Πως οι κάμερες ευρυγώνιου φορμάτ αλλάζουν την κινηματογραφική γλώσσα

Published: 25 Oct 2019, 02:52
Συντάκτης:

Πέντε χρόνια πριν, η γερμανική εταιρεία ARRI που προμηθεύει εξοπλισμό στους μεγαλύτερους δημιουργούς ταινιών στον κόσμο, ανακοίνωσε πως η κάμερα ευρυγώνιου φορμάτ της θα είναι πλέον διαθέσιμη για ενοικίαση αλλά λίγοι συνειδητοποίησαν την τρομερή αλλαγή που επέφερε αυτή η απόφαση στο κινηματογραφικό τοπίο. Πρώτος, ο κινηματογραφιστής Γκρεγκ Φρέιζερ των “Vice”, “Foxcather”, “Zero Dark Thirty” επέλεξε να αποτυπώσει ολόκληρο το “Rogue One” με το μοντέλο Alexa 65 της ARRI και μάλιστα είχε δηλώσει ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία θα αλλάξει το παιχνίδι στην μεγάλη οθόνη με τις επιβλητικές δυνατότητές της. Όπως και έγινε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο ίδιος μάλιστα χρησιμοποίησε την ίδια κάμερα και σε ταινίες με μικρότερο προϋπολογισμό, όπως το “Mary Magdalene” του Γκαρθ Ντέιβις και τόνισε ότι «Είναι περιοριστικό να κατατάσσουμε τις ταινίες σε κατηγορίες διάφορων τεχνολογιών ανάλογα με το είδος τους.»

Τώρα τα παραδείγματα είναι πραγματικά παντού, με την συμμετοχή μάλιστα των Panavision Millenium DXL και Sony F65, αφού οι συγκεκριμένες κάμερες αιχμαλωτίζουν περισσότερη πληροφορία δηλαδή περισσότερη λεπτομέρεια όμως ο συγκεκριμένος λόγος δεν είναι απαραίτητα ο μόνος που προτάσσει τους κινηματογραφιστές υπέρ τους.

Οι φακοί εξακολουθούν να είναι εξίσου σημαντικοί και να φέρουν διαφορετικό αποτέλεσμα κάθε φορά στην κινηματογράφηση. Για παράδειγμα, ο 50άρης φακός στην κάμερα των 65mm έχει σχεδόν ισοδύναμη εικόνα αν βάλουμε έναν 25άρη σε ένα φορμάτ των 35mm. Με άλλα λόγια, το μεγαλύτερο φορμάτ μας δίνει μία πιο ευρυγώνια εικόνα δίχως ουσιαστικά να έχουμε ευρυγώνιο πλάνο όπως βλέπουμε και στην εικόνα παρακάτω.

Ο Τοντ Φίλιπς με τον συχνό διευθυντή φωτογραφίας του, Λόρες Σερ, πίστευαν ότι το “Joker” θα επωφελούνταν από τις δυνατότητες μιας 65mm κάμερας όμως εκείνη την εποχή ήταν δυσεύρετες καθώς είχε γυρίσματα η τελευταία ταινία του James Bond και φυσικά κάπου σκηνοθετούσε ο Κρίστοφερ Νόλαν. Τελικά, τρεις μόλις μήνες πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα έφτασε στα χέρια τους η πολυπόθητη κάμερα οπότε και έκαναν δοκιμαστικά τεστ για να συγκρίνουν την Alexa 65 με μία 35mm κάμερα και το αποτέλεσμα τους εξέπληξε. Ειδικά, για την συγκεκριμένη ταινία όπου το περιβάλλον του πρωταγωνιστή παίζει μεγάλο ρόλο στην προσωπικότητά του «οι απαιτήσεις μας εκπληρώνονται απόλυτα με την συγκεκριμένη κάμερα ακόμα και στις σκηνές που χρειάζεται να είμαστε κοντά στον Χόακιν Φοίνιξ αλλά εξακολουθούμε να θέλουμε ένα ανοιχτό πλάνο».

