Joyland

Περισσότερο από ένα ορόσημο του queer σινεμά ή ένα μανιφέστο σεξουαλικής απελευθέρωσης, όπως χαρακτηρίστηκε, η ταινία αποτελεί ένα διεισδυτικό και γλυκόπικρο πορτρέτο μιας πακιστανικής οικογένειας και ακολούθως, μια ευγενική και κοφτερή παρατήρηση της κοινωνίας του σημερινού Πακιστάν.

Joyland - κριτική ταινίας

Σύνοψη: H οικογένεια Rana είναι μια κλασική, πατριαρχική οικογένεια της πακιστανικής Λαχόρης. Ο Haider είναι ο μικρότερος γιος και μαζί με την γυναίκα του, τον αδερφό του, την νύφη του  και τις τέσσερις ανιψιές του ζουν όλοι μαζί υπό τον ζυγό του 70χρονου και καθηλωμένου σε καροτσάκι πατέρα του. Άνεργος για χρόνια και ευαίσθητος απέναντι στις διάφορες πιέσεις και τα σχόλια, ο Haider δέχεται την πρόταση ενός φίλου για δουλειά και καταλήγει χορευτής μιας ομάδας του ερωτικού θεάτρου. Συγκεκριμένα, αναλαμβάνει να πλαισιώσει την Biba, μια δυναμική τρανς χορεύτρια με αδιαπραγμάτευτη φιλοδοξία για την καριέρα της. Καθώς τα συναισθήματά του γι’ αυτή πληθαίνουν, όλη η οικογένεια έρχεται αντιμέτωπη με τις πληγές της.

Άποψη: Το “Joyland” του Saim Sadiq είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του και η πρώτη πακιστανική ταινία που αποτέλεσε επίσημη επιλογή του φεστιβάλ των Καννών. Κι αν η ιστορία του προηγούμενου φιλμ του, του βραβευμένου με το βραβείο Orizzonti για την καλύτερη μικρού μήκους ταινία στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2019 “Darling" είχε και πάλι ως πρωταγωνίστρια την χορεύτρια και τρανς ηθοποιό Alina Khan, αποτελώντας την βάση γι’ αυτή την αφήγηση, το “Joyland” γίνεται βαθύτερο και αιχμηρότερο στις θεματικές του, εξερευνώντας ζητήματα καταπίεσης και ελευθερίας, έμφυλης και σεξουαλικής ταυτότητας και επιθυμίας.

Περισσότερο από ένα ορόσημο του queer σινεμά ή ένα μανιφέστο σεξουαλικής απελευθέρωσης, όπως χαρακτηρίστηκε, η ταινία αποτελεί ένα διεισδυτικό και γλυκόπικρο πορτρέτο μιας πακιστανικής οικογένειας και ακολούθως, μια ευγενική και κοφτερή παρατήρηση της κοινωνίας του σημερινού Πακιστάν. Της πατριαρχικής δόμησης, της έμφυλης βίας, της προκατάληψης απέναντι στην κοινότητα των Khwaja Sira (transgender), της σταθερής υποτίμησης της γυναίκας, της πολλαπλής, πολυσχιδούς και ανελέητης καταπίεσης των ανθρώπων κάθε ηλικίας.

Με σημείο εκκίνησης τον πράο και ευγενή Haider (Ali Junejo), ο Sadiq πλέκει τις επιθυμίες, την καταπίεση, τα προβλήματα και τις συνειδητοποιήσεις όλων των προσώπων, αντιμετωπίζοντάς τους με μια ανθρώπινη και σύνθετη ματιά, χωρίς κατηγοριοποιήσεις. Δεν υπάρχει καλός και κακός στην ιστορία, όλοι είναι θύτες και θύματα μέσα σε ένα σύστημα διαιώνισης πατριαρχικών στερεοτύπων και αυστηρών κατευθύνσεων, θρησκευτικών και μη, σχετικά με το πώς οι άνθρωποι οφείλουν να ζουν τις ζωές τους.

Παρ'οτι η σκηνοθετική ματιά ακολουθεί την εξέλιξη με μια ευγενή, ποιητική ακινησία, παραμένει αιχμηρή και προκαλεί αβίαστα την σκέψη και τα συναισθήματά μας ενώ η υπέροχη κινηματογράφηση του Joe Saade (“Costa Brava, Lebanon”) ενισχύει με την απλότητα και τις αντιθέσεις της την επιδραστικότητα του τελικού αποτελέσματος. Το ίδιο και η μουσική επένδυση, με τις εναλλαγές δυναμισμού και μελαγχολίας, και φυσικά οι εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών, που μετριούνται σε βλέμματα και υπόνοιες.

Ο ίδιος ο Saim Sadiq δήλωσε, «Το Joyland είναι μια απο-ρομαντικοποίηση μιας ιστορίας ενηλικίωσης και ένας φόρος τιμής σε όλες τις γυναίκες, τους άνδρες και τους τρανς ανθρώπους που πληρώνουν το ανθρώπινο τίμημα της πατριαρχίας. Είναι επίσης μια ωδή στην επιθυμία που δημιουργεί απίθανους δεσμούς και στην αγάπη που τους κάνει αθάνατους. Τελικά, δεν είναι παρά ένα ραγισμένο γράμμα αγάπης προς την πατρίδα μου».

Το απελπιστικό, καθαρτικό  τέλος επιβεβαιώνει την τολμηρή ποιητικότητα και την ευαισθησία του σκηνοθέτη. Κι αν αυτό το γράμμα αγάπης συνοδεύτηκε με απαγορεύσεις, νόμους και «περιορισμούς ερωτικών σκηνών», τουλάχιστον γνωρίζουμε ότι έφτασε στον προορισμό του με επιτυχία.

Πρώτη δημοσίευση: 26 Jan 2023, 01:55
Ενημέρωση: 2 Feb 2023, 03:49
Τίτλος:
Joyland
Είδος: 
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
126
Εταιρία διανομής: 
Release: 
25 Ιανουαρίου 2023

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos