35ο Πανόραμα: “Ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος στον κόσμο” - Κριτική

Published: 26 Nov 2022, 17:16
Συντάκτης:

Σύνοψη: Η Asja, μια 40χρονη αδέσμευτη γυναίκα που ζει στο Σαράγεβο, αναζητά τον έρωτα. Προσπαθώντας εντατικά να γνωρίσει νέο κόσμο και με την παρότρυνση της μητέρας της, συμμετέχει σε ένα speed-dating, όπου της «τυχαίνει» ο Zoran, ένας 43χρονος τραπεζικός υπάλληλος. Όμως, παρά το φαινομενικά πετυχημένο ζευγάρωμά τους, το παρελθόν τους ξυπνά για να αποδείξει πως αυτοί οι δύο άνθρωποι κάποτε βρίσκονταν σε αντίπαλα στρατόπεδα. Ο Zoran αναζητά μάλλον την εξιλέωση παρά μια ερωτική σχέση… 

<a href="/en/festival-panorama-eyropaikoy-kinimatografoy/35o-panorama-black-stone-kritiki/67416">35ο Πανόραμα: &quot;Black stone&quot; - Κριτική</a>ΣΧΕΤΙΚΑ35ο Πανόραμα: "Black stone" - Κριτική

Άποψη: Mια ενδιαφέρουσα ιστορία για ένα τραύμα που δεν γιατρεύτηκε ποτέ, με έξυπνο χιούμορ, αλλά και την αμηχανία και το χάος που συνοδεύουν ένα ραντεβού στα τυφλά. Σε αυτό το ισχυρό δράμα -μια συμπαραγωγή μεταξύ Βόρειας Μακεδονίας, Βελγίου, Σλοβενίας, Δανίας, Κροατίας, Βοσνίας και Ερζεγοβίνης- η σκηνοθέτης Teona Strugar Mitevska χρησιμοποιεί ουσιαστικά μια τοποθεσία για να ξετυλίξει την πλοκή και να κάνει τους δύο πρωταγωνιστές να “δουλέψουν” πάνω στο τραύμα του πολέμου, σε μια προσπάθεια να προχωρήσουν.

Κλεισμένη σε ένα ξενοδοχείο που θυμίζει τις παλιές γιουγκοσλαβικές μέρες, η Asja υποβάλλει τον εαυτό της σε ένα απαιτητικό, κάπως ενοχλητικό τσίρκο από ασορτί ροζ πουκάμισα, ετικέτες ονομάτων και άβολα κοινωνικά παιχνίδια. Οι αίθουσες μεταξύ των οποίων οδηγούνται οι συμμετέχοντες έχουν επιφανή ονόματα όπως Ζυρίχη και Βασιλεία, αλλά το ίδιο το μέρος υποδηλώνει ελάχιστα την περιβόητη ουδετερότητα της Ελβετίας. Έξω, η πόλη είναι ένας μείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής και κτιρίων στα οποία οι τρύπες από σφαίρες περασμένων δεκαετιών εξακολουθούν να σχηματίζουν τρομακτικά μοτίβα.

Το σενάριο που συνυπογράφουν η Mitevska και Elma Tataragic και που βασισμένο σε αληθινή ιστορία, δημιουργεί δύο σύνθετους χαρακτήρες που ταλαντεύονται μεταξύ έλξης και απώθησης. Για την Asja υπάρχουν πολλά τραύματα που πρέπει να ξεπεραστούν.

Η ζωή της ουσιαστικά καταστράφηκε όταν ο Zoran την πυροβόλησε κατά τη διάρκεια του πολέμου. Έχει τόσο τα σημάδια στο σώμα της για να το δείξει, όσο και τα ακόμα μεγαλύτερα στην ψυχή της, που δεν είναι ορατά. Η γνωριμία με τον άντρα που είναι υπεύθυνος γι' αυτά, τη στέλνει σε μια δίνη συναισθημάτων και η Kordić Kuret κάνει μια εξαιρετική ερμηνεία ως μια γυναίκα που αγωνίζεται να “κάνει ειρήνη” μέσα της με τη στιγμή που κατέστρεψε τη ζωή της.

Απέναντί της ο Omerovic έχει ακριβώς την όψη και την έκφραση του άντρα που πολεμά τους δαίμονές του, ενώ αναζητά συγχώρεση. Ο χαρακτήρας του Zoran βασίζεται στην ψυχοσύνθεση ενός ανθρώπου που ακολουθεί τις εντολές και το γεγονός ότι δεν ήθελε να είναι εκεί και ότι τι μετανιώνει, κατά κάποιο τρόπο μοιάζει να του δίνει ένα είδος άφεσης.

Αυτό είναι και το σημείο στο οποίο η πλοκή μοιάζει ελλιπής, καθώς δεν επιτρέπει στις γκρίζες περιοχές του «θύτη» και του «θύματος» να συμπεριλάβουν όλες τις δυσάρεστες αλήθειες του παρελθόντος. Το speed-dating μετατρέπεται τελικά σε ένα λαϊκό δικαστήριο που στήνεται ετεροχρονισμένα και με άνισους όρους και κρύβει μέσα του θυμό, φόβο, ανασφάλεια και μια λύπη για την παιδικότητα που βίαια χάθηκε για τους ανθρώπους και των δύο “στρατοπέδων”.

Τα πάντα για το 35ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου μπορείτε να βρείτε στο ειδικό section του MOVE IT που ανανεώνεται καθημερινά

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!
Πρώτη δημοσίευση: 26 Nov 2022, 17:16
Ενημέρωση: 26 Nov 2022, 17:16
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο