Silent Hour, από την Spentzos
Silent Hour, από την Spentzos

Τι κοινό έχουν ο Sebastian Lelio και η Janelle Monae;

Published: 27 Feb 2018, 15:06
Συντάκτης:

Το καθοριστικό πλάνο στη Χιλιανή ταινία “A Fantastic Woman” του Sebastian Lelio, δείχνει την Marina (Daniel Vega) να κάθεται γυμνή με τα πόδια της κλειστά και ένα καθρεπτάκι να αντανακλά το πρόσωπό της στη θέση των απόκρυφων της. Είναι πράγματι μια σαγηνευτική εικόνα, η οποία διαφωτίζει το κεντρικό θέμα της ταινίας: μια γυναίκα που είναι σε πλήρη αρμονία με την ταυτότητά της ανάμεσα σε έναν κόσμο που εναντιώνεται σε αυτή. Παρόμοια εικόνα με μια γυναίκα και ένα καθρεπτάκι στο ίδο σημείο βρέθηκε πρόσφατα σε ένα νέο βίντεο της μουσικού Janelle Monae με τίτλο “Django Jane” σε σκηνοθεσία της Lacey Duke. Παρ’όλα αυτά, οι δύο αυτές εικόνες μπορεί να οφείλουν την ύπαρξή τους στην φωτογραφία της Armen Susan Ordjanian που τραβήχτηκε το 1981 με τίτλο “Self Portrait.”

Να θυμηθούμε πως το “A Fantastic Woman” έκανε την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 2017 και έκτοτε έλαβε τρομερή αναγνώριση από κοινό και κριτικούς σε διάφορα άλλα φεστιβάλ. Δεν μας κάνει έκπληξη λοιπόν το ότι προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Η Daniel Vega έγινε διάσημη στην Χιλή και ο Sebastian Lelio αναδείχθηκε ως ένας διακεκριμένος σκηνοθέτης που ουσιασικά εξιστορεί αντισυμβατικές γυναικείες ιστορίες. Να προσθέσουμε πως η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του “Disobedience” με πρωταγωνίστριες τις Rachel McAdams και Rachel Weisz, αναμένεται να βγεί στις αίθουσες τον Απρίλιο, ενώ η νέα ταινία του “Gloria” (remake της ομώνυμης βραβευμένης στο Βερολίνο για την ερμηνεία της Παουλίνα Γκαρσία, δικής του ταινίας) με πρωταγωνίστρια την Julianne Moore είναι ακόμα σε στάδιο post-production.

Οι εκπρόσωποι της Janelle Monae και η σκηνοθέτης του βίντεο κλιπ δεν σχολίασαν το συμβάν, αλλά ο Lelio απάντησε σε email του στο IndieWire το εξής: “Αγαπώ την Janelle Monae και μου αρέσει το καινούργιο της τραγούδι. Δεν ξέρω αν είδε το A Fantastic Woman και εμπνεύστηκε από το πλάνο της Marina με το καθρεπτάκι. Παρ’όλα αυτά είναι φανταστικό να βλέπω τη σκηνή αυτή να αντικατοπτρίζεται στο νέο της βίντεο. Τίποτα δεν είναι πιο δυνατό από μια ιδέα της οποίας ο καιρός έφτασε. Είναι όμορφο όταν το σινεμά διαχέεται στο ύφασμα της κοινωνίας και την ποπ κουλτούρα. Είναι συναρπαστικό και είναι ένας φόρος τιμής». Όταν ρωτήθηκε για την προϋπάρχουσα φωτογραφία της Ordjanian, ο Lelio σχολίασε: «πάντα μου άρεσε η φωτογραφία που παίζει με καθρέπτες και σώματα, αλλά δεν είχα δεί ποτέ αυτή τη συγκεκριμένη πριν και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας.»

Εξ’άλλου είναι μια ιδέα που ταξίδευσε μέσα στο χρόνο, από μια φωτογραφία, ύστερα στο σινεμά, και τέλος σε ποπ βίντεο κλιπ! Η φωτογραφία της Ordjanian είναι ένας φεμινιστικός στοχασμός, όπου η γυναίκα βλέπει την ταυτότητά της να αντανακλάνεται στο σώμα της, ενώ το πλάνο του Lelio υπαινίσσεται τα συναισθήματα μιας γυναίκας, της οποίας η ταυτότητα υπερβαίνει τα όρια που επιβάλλονται από την κοινωνία. Η Monae επίσης χρησιμοποιεί αυτό το παρόμοιο πλάνο για να παραδώσει ένα πιο άμεσο μήνυμα περί γυναικείας δύναμης και ενίσχυσης διαμέσου μιας άγριας μάχης των φύλων, αν κανείς παρατηρήσει τους στίχους της.

Μπορεί σε εμάς να μην μας αρέσει το νέο τραγούδι της Monae, αλλά δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε με τον Lelio: είναι μια ιδέα που όχι μόνο έρθει ο καιρός της, αλλά μάλλον έχει παρέλθει κιόλας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Silent Hour, από την Spentzos Silent Hour, από την Spentzos