Θα το βρείτε: Cosmote TV

Σύνοψη: Βρισκόμαστε κάπου στη δεκαετία του 1840 και στο Δυτικό Dorset της Αγγλίας, όπου η Mary Anning (Kate Winslet), ικανότατη παλαιοντολόγος και ερευνήτρια, ζει στην παραλιακή πόλη του Lyme Regis. Σταθερά παραγκωνισμένη και υποτιμημένη από τον πατριαρχικό και ανδροκρατούμενο επαγγελματικό της χώρο, μαζεύει καθημερινά κοχύλια, πετρώματα και απολιθώματα, ώστε να μπορέσει να βγάλει τα προς το ζην για την ίδια και την ασθενική μητέρα της Molly (Gemma Jones).

Μια απροσδόκητη επίσκεψη από έναν συνάδελφο ονόματι Roderick Murchison (James McArdle) την φέρνει σε επαφή με την εύθραυστη και μελαγχολική σύζυγό του Charlotte (Saoirse Ronan), της οποίας την επ’ αμοιβή φροντίδα αναλαμβάνει διστακτικά. Σύντομα, και παρά τις διαφορές τους, η σχέση των δύο γυναικών εξελίσσεται σε ένα ερωτικό πάθος, που δίνει διέξοδο στον καταπιεσμένο ψυχισμό τους.

Άποψη: Παραμένοντας πιστός στο queer σινεμά με το οποίο μας συστήθηκε, ο Francis Lee (“God’s Own Country”) μας παραδίδει ένα λεσβιακό ερωτικό δράμα εποχής που παραμένει μεστό και γοητευτικό παρά τις όποιες αδυναμίες του. Ο σκηνοθέτης επέλεξε να δώσει σημαντικό βάρος στην εικόνα, χτίζοντας επάνω στις σιωπές των πρωταγωνιστριών του και περιορίζοντας τον διάλογο στα απαραίτητα επίπεδα, αφού ακόμα και όταν υπάρχει, είναι προσεγμένος, ορισμένος και δεν εξαντλεί. Η φωτογραφία του Stéphane Fontaine (“Prophet”, “Jackie”) είναι ακριβής και επιβλητική και το τραχύ, γκρίζο και μελαγχολικό βρετανικό τοπίο, το οποίο έντυσε ξανά το ντεμπούτο του Lee, φοντάρει ιδανικά πίσω από δύο εξαιρετικές ηθοποιούς, των οποίων τα βλέμματα και οι φιγούρες καθοδηγούν την εξέλιξη. Ειδικά η Winslet είναι φανταστική, ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται το βλέμμα, η ακριβής λεπτότητα στην κινησιολογία της, η παρουσία της, κυριολεκτικά και μεταφορικά, στον χώρο είναι άξια προσοχής και συνιστά μία από τις καλύτερες ερμηνείες της.

Τα επίπεδα του “Ammonite” δεν περιλαμβάνουν ιδιαίτερη συνθετότητα. Η ιστορία είναι απλή και σχετικά προβλέψιμη, και πολλές από τις πτυχές του συνολικού αποτελέσματος θυμίζουν καταφανώς το περισσότερο μυστηριακό «Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται» της Céline Sciamma. Υπάρχουν σημεία που δεν λειτουργούν και στοιχεία που αφαιρούν κάτι από το βάθος της οπτικής δύναμης και εξιστόρησης, ενώ τα δυναμικά που αναπτύσσονται ανά στιγμές μας καθηλώνουν και ανά στιγμές μας γεμίζουν ερωτηματικά. Ωστόσο, οι ταξικές και φεμινιστικές πτυχές του ισορροπούν και οι θεματικές του δουλεύονται με μια επιβλητική λεπτότητα, μια σχεδόν άηχη ορμή παρόμοια με αυτή του πάθους των ηρωίδων. Οι σημειολογικές αναφορές, αν και απλοϊκές, δεν υστερούν σε δυναμισμό, ενώ οι επιμέρους χαρακτήρες, οι διαφορές τους και οι προβληματισμοί της εποχής έχουν προσεγγιστεί πολύ προσεγμένα.

Έχει προκύψει αρκετή συζήτηση γύρω από την ταινία. Αρχικά γιατί η Mary Anning είναι ένα υπαρκτό πρόσωπο, μια πολύ γνωστή και αξιέπαινη παλαιοντολόγος, και οι συγγενείς της αντέδρασαν έντονα στην απεικόνιση της σεξουαλικότητάς της, καθότι οι σεξουαλικές της προτιμήσεις δεν είχαν ποτέ επιβεβαιωθεί. Και έπειτα, σε ένα πιο γενικό πλαίσιο, γιατί επιλέχθηκε για ακόμα μια φορά ένα ιστορικό δράμα σε ό, τι αφορά την λεσβιακή κινηματογραφική απεικόνιση, που περιλαμβάνει την σεξουαλική καταστολή, την απαγορευμένη επιθυμία και την ορμητική αλλά κρυφή της ικανοποίηση, με την έννοια ότι είναι ευκολότερο να παρακολουθούμε και να ξορκίζουμε την παρελθοντική καταπίεση, αφήνοντας στον αέρα την σύγχρονη.

Σε κάθε περίπτωση, στο “Ammonite” ο Francis Lee προσεγγίζει με λεπτότητα την απελευθερωτική φύση του έρωτα, μέσα από την ψυχολογία και την σεξουαλικότητα δύο γυναικών, η καθεμία από τις οποίες ζει με πολλαπλούς περιορισμούς και πρωτοφανή καταπίεση. Κι αυτό, ανεξαρτήτως φύλου, εποχής ή σεξουαλικού προσανατολισμού, παραμένει πάντα επίκαιρο και γενεσιουργό, σαν την υπέροχη τελευταία σκηνή, που δίνει χώρο και ελευθερία στη φαντασία μας.

Πρώτη δημοσίευση: 27 Ιαν. 2021, 17:41
Ενημέρωση: 17 Δεκ. 2021, 19:33
Τίτλος:
Ammonite
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
120
Εταιρία διανομής: 
Πλατφόρμα Streaming: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

imaginary, από την Spentzos imaginary, από την Spentzos