Celar Door, από την Spentzos
Celar Door από την Spentzos

Μικρά Αγγλία

Η 20χρονη Όρσα είναι παράφορα ερωτευμένη με τον υποπλοίαρχο Σπύρο Μαλταμπέ και δεν αποκαλύπτει το μυστικό της σε κανέναν. Η μικρότερη αδελφή της, Μόσχα, δυναμική και γεμάτη όνειρα θέλει να φύγει από την Άνδρο, να αποδράσει από τη μοίρα των γυναικών του νησιού να παντρεύονται ναυτικούς.

Μικρά Αγγλία - κριτική ταινίας

Αριστοτεχνική ελληνική παραγωγή

Ηρθε επιτέλους η ώρα οι Έλληνες να εμπιστευτούν ξανά το ελληνικό σινεμά, καθώς με τη «Μικρά Αγγλία» του, ο Παντελής Βούλγαρης πραγματοποιεί όλα όσα υπόσχεται και ακόμη περισσότερα. Με αφετηρία τη μεταφορά του ομώνυμου, βραβευμένου, best seller μυθιστορήματος της Ιωάννας Καρυστιάνη, ο πολύπειρος κινηματογραφιστής ζωντανεύει με εντυπωσιακή πιστότητα μια ολόκληρη εποχή, καθώς η πλοκή της ταινίας διατρέχει τις δεκαετίες του '30 και το '40, ξεκινώντας από το 1929 και φτάνοντας κάμποσα χρόνια μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Τα πάντα είναι φροντισμένα στην παραμικρή τους λεπτομέρεια, με αποτέλεσμα η ταινία να μας ταξιδεύει σε άλλες εποχές, όχι μόνο μέσα από κοστούμια και χτενίσματα, αλλά και μέσα από καταστάσεις, συμπεριφορές, αλλά και πολύ συγκεκριμένες κοινωνικές και οικονομικοπολιτικές συμβάσεις. Σε αυτό βοηθούν τα μέγιστα οι θαυμάσιες ερμηνείες του συνόλου του καστ, ιδίως δε εκείνες της Πηνελόπης Τσιλίκα και της Σοφίας Κόκκαλη που υποδύονται αντίστοιχα την Όρσα και τη Μόσχα, τις δύο αδερφές που βρίσκονται στο μάτι του συναισθηματικού κυκλώνα που σαρώνει το νησί τους, καθώς και της Αννέζας Παπαδοπούλου, της δολοπλόκας μάνας που προσπαθεί να δείξει πως νοιάζεται για εκείνες, με όλους τους λάθος τρόπους όμως. Υποδειγματική, εξάλλου, είναι και η αξιοποίηση του φυσικού τοπίου, των ιδιαιτεροτήτων και του έμψυχου δυναμικού της Άνδρου, τόπου διεξαγωγής της δράσης, μέσω και της εξαιρετικής δουλειάς που έχει κάνει ο διευθυντής φωτογραφίας Σίμος Σαρκετζής, ο οποίος αναδεικνύει το ναυτονήσι σε βασικό πρωταγωνιστή. Κάτι το οποίο ισχύει και για την ίδια τη θάλασσα, βέβαια, καθώς, καλώς ή κακώς, η μοίρα των πάντων στο νησί εξαρτάται από τα τερτίπια της, γεγονός που το γνωρίζουν πολύ καλά τόσο οι άντρες που φεύγουν ναυτικοί, όσο και οι γυναίκες που μένουν πίσω να τους περιμένουν, ενίοτε μάταια.

Εκείνο, ωστόσο, που καθιστά τη «Μικρά Αγγλία» μια ταινία που αξίζει να επενδύσεις πάνω της, είναι, πάνω απ' όλα, η οδυνηρή όσο και παθιασμένη ιστορία αγάπης που βρίσκεται στο επίκεντρό της, η οποία είναι ικανή να συγκινήσει και τους πλέον σκληρόπετσους. Μια σπαρακτική οδύσσεια ενός ανολοκλήρωτου έρωτα, την οποία ο Βούλγαρης ξετυλίγει με περισσή μαεστρία, εμπιστευόμενος απόλυτα τόσο τη γλαφυρή γραφή της συγγραφέως και σεναριογράφου συζύγου του, όσο και τους πρωταγωνιστές του, οι οποίοι αποδεικνύονται εξαιρετικά εκφραστικοί, ακόμη και μέσα από τις σιωπές τους.

Η «Μικρά Αγγλία» έχει ουκ ολίγες σκηνές ανθολογίας, υπάρχει όμως και μία, η οποία είναι τόσο αριστοτεχνικά ενορχηστρωμένη, που, σχεδόν, αξίζει να δεις την ταινία και μόνο για αυτήν. Μια σκηνή η οποία λειτουργεί άψογα, επειδή ακριβώς οι συντελεστές της ταινίας έχουν καταφέρει να μας προσφέρουν ολοκληρωμένους, ιδιαιτέρως πειστικούς χαρακτήρες που διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας καθ' όλη τη διάρκειά της, έστω κι αν από ένα σημείο και μετά γίνεται εμφανές πως με ένα κάπως πιο σφιχτοδεμένο μοντάζ, η όλη ιστορία θα μας άγγιζε ακόμη περισσότερο.

Ως έχει, η «Μικρά Αγγλία» αποτελεί μία από τις πλέον αριστοτεχνικές -καθαρά- ελληνικές παραγωγές εδώ και πολλά χρόνια, η οποία δικαιούται και με το παραπάνω να γεμίσει τις αίθουσες με θεατές κάθε ηλικίας.

Χάρης Παπαπαναγιώτου

Πρώτη δημοσίευση: 5 Dec 2013, 04:25
Ενημέρωση: 23 Dec 2014, 22:04
Τίτλος:
Μικρά Αγγλία (Μικρά Αγγλία)
Είδος: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
122
Εταιρία διανομής: 
Release: 
5 Δεκεμβρίου 2013

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Celar Door, από την Spentzos celar door, από την Spentzos