Θα το βρείτε: Cinobo

Σύνοψη: Σε μια διαλυμένη από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο Ιάβα και έχοντας χάσει σύζυγο και πατέρα εν μέσω βίαιων αντικομμουνιστικών εφόδων, η Νάνα (Happy Salma), μαζί με το μωρό και την αδερφή της, εγκαταλείπουν το χωριό τους προκειμένου να αποφύγουν έναν αναγκαστικό γάμο και μια ζωή δίπλα στους δολοφόνους της οικογένειάς της. 15 χρόνια μετά, η ζωή της ανήκει, κυριολεκτικά και μεταφορικά, στον κύριο Ντάργκα, τον πλούσιο γαιοκτήμονα σύζυγό της, και τα τέσσερα παιδιά τους. Η ασφάλεια και η άνεση της νέας της ζωής εκεί διαταράσσεται από συνεχή και τραυματικά όνειρα, ενώ ανακαλύπτει ξαφνικά την παράλληλη σχέση του συζύγου της με την κρεοπώλισσα της τοπικής αγοράς. Η Ίνο (Laura Basuki), αν και στην αρχή μοιάζει με απειλή, σταδιακά γίνεται καταφύγιο και μια πολύτιμη φίλη για την Νάνα, που την βοηθά να διεκδικήσει όλα όσα είχε ξεχάσει ότι χρειαζόταν. Κυρίως, την ελευθερία της.

Άποψη: Προσαρμοσμένο από το μυθιστόρημα “Jais Darga Namaku” ("My Name Is Jais Darga") της Ahda Imran, που αφορά την ζωή μιας γυναίκας που έζησε στην Δυτική Ιάβα την δεκαετία του 1960, το “Before, Now and Then” είναι ένα ινδονησιακό δράμα, που ξεκινά από το ταραχώδες και τραυματικό ιστορικό παρελθόν της Ινδονησίας. Από την πολύπαθη μοίρα μιας χώρας, την οποία πλέκει με τα δεινά της πρωταγωνίστριας, ευρύτερα με την ζωή των γυναικών που συνδέεται αναπόδραστα με τους άνδρες που την καθόρισαν, πριν, τώρα ή τότε.

Η Kamila Andini φαίνεται πως ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για αυτό το αναπόδραστο και την πολυεπίπεδη καταπίεση και θυματοποίηση των γυναικών στην χώρα της (“Yuni”) και εδώ οικοδομεί ένα μελαγχολικό πορτρέτο μιας γυναίκας διαλυμένης από τις συγκρούσεις και απόλυτα υποταγμένης στις επιταγές και τα όρια των άλλων. Μέσα από την Nana, στον ρόλο της οποίας η Happy Salma είναι καθηλωτική, η σκηνοθέτρια σκιαγραφεί και αφουγκράζεται το παρελθόν αλλά και το παρόν μιας κοινωνίας και αναζητά μια διέξοδο, την οποία βρίσκει στην προκειμένη στις ανθρώπινες σχέσεις. Στην ανάπτυξη μιας ανθρώπινης επαφής σε μια καθόλα άβολη βάση, μιας γυναικείας φιλίας που γίνεται απαραίτητη για να σταματήσει, έστω και λίγο, τον πόνο.

Σύμφωνα με την ίδια την Andini, «Οι γυναίκες είναι τα πραγματικά θύματα της εποχής μας. Αλλά σε κάθε εποχή, υπάρχει πάντα η φιγούρα μιας γυναίκας που δεν έχει γίνει ούτε μια φορά θύμα, ακόμα κι αν δεν μπορεί να σταματήσει να κάνει θυσίες. Το Πριν, Τώρα και Τότε, είναι η ιστορία μιας γυναίκας που πέφτει θύμα μιας εποχής – του πολέμου, της πολιτικής, της εξέγερσης και της πατριαρχικής κοινωνίας, και θέλει να βρει το νόημα της δικής της ελευθερίας, ως γυναίκα. Γίνεται φίλη με μια από τις ερωