Ξεσφίγγοντας τις γροθιές

Ξεσφίγγοντας τις γροθιές  - κριτική ταινίας

Θα το βρείτε: Cinobo

Σύνοψη: Με φόντο μια πρώην μεταλλουργική πόλη της Βόρειας Οσετίας στην περιοχή του Καυκάσου στη Νότια Ρωσία, η νεαρή Άντα προσπαθεί να αποδράσει από τα ασφυκτικά δεσμά της οικογένειάς της και της τοπικής κοινωνίας που την κρατούν φυλακισμένη.

Τραυματισμένη σωματικά και συναισθηματικά από γεγονότα του παρελθόντος, αναγκάζεται να υπηρετεί τον καταπιεστικό πατέρα της, ενώ ο εμμονικός μικρότερος αδερφός της δεν την αφήνει να ανασάνει. Όταν επιστρέφει σπίτι ο μεγάλος της αδελφός, που έχει καταφέρει να ξεφύγει, και ο πατέρας της αρρωσταίνει ξαφνικά, όλα δείχνουν το δρόμο προς την πιθανή απόδραση.

Άποψη: Η υποψηφιότητα της Ρωσίας στα περσινά Όσκαρ διεθνούς ταινίας και νικήτρια του Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών το 2021 είναι ένα σκληρό πορτρέτο μιας κοπέλας που καλείται να αντιμετωπίσει την πατριαρχία τόσο στα πλαίσια της κοινωνίας στην οποία μεγαλώνει όσο και εντός του σπιτιού της. Μια πρωταγωνίστρια-αριστούργημα από μόνη της, η Milana Aguzarova, δίνει πολλά μπόνους σε μια ούτως ή άλλως ενδιαφέρουσα ιστορία, την οποία η ίδια αναβαθμίζει σε μια ολιγόλογη σύγχρονη και καίρια τραγωδία.

Αρχική έμπνευση για την ιστορία της Kira Kovalenko, μιας πολύ ενδιαφέρουσας νέας φωνής του ρωσικού κινηματογράφου (μαθήτρια του Alexander Sokurov) που θα έχει να πει πολλά μέσα στα επόμενα χρόνια, ήταν το μυθιστόρημα του Γουίλιαμ Φόκνερ, Ξένος στο Χώμα, όπου και εκεί, όπως και στο Ξεσφίγγοντας τις γροθιές τίθεται το ζήτημα της ελευθερίας και του πόσο μπορείς εν τέλει να υπομείνεις την οποιασδήποτε μορφής υποδούλωση.

Στην ταινία της Kovalenko, όμως, δεν αποτελεί δυσκολία μόνο η ελευθερία -που όλοι θέλουν αλλά πόσοι μπορούν να αντέξουν-αλλά και η διαχείριση της μνήμης και του παρελθόντος με το οποίο καλούνται ως ένα βαθμό να αναμετρηθούν οι χαρακτήρες. Μνήμη, τραύμα, σφίξιμο και ελευθερία είναι βασικές έννοιες που απασχολούν την ιστορία της σκηνοθέτριας, που με μέτρο και συγκράτηση προσπαθεί -και σε μεγάλο βαθμό κατορθώνει-να διηγηθεί, έχοντας ως βάση μια οικογένεια με προεξάρχοντα έναν υπερπροστατευτικό, ασφυκτικό πατέρα, που αντιμετωπίζει την κόρη του σαν ένα μικρό, άβουλο κορίτσι, ανίκανο να αποφασίσει ή να αυτονομηθεί. Η ίδια, βλέποντας και τον αδερφό της που έχει ξεφύγει, θα κάνει το βήμα προς την απόδραση.

Το κομμάτι της ανάδειξης της σχέσης της με τα αδέρφια της αναδεικνύεται καλύτερα δραματουργικά σε σχέση με εκείνο με τον πατέρα της, ωστόσο μπορούμε να δούμε τον σιωπηλό στην αρχή και κλιμακούμενο στην συνέχεια αγώνα της για την κατάρριψη της καταπίεσης που έχουν οδηγήσει στην σιωπή τόσους ανθρώπους και κυρίως γυναίκες.

Η Kovalenko -και προς τιμήν της καθώς δείχνει ψυχραιμία απέναντι σε ένα δύσκολο θέμα που δεν θα την είχαν πολλοί σκηνοθέτες στα πρώτα τους βήματα-δεν χρησιμοποιεί τον κινηματογράφο ως μανιφέστο και σήκωμα σημαίας αλλά πάνω από όλα για να αναδείξει την ανθρώπινη διάσταση-και από τις δύο πλευρές-μιας κατάστασης που έχει τραυματίσει πολλές ψυχές, όπως και την ίδια την δημιουργό.

Πρώτη δημοσίευση: 5 Δεκ. 2022, 13:59
Ενημέρωση: 5 Δεκ. 2022, 13:59
Τίτλος:
Ξεσφίγγοντας τις γροθιές (Unclenching the fists)
Είδος: 
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
97
Εταιρία διανομής: 
Πλατφόρμα Streaming: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos