24ο ΦΝΘ: "Η πόλη και η πόλη" - Κριτική

Δημοσίευση: 17 Μαρτίου 2022, 16:14
Συντάκτης:

Κάθε τόπος έχει τα μυστικά του. Και ο καλύτερος τρόπος να κρατήσεις ένα μυστικό (όπως μας υπενθυμίζει η Margaret Atwood) είναι να προσποιηθείς ότι δεν υπάρχει.

<a href="/tainies/i-poli-kai-i-poli/66250">Η πόλη και η πόλη</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ πόλη και η πόλη

Οι σκηνοθέτες Σύλλας Τζουμέρκας («Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών», «Χώρα Προέλευσης») και Χρήστος Πασσαλής αποφασίζουν να ξετυλίξουν το χρονικό ενός τέτοιου μυστικού, επαναφέροντας μια επίπονη, επονείδιστη και αρκετά παραγνωρισμένη σελίδα της ελληνικής ιστορίας και της πόλης της Θεσσαλονίκης.

Η εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης, που κυριαρχούσε μέχρι τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο στην κοσμοπολίτικη πόλη, και ο τραγικός, απάνθρωπος, σταδιακός αφανισμός της, οι διώξεις που ξεκίνησαν ήδη από το 1931, με την ξενοφοβία και των εθνικισμό στα κόκκινα, ο απόηχος αυτής της επανειλημμένης βιαιότητας κατά των εβραίων και η εκμετάλλευση των καταστάσεων μετά την απελευθέρωση αποτελούν τον καμβά πάνω στον οποίο οικοδομείται ένα υβρίδιο ονειρικής και ιστορικής μνήμης, ένα σύνολο δραματικών γεγονότων και παράλληλων ιστοριών που κοιτάζουν με αιχμηρότητα το παρελθόν της πόλης κουμπώνοντάς το στο παρόν της.

Έξι κεφάλαια, ένας πρόλογος και ένας επίλογος δομούν μια ταινία που απαρνείται την συμβατική οδό και ξεπερνά τα όρια της ταινίας τεκμηρίωσης, για να κινηθεί με ευκολία μεταξύ διαφορετικών εποχών, διαφορετικών εκφραστικών και συναισθηματικών υφών, χρωμάτων, γλωσσών, υλικού. Ένα σύνολο ηθοποιών, μεταξύ των οποίων οι Βασίλης Κανάκης, Θέμις Μπαζάκα, Αργύρης Ξάφης, Αγγελική Παπούλια, Μαρίσα Τριανταφυλλίδου, Νίκη Παπανδρέου, Λαέρτης Μαλκότσης συνθέτουν μια ροή προσώπων και δίνουν ζωή σε πραγματικούς και λιγότερο πραγματικούς χαρακτήρες, που σμίγουν και χωρίζονται στη δίνη του χρόνου. Ιστορικά αρχεία και μαρτυρίες, εικόνες της πόλης, φαντασία και μνήμη ενώνονται σε ένα πολυμορφικό ψηφιδωτό που ταξιδεύει στον χρόνο για να μιλήσει γι’ αυτά που αποσιωπώνται, για τις αινιγματικές ρωγμές συνάντησης του χθες και του σήμερα. Και το κάνει, μακριά από μελοδραματισμούς, γραμμικότητες και απλοϊκές συνυποδηλώσεις.

Αν και η δομή δυσκολεύει και εκτρέπεται ανά σημεία, το μοντάζ του Γιώργου Ζαφείρη μας επαναφέρει και η κινηματογράφηση του Σίμου Σαρκετζή δίνει στην ταινία μια ατμόσφαιρα ανάμνησης και ονείρου παρά ντοκιμαντέρ, που μας κάνει να ξεχνάμε σποραδικά την σκοτεινή θηριωδία που διαπραγματεύεται.

Στο σύνολό της, η πειραματική μορφή του «Η Πόλη και η Πόλη» παραμένει πλήρως δημιουργική και ξεκάθαρα τολμηρή, ενώ λειτουργεί ως επί το πλείστον επιτυχημένα, με την κυριολεκτική συνάντηση των δύο πόλεων στην εικόνα, την ταυτόχρονη συνύπαρξη των δύο εποχών στο πλάνο να αποτελεί ίσως το πιο έντονο, εύστοχο, επιδραστικό κομμάτι.

Μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ, δοκίμιο, η πολυμορφική «Η Πόλη και η Πόλη» τολμά να διαχειριστεί ένα θέμα ταμπού, σκληρό και δύσβατο με την απαιτούμενη ψυχραιμία και φροντίδα, φέρνοντας την παρατεταμένη και βολική σιωπή της Θεσσαλονίκης προ των ευθυνών της.

Όλες τις κριτικές και τις ανταποκρίσεις του MOVE IT από το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, μπορείτε να τις βρείτε εδώ.

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Spiderhead

Spiderhead

Θα το βρείτε: Netflix

Ο σκηνοθέτης του Top Gun, ο πρωταγωνιστής του Thor και πολλοί άλλοι ταλαντούχοι συντελεστές....
16 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο