσταντίνου Καρτάλη, Καθηγητή Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος στο ΕΚΠΑ για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στο ελληνικό καλοκαίρι, με τη συζήτηση που ακολούθησε μεταξύ των σκηνοθετών Σοφίας Εξάρχου, Αργύρη Παπαδημητρόπουλου – που έχουν παραδώσει δύο εμβληματικές ταινίες με φόντο το ελληνικό καλοκαίρι με το “Animal” και “Suntan” αντίστοιχα– και του διευθυντή φωτογραφίας Σίμου Σαρκετζή, σίγουρα θα έδωσε αρκετή τροφή για σκέψη γύρω από ένα κυριολεκτικά καυτό ζήτημα.

Πίσω στην Αιδηψό, καυτή ήταν και η ατμόσφαιρα όταν κατεβήκαμε από το φέρυ, αλλά όταν έπεσε ο ήλιος έκανε την εμφάνισή του ένα αναζωογονητικό αεράκι, πάνω στην ώρα για την προβολή του “Μαδαγασκάρη” στον δημοτικό κινηματογράφο Απόλλων, όπου μικροί και όχι και τόσο μικροί θεατές διασκέδασαν εξίσου με τις περιπέτειες του Άλεξ του λιονταριού και της παρέας του. Ακολούθησε η προβολή του “Super Paradise”, του ντοκιμαντέρ του Στηβ Κρικρή για τη θεαματική εξέλιξη της Μυκόνου από τη δεκαετία του ‘50 μέχρι σήμερα, μια επιλογή άκρως ταιριαστή με το θέμα της φετινής διοργάνωσης του Evia Film Project. Για την ταινία είχαμε γράψει αναλυτικά εδώ όταν προβλήθηκε στα πλαίσια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, αλλά η δεύτερη θέασή της μου άφησε ακόμα πιο έντονο το αίσθημα νοσταλγίας για μια εποχή που δεν έχω προλάβει, όταν το ελληνικό καλοκαίρι ήταν συνώνυμο ελευθερίας και προσωπικής έκφρασης και όχι τεράστιων κρουαζιερόπλοιων και ατελείωτων σειρών πανάκριβων σετ από ξαπλώστρες και ομπρέλες.

Γυρνώντας σπίτι αργά το βράδυ, κοιτούσα γύρω μου την Αιδηψό και μου φαινόταν ίδια με αυτή των παιδικών μου χρόνων. Ένιωσα μια ανακούφιση και μια ελπίδα ότι η εξέλιξή της, όπως και αυτή της γύρω περιοχής, μπορεί να γίνει με έναν οργανικό τρόπο, με σεβασμό στο περιβάλλον και θέτοντας το κέρδος σε δεύτερη μοίρα, προσελκύοντας έτσι κόσμο που μπορεί να αγαπήσει και να εκτιμήσει πραγματικά την ανεπιτήδευτη ομορφιά της.

Αυτό ακριβώς κάνει το Evia Film Project, γι’ αυτό είναι ένα αξιέπαινο εγχείρημα που οφείλει να συνεχιστεί με τη στήριξη όλων όσων αγαπούν εξίσου το σινεμά και το ελληνικό καλοκαίρι.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
undercover, από την Spentzos undercoverαπό την Spentzos