Νύχτες Πρεμιέρας 2020: "Space dogs" - Κριτική

Δημοσίευση: 5 Οκτ. 2020, 10:19
Συντάκτης:

Σύνοψη: Το φάντασμα της σκυλίτσας Λάικα, του πρώτου έμβιου όντος που στάλθηκε σε τροχιά γύρω από τη Γη, “στοιχειώνει” τα σημερινά αδέσποτα της Μόσχας σε ένα ατμοσφαιρικό αλλά ταυτόχρονα σκληρό ντοκιμαντέρ.

<a href="/nea/oi-nyhtes-premieras-paroysiazoyn-tin-aystira-akatallili-tainia-toy-piter-gkrinagoyei/69621">Οι Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζουν την αυστηρά ακατάλληλη ταινία του Πίτερ Γκρίναγουεϊ</a>ΣΧΕΤΙΚΑΟι Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζουν την αυστηρά ακατάλληλη ταινία του Πίτερ Γκρίναγουεϊ

Γνώμη: H Λάικα, ένα αδέσποτο σκυλί της Μόσχας, εκτοξεύτηκε μετά από σύντομη εκπαίδευση σε τροχιά γύρω από τη Γη μέσα στον Δορυφόρο Σπούτνικ 2. Η εκτόξευσή της συνέπεσε χρονικά με τον εορτασμό των 40 χρόνων από την Ρωσική Επανάσταση (3 Νοεμβρίου 1957) και έτσι η πρώην Σοβιετική Ένωση σημείωσε την πρώτη της νίκη στη μάχη για την κατάκτηση του διαστήματος, όμως η Λάικα πέθανε από υπερθέρμανση μερικές μόνο ώρες μετά την ιστορική πτήση της.

Οι σκηνοθέτες Έλσα Κρέμσερ και Λέβιν Πίτερ αναζητούν τους απογόνους της Λάικα στους δρόμους της σημερινής Μόσχας, ακολουθώντας και καταγράφοντας αδέσποτα σκυλιά της πόλης στον καθημερινό τους αγώνα για επιβίωση. Στα πλάνα τους η Μόσχα φαντάζει σαν μια πόλη σχεδόν άδεια από ανθρώπους, στην οποία οι τετράποδοι “αλήτες” συγκροτούν τη δική τους κοινωνία: ψάχνουν για φαγητό, παίζουν ή τσακώνονται μεταξύ τους, κερδίζουν κανένα “αδέσποτο” χάδι, κοιμούνται στο κρύο, χωρίς να γνωρίζουν ότι μία από αυτούς κάποτε σήμανε την αρχή της διαστημικής εποχής.

Το σήμερα έρχεται σε αντιπαράθεση με το παρελθόν, καθώς στις σκηνές από την καθημερινότητά τους παρεμβάλλεται αρχειακό υλικό από το σοβιετικό διαστημικό πρόγραμμα, όπου παρακολουθούμε την προετοιμασία σκυλιών από τους επιστήμονες πριν τις πτήσεις τους και μετά την επιστροφή τους στη Γη. Η Λάικα μπορεί λοιπόν να ήταν η πρώτη, αλλά όχι και η μοναδική σκυλίτσα που στάλθηκε σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας και έστρωσε τον δρόμο για τον πρώτο άνθρωπο που αντίκρυσε ποτέ τη γαλάζια σφαίρα μέσα στην απόλυτη σιωπή (ο Γιούρι Γκαγκάριν εκτοξεύτηκε το 1961).

Η λυρικότητα με την οποία επιχειρούν να ντύσουν το “Space Dogs” οι δημιουργοί του, ειδικά μέσω μιας λιτής αλλά ποιητικής αφήγησης που εξιστορεί τον μύθο της Λάικα, έρχεται σε σύγκρουση με τις σκληρές εικόνες της σκυλίσιας ζωής: το θέαμα δύο σκυλιών που αρπάζονται, η μοναξιά τους, η στωικότητα με την οποία ανέχονται τις βελόνες και τα λοιπά εξαρτήματα που βλέπουμε να τους τοποθετούν.

Το ερώτημα που αναπόφευκτα δημιουργείται δεν είναι άλλο από την στάση του ανθρώπου απέναντι σε αυτά τα πλάσματα. Ο “καλύτερος φίλος” μας είναι εκεί για να ικανοποιεί τις δικές σκοπιμότητες. Άλλοτε το στέλνουμε στο διάστημα, άλλοτε το βάζουμε στο σπίτι μας, άλλοτε το πετάμε στον δρόμο. Ακόμα και στην τελευταία περίπτωση όμως, ο σκύλος θα συνεχίσει να ζει κοντά μας, να επιβιώνει όπως-όπως, αλλά αυτό δεν τον θεωρούμε ηρωικό, γιατί έχουμε μάθει να αποδίδουμε αυτή την ιδιότητα μόνο στους ανθρώπους.

Όμως, η Λάικα και οι απόγονοί της ήταν οι αφανείς ήρωες του μεγαλύτερου μέχρι στιγμής επιτεύγματός μας και το “Space Dogs” θέλει να μας το υπενθυμίσει και να μας προβληματίσει. Και το καταφέρνει, παρότι είναι σε σημεία δύσκολο στη θέαση - ειδικά η σκηνή της συνάντησης σκύλου και γάτας.

 Εάν είχε δοθεί ίσως περισσότερη έμφαση και στην αφήγηση, ώστε να υπήρχε εντονότερος ρυθμός,  θα μπορούσαμε ίσως να μιλάμε τώρα για ένα πραγματικά αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ, όμως τα βλέμματα των σκύλων πολλές φορές λένε περισσότερα απ’ όσα μπορούν να εκφραστούν με λέξεις.

Πρώτη δημοσίευση: 5 Οκτ. 2020, 10:19
Ενημέρωση: 5 Οκτ. 2020, 10:19
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos