Mακότο Σινκάι: "Στα κινούμενα σχέδια νιώθω ασφάλεια"

Published: 14 Apr 2023, 03:32
Συντάκτης:

Είκοσι χρόνια μετά το Spirited Away του Μιγιαζάκι, που του έδωσε την Χρυσή Άρκτο για μια από τις κορυφαίες ταινίες του είδους, ένα άλλο ιαπωνικό anime βρέθηκε να διαγωνίζεται στο φετινό Φεστιβάλ του Βερολίνου, αφήνοντάς μας τις καλύτερες εντυπώσεις. Μπορεί να μην διακρίθηκε με κάποιο από τα βραβεία που έδωσε η κριτική επιτροπή αναπάντεχα σε κάποιες περιπτώσεις, ωστόσο κατάφερε να ξεχωρίσει και σίγουρα να μας πάρει μαζί της στους κόσμους που μας μεταφέρει.

<a href="/en/festival-nyhtes-premieras/nyhtes-premieras-2023-goes-berlinale/68856">Νύχτες Πρεμιέρας 2023 goes... Berlinale</a>ΣΧΕΤΙΚΑΝύχτες Πρεμιέρας 2023 goes... Berlinale

Mε αφορμή το Φεστιβάλ Βερολίνου, αλλά και την έξοδο της ταινίας στις ελληνικές αίθουσες εδώ και λίγες ώρες, συναντήσαμε τον σκηνοθέτη της ταινίας, Μακότο Σινκάι, γνωστό για τις ταινίες του Your Name (2016) και Weathering With You (2019), που βρίσκονται στην δεκάδα των πιο επιτυχημένων εισπρακτικά anime στην ιστορία του σινεμά. Ευγενέστατος και συγκρατημένος όσο πρέπει, με μια αξιοζήλευτη ιαπωνική αυτοπειθαρχία, σε ένα δωμάτιο βερολινέζικου ξενοδοχείου, απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Ερ.: Σε αρκετές από τις ταινίες σας, όπως στο Your Name, Weathering With You ή τώρα το Suzume, ενώνεται το είδος του coming-of-age δράματος με την επιστημονική φαντασία. Γιατί προτιμάτε αυτή την ηλικία της εφηβείας, τι βρίσκεται σε αυτή, αν συμβολίζει κάτι για εσάς.

Απ.: Ο λόγος που επιλέγω ήρωες/ηρωίδες αυτών των ηλικιών είναι επειδή το animation απευθύνεται σε νεότερο κοινό, ενώ ένας άλλος λόγος είναι ότι το animation με βοήθησε όσο ήμουν νέος, όταν είχα δύσκολες στιγμές στο σχολείο, ένιωθα ασφάλεια στα κινούμενα σχέδια, οπότε θέλω να δώσω κάτι πίσω στα παιδιά που μπορεί και αυτά να περνάν σήμερα δύσκολες στιγμές, να τα υποστηρίξω.

Ερ.: Σε αρκετές ταινίες σας υπάρχει ένα ηλικιακό κενό ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες: ένας έφηβος/μια έφηβη που συναντά έναν νεαρό ενήλικο/μια νεαρή ενήλικη.

Απ.: Στις προηγούμενες ταινίες υπάρχει, όπως στο Weathering with you, που χρησιμοποιείται σαν τρικ, αλλά στο Suzume δεν υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά. Θα μπορούσε η ιστορία και να λειτουργήσει αν ήταν δύο άντρες ή δύο γυναίκες.

Ερ.: Τι είναι αυτό που σας οδήγησε να κάνετε μια ταινία που εντάσσει τους σεισμούς στην πλοκή της; Γενικά  άλλωστε στις ταινίες σας εντάσσονται τα καιρικά και φυσικά φαινόμενα.

Απ.: Στην Ιαπωνία υπάρχει μια φράση που θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «τίποτα δεν κρατά για πάντα» και αυτό γιατί το έδαφος στην Ιαπωνία είναι εύθραυστο, έχουμε πολλούς σεισμούς και νιώθουμε ότι το έδαφος δεν θα είναι για πάντα. Όλοι είναι ανήσυχοι για αυτό. Αυτό που μου έκανε εντύπωση όταν ήρθα στην Ευρώπη είναι τα παλιά κτήρια, που μπορεί να υπάρχουν εδώ και διακόσια χρόνια ενώ στην Ιαπωνία δεν έχουμε λόγω των πολλών καταστροφών, όπως σεισμοί.

Ερ.: Το Suzume εμπνέεται από τους σεισμούς του 2011 στην Ιαπωνία, οπότε ποια ήταν η προσέγγισή σας πάνω σε αυτό και πώς συνδέθηκε με το είδος της φαντασίας;

Απ.: Όταν πρωτοσκέφτηκα την ιστορία του Suzume, ήθελα να αναπαραστήσω το σήμερα της Ιαπωνίας και οι πρωταγωνιστές να κάνουν ένα ταξίδι στην Ιαπωνία. Και το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό ήταν εγκαταλειμμένα κτήρια, ερείπια, εξαιτίας των καταστροφών. Έτσι οι σεισμοί θα εμπεριέχονταν στην ιστορία, καθώς δεν μπορείς να μιλήσεις για την σύγχρονη Ιαπωνία, χωρίς να μιλήσεις για τους σεισμούς.

Ερ.: Η ιστορία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα σεισμών, υπάρχει όμως και μια επιρροή από την ιαπωνική μυθολογία και τον μύθο των Namazu;

Απ.: Επηρεάστηκα από την περίοδο Edo, που πίστευαν ότι οι σεισμοί γίνονται επειδή υπάρχει ένα γιγάντιο πλάσμα, ένα γατόψαρο, κάτω από το έδαφος, το Namazu. Και επειδή μετακινούνται οι πλάκες, προκαλούνται σεισμοί.

Ερ.: Το Suzume είναι το πρώτο ιαπωνικό anime στο Φεστιβάλ Βερολίνου εδώ και είκοσι χρόνια. Πώς νιώθετε για αυτό;

Απ.: Είναι σαν όνειρο για μένα επειδή πριν είκοσι χρόνια ήταν το Spirited Away (Χαγιάο Μιγιαζάκι) στην Μπερλινάλε που είχε κερδίσει την Χρυσή Άρκτο και ήταν σπουδαία νέα στην Ιαπωνία. Είχα δει τις ειδήσεις τότε. Τότε ξεκινούσα. Είναι απίστευτο που είμαι εδώ είκοσι χρόνια μετά.

Ερ.: Στον ET του Στίβεν Σπίλμπεργκ, το παιδί ζει με την μητέρα, χωρίς πατέρα. Στο Suzume το κορίτσι ζει με την θεία, δεν υπάρχει μητέρα και πατέρας. Υπάρχει κάποια κοινωνιολογική εξήγηση για αυτό;

Απ.: Η Suzume ζει με την θεία της, λόγω των σεισμών. Στην Ιαπωνία υπάρχουν πολλά τέτοια παραδείγματα ορφανών παιδιών που ζουν με τους συγγενείς, κυρίως στα δυτικά της Ιαπωνίας. Οπότε αυτό με οδήγησε εκεί. Σχετικά με τον ET, έχει μόνο έναν γονιό και στα ιαπωνικά anime και manga είναι συχνό ο πρωταγωνιστής να έχει έναν γονιό. Ο λόγος για αυτό δεν είμαι σίγουρος ποιος είναι αλλά φαντάζομαι είναι για να είναι πιο απλή η ιστορία, πιο απλή η σύνδεση με έναν γονιό. Εγώ έχω μια κόρη και έχουμε πολύ καλή σχέση αλλά δεν είμαι σίγουρος τι μπορώ να κάνω για εκείνη και για αυτό μου είναι δύσκολο να αναπαραστήσω έναν άντρα γονιό σε μια ταινία.

H κριτική του MOVE IT για το "Suzume"

Ερ.: Πώς επηρέασε η πανδημία την παραγωγή της ταινίας;

Απ.: Το οπτικό κομμάτι ήταν το πιο δύσκολο, επειδή έγινε στο χέρι αρχικά και η καρέκλα ήταν CGI. Η παραγωγή έγινε κατά την διάρκεια της πανδημίας, αλλά δεν μας δυσκόλεψε, είχαμε το zoom και όλα αυτά. Η πανδημία ήταν μια παγκόσμια καταστροφή.

Ερ.: Αν θα θέλατε να μας εξηγήσετε τον ρόλο της καρέκλας στην ταινία. Γιατί καρέκλα;

Απ.: Ήθελα να κάνω μια διασκεδαστική ταινία με το Suzume και για αυτό σκέφτηκα επειδή το υπόβαθρο της ιστορίας είναι δυσάρεστο, χάνει την μητέρα της και ψάχνει το παρελθόν της, και έτσι ήθελα να βάλω κάτι να κάνει τον κόσμο να γελάσει, όπως αυτή την καρέκλα που συνοδεύει την Suzume στο ταξίδι της.

Ερ.: Πώς χρησιμοποιείτε την τεχνολογία στις ταινίες σας και αν πιστεύετε στις παραδοσιακές αρχές της τέχνης του animation.

Απ.: Έχουμε νέες τεχνολογίες που μπορούμε να πούμε ιστορίες, όπως το Chat GTP. Δεν τα χρησιμοποιώ με αυτό τον τρόπο αλλά έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα χρησιμοποιηθούν στο μέλλον. Ξεκίνησα πριν είκοσι χρόνια το animation, με ψηφιακό τρόπο. Δεν χρειάζεται να είμαστε προσηλωμένοι μόνο στις παραδοσιακές τεχνικές, να είμαστε ανοιχτοί. Με κάνει να είμαι πιο δημιουργικός, οι ταινίες μου είναι πιο δημιουργικές.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
BONEYARD | ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ, από την Spentzos BONEYARD | ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ, από την Spentzos