Βέβαια, η παραπάνω τεχνική δεν είναι πρωτοπόρος καθώς ακόμα και παλιότεροι δημιουργοί όπως ο Όρσον Γουέλς και οι αδερφοί Κόεν έδειξαν στο παρελθόν  πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα φορμάτ των 35mm με διαφορετικούς τρόπους. Η διαφορά έγκειται στο ότι ο Γουέλς όπως και οι Κόεν επωφελήθηκαν από την παραμόρφωση που παρουσίαζε η εικόνα σε έναν 18άρη ή 22άρη φακό όπου το αντικείμενο κοντά στην κάμερα φαινόταν δυσανάλογα μεγαλύτερο από αυτό που βρισκόταν πίσω του. Η συγκεκριμένη εικόνα εν τέλει πέρασε στο λεξιλόγιο του κινηματογράφου και το “Touch of Evil” του Γουέλς αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα του είδους. Το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα είχαν ο Φίλιπς και ο Σερ με το “Joker” αφού ο 50άρης φακός έδωσε κατευθείαν υπόσταση στον κόσμο του πρωταγωνιστή.

Ένα ακόμα παράδειγμα εξαιρετικού σκηνοθέτη που δουλεύει με ευρυγώνια πλάνα και βαθιά κεντρική εστίαση είναι ο Αλφόνσο Κουαρόν. Ο Μεξικανός δημιουργός παλαιότερα χρησιμοποιούσε 18άρη, 22άρη μέχρι και 35άρη φακό για να εξετάσει το προσκήνιο και το παρασκήνιο στις ταινίες του “Θέλω και τη Μαμά σου”, “Harry Potter and the Prisoner of Azkaban”, “Children of Men”, “Gravity” μέχρι που ο κινηματογραφιστής του Εμάνιουελ Λουμπέζκι τον έπεισε να δοκιμάσει την κάμερα Alexa 65 για το “Roma” όπου και η ζωή της Κλεό αποθεώθηκε με την συγκεκριμένη επιλογή.

Σε συνδυασμό με 25άρη και 35άρη φακό, ο Κουαρόν κατάφερε να πάρει μία χρυσή τομή ανάμεσα στο βάθος πεδίου και το μέγεθος του πλάνου. «Έφερε το παρασκήνιο πιο κοντά από όσο είχα συνηθίσει τόσα χρόνια αλλά με μεγαλύτερο οπτικό πεδίο. Αυτό έφερε περισσότερη πληροφορία στην ταινία» δήλωσε ο γνωστός σκηνοθέτης.

Φέτος, ο Άρι Αστέρ σχεδίασε το “Midsommar” ώστε να εκτυλίσσεται κάτι και στο προσκήνιο και στο φόντο αλλά και στην μέση της σκηνής. Μαζί με τον Πάβελ Πογκορζέσκι χρησιμοποίησαν την Panavision Millennium DXL2 για την εντονότερη αποτύπωση των χρωμάτων αλλά και για την δυνατότητα να αλλάζουν τους φακούς ώστε να ανταποκριθούν στις σκηνές που οραματίστηκε ο Αστέρ.

Το γεγονός ότι οι ευρυγώνιοι φακοί χρησιμοποιήθηκαν σε επικές ταινίες όπως ο “Λόρενς της Αραβίας” συχνά δημιουργούσε εμπόδιο στους σκηνοθέτες να τους χρησιμοποιήσουν σε ταινίες με περισσότερη οικειότητα και ευαισθησία. Στο “If Beale Street Could Talk” τα κοντινά λειτούργησαν αρμονικά με τις καινούργιες κάμερες γιατί «Βλέπεις περισσότερο συναίσθημα να βγαίνει από τον ηθοποιό χωρίς να αλλοιώνεται η εικόνα» δηλώνει ο διευθυντής φωτογραφίας του Μπάρι Τζένκινς, Τζέιμς Λάξτον. «Νιώθεις πολύ κοντά με τον χαρακτήρα που βλέπεις στην οθόνη σου, καταλαβαίνεις το περιβάλλον του λεπτομερώς».

Η κάμερα της ARRI, Alexa 65 είναι πλέον η τυπική κάμερα που πρόκειται να εκτοξεύσει τις δυνατότητες του IMAX αφού πλέον χρησιμοποιείται κατά κόρον σε όλες τις ταινίες μεγάλων franchise όπως τις ταινίες της Marvel. Η θεώρηση ότι μπορεί ένα τέτοιο εργαλείο να βλάψει μία ταινία εξακολουθεί να υπάρχει αλλά από την στιγμή που βλέπουμε μία καινούργια πραγματικότητα να δημιουργείται ανάμεσα στην κάμερα και τον θεατή τότε η αλλαγή του κινηματογράφου είναι πιο κοντά από όσο νομίζουμε.

Published: 25 Oct 2019, 02:52
Συντάκτης:
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Knives Out - Στα μαχαίρια - 5 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους από τη Σπέντζος

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο