Θεσσαλονίκη 15: "Όταν γυρίζω μία ταινία θυσιάζω τα πάντα για την ερμηνεία"

Δημοσίευση: 13 Νοε. 2015, 22:27
Συντάκτης:

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε ο Γάλλος δημιουργός Αρνό Ντεπλεσέν, στο πλαίσιο του 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με αφορμή το αφιέρωμα που πραγματοποιεί η φετινή διοργάνωση στο έργο του. Ο σκηνοθέτης θα δώσει masterclass το Σάββατο 14 Νοεμβρίου, στις 11.00, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας.

Ο Αρνό Ντεπλεσέν δεν έκρυψε τη χαρά του για το αφιέρωμα που φιλοξενεί το ΦΚΘ στο έργο του και τόνισε: «Είμαι βαθιά συγκινημένος. Είναι εξαιρετική αυτή η περίσταση διότι, εκτός των άλλων, προχωρήσαμε και σε αποκατάσταση πολλών παλιών μου ταινιών. Το γεγονός μάλιστα ότι είδα μία καινούργια κόπια της πρώτης μου ταινίας με τίτλο Η ζωή των νεκρών, μου προκαλεί μεγάλη συγκίνηση».

Δημιουργός που ασχολείται ιδιαίτερα με το θέμα της οικογένειας στις ταινίες του, ο Ντεπλεσέν δημιούργησε μέσα στο χρόνο ένα είδος κινηματογραφικής «οικογένειας», καθώς συνεργάζεται συχνά με τους ίδιους ηθοποιούς – ανάμεσα στους οποίους και ο Ματιέ Αμαλρίκ. «Η Γαλλία δεν είναι τόσο μεγάλη χώρα, δεν έχουμε αμέτρητους ηθοποιούς, είναι λοιπόν σημαντικό να βρεις έναν ηθοποιό με τέτοιο χάρισμα. Ο Αμαλρίκ μου θυμίζει τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι τη δεκαετία του ‘60. Είναι τιμή για μένα που τον συναντώ από τη μία ταινία στην άλλη. Την πρώτη μου ταινία, Η ζωή των νεκρών, την έγραφα αγχωμένος, σκεφτόμουν ότι ίσως ήταν η πρώτη και τελευταία. Ήθελα λοιπόν να έχω αρκετούς ηθοποιούς. Πάντα μιλάει κανείς για την ποιότητα των ηθοποιών, εγώ όμως ήθελα ποσότητα. Μου αρέσουν οι ηθοποιοί που προέρχονται από διαφορετικούς χώρους, άλλος από το σινεμά, άλλος από το θέατρο. Μου αρέσει να τους συνδυάζω, να αναμιγνύω όλα αυτά τα ‘’χρώματα’’».

Όπως εξήγησε ο κ. Ντεπλεσέν, δεν θυμάται ακριβώς πότε αποφάσισε ότι θέλει να γίνει σκηνοθέτης, καθώς η στιγμή αυτή είναι πολύ μακριά στο παρελθόν. «Νομίζω ότι ήμουν οκτώ χρονών όταν με ρώτησαν στο σχολείο τι ήθελα να κάνω κι εγώ είπα το όνομα μιας σχολής κινηματογράφου που την είχα μάθει απέξω γιατί την άκουγα από τους γονείς μου. Δεν ξέρω γιατί υπήρχε η ανάγκη αυτή μέσα μου από τόσο νωρίς. Όμως υπήρχε πάντα. Νομίζω ότι με ενδιέφερε όλη αυτή η συζήτηση για τις ταινίες που γίνονταν εκείνη την εποχή στη Γαλλία, έβλεπα ότι ο κόσμος, όπως οι σινεφίλ γονείς μου, συζητούσαν για τις ταινίες και σκεφτόμουν ότι με έναν παράξενο τρόπο η έβδομη Τέχνη ήταν μια παιδική τέχνη. Το διασκέδαζα λοιπόν που οι ενήλικες συζητούσαν με γαλλική σοβαρότητα για αντικείμενα τα παιδικής ηλικίας».

Σε ερώτηση για το αν διασκεδάζει τώρα γυρίζοντας ταινίες, ο Αρνό Ντεπλεσέν απάντησε: «Είμαι απίστευτα σοβαρός κατά τα γυρίσματα, το ίδιο και αυτή τη στιγμή που ετοιμάζω ένα καινούργιο πρότζεκτ. Προσπαθώ, όμως, οι ηθοποιοί και οι τεχνικοί να διασκεδάζουν, γιατί έτσι θα διασκεδάσει και το κοινό. Δεν είμαι από τους σκηνοθέτες που βασανίζουν τους ηθοποιούς.  Πάντα προσεγγίζω το θέμα μου με σοβαρότητα και τρακ – η αλήθεια είναι ότι μου προκαλεί άγχος να ξεκινώ μία ταινία».

Αναφερόμενος ιδιαίτερα στους χαρακτήρες των ταινιών του και τις ερμηνείες των ηθοποιών που τους υποδύονται, ο ίδιος είπε: «Όταν γυρίζω μία ταινία θυσιάζω τα πάντα για την ερμηνεία. Ξεκινάω με θεωρητικές ιδέες, ένα πλούσιο αναλυτικό υλικό της προσωπικότητας των ηρώων και στο πλατό είμαι σε θέση να θυσιάσω τα πάντα για την ερμηνεία. Κι αυτό γιατί θέλω η ερμηνεία να σας αγγίξει. Μου αρέσει αυτό που έλεγε, ο Τριφό: να κάνουμε γυρίσματα ενάντια σε αυτό που γράψαμε. Μπορώ να πετάξω από το παράθυρο όλα τα στερεότυπα που έχω».

Απαντώντας σε ερώτηση για το αν θα τον ενδιέφερε να γυρίσει μια ταινία στην Ελλάδα, ο Γάλλος σκηνοθέτης είπε: «Θα ήταν πιθανό, αλλά θα έπρεπε να βρω ένα ελληνικό μυθιστόρημα για να το μεταφέρω στο σινεμά και να το διασκευάσω. Αυτό που καθιστά τη δουλειά μου πολύ γαλλική είναι ότι σε μία τέτοια περίπτωση θα έπρεπε να κάνω την ταινία στην Ελλάδα και όχι στη Γαλλία. Αν εμπνευστώ από αγγλικό μυθιστόρημα θα δουλέψω στα αγγλικά, ενώ αν επιλέξω ελληνικό μυθιστόρημα, πρέπει να έρθω εδώ και να μάθω τη γλώσσα».

Τέλος, ερωτώμενος για τον ευρωπαϊκό και τον γαλλικό κινηματογράφο, ο Αρνό Ντεπλεσέν σχολίασε: «Δεν θα μπορούσα να έχω άποψη για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Δεν είμαι καν πεπεισμένος ότι υπάρχει. Περισσότερο είμαι ταυτισμένος με τον κινηματογράφο της Λατινικής Αμερικής. Για το γαλλικό σινεμά, πιστεύω ότι η σημερινή κατάσταση παρουσιάζει πολυμορφία. Ήρθα από την Αργεντινή πρόσφατα και σκεφτόμουν ότι η κατάσταση στο γαλλικό κινηματογράφο μοιάζει με αυτή της Αργεντινής. Σημειώθηκε πρόσφατα μια επιστροφή στον ρεαλισμό, γιατί ο πολιτικός λόγος στη Γαλλία ήταν τόσο ανύπαρκτος, που τελικά ο κινηματογράφος έπρεπε να δείξει τις διενέξεις σε κοινωνικό επίπεδο. Αυτό λοιπόν είναι το κύριο χαρακτηριστικό τα τελευταία τρία χρόνια: ρεαλισμός και επιστροφή στον πολιτικό λόγο όταν το πολιτικό σκηνικό καταρρέει».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
6147
Tanweer
5776
Tanweer
2347
Tanweer
1754
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos