Σύνοψη: Στα ορεινά της Βολιβίας, ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Κέτσουα έχει για χρόνια την ίδια καθημερινή ρουτίνα.
Όταν μια ασυνήθιστα μακρά ξηρασία απειλεί συνολικά τον τρόπο ζωής τους, ο Βιργίνιο και η Σίσα αντιμετωπίζουν το δίλημμα να αντισταθούν ή να ηττηθούν από το πέρασμα του χρόνου.
Με την άφιξη του εγγονού τους Κλέβερ, οι τρεις τους θα αντιμετωπίσουν – ο καθένας με τον δικό του τρόπο – το περιβάλλον, την αναγκαιότητα για αλλαγή και το ίδιο το νόημα της ζωής.
Άποψη: Μια ταινία πρωτάρηδων, σε σκηνοθεσία του Alejandro Loayza Grisi στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο και με κατά κύριο λόγο ερασιτέχνες ηθοποιούς στους ρόλους, μας συστήνει τους Κέτσουα, ιθαγενείς της Νοτίου Αμερικής που ζουν κυρίως στο Περού, στην Βολιβία, στο Εκουαδόρ, στην Χιλή και στην Κολομβία.
Σε μια απλή όσο και σύνθετη ταινία για την σχέση τους με τον φυσικό τους χώρο, το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, όπως την βιώνει μια οικογένεια στην καθημερινότητά της.
Δύο ηλικιωμένοι άνθρωποι που έχουν μάθει να ζουν με έναν συγκεκριμένο τρόπο και είναι δύσκολο να απαλλαγούν από την ρουτίνα τους και ένας εγγονός που έρχεται από την πόλη με σκοπό να τους ξεβολέψει από τις συνήθειές τους. Αλλά πόσο έτοιμοι είναι για κάτι τέτοιο;
Από ό,τι φαίνεται εκ των πραγμάτων καθόλου.
Στο Utama που σημαίνει σπίτι μας, καταπιάνεται με το θέμα της σύνδεσης με το παρελθόν και τις παραδόσεις αλλά και πώς το βιώνουν μειοψηφικές κοινωνικές ή εθνικές ομάδες, σε χώρες που πλέον οι ιθαγενείς έχουν μειωθεί δραματικά και αριθμούν μερικές χιλιάδες και μάλιστα χωρίς το μάτι του ξένου που τους κοιτάει με μια αίσθηση εξωτισμού και αξιοπερίεργου εκθέματος σε εθνογραφικό μουσείο.
Μια απόλυτη ενσυναίσθηση προς τους χαρακτήρες που είναι ακόμα πιο έντονη από τους μη ηθοποιούς που τους ενσαρκώνουν.
Η κάμερα της Barbara Alvarez-διευθύντρια φωτογραφίας στο The Headless Woman της Lucrecia Martel, θυμίζοντας ελαφρώς την αισθητική, την αφηγηματική ελλειπτικότητα και τους αργούς ρυθμούς του σινεμά της τελευταίας-καταγράφει πρόσωπα και τοπία με μια αξιοπρόσεκτη φροντίδα για την λεπτομέρεια της αισθητικής και της φωτογραφικής απόδοσης (άλλωστε και ο σκηνοθέτης έχει ξεκινήσει από τον χώρο της φωτογραφίας) που ίσως ξεπερνά την ίδια την ταινία.
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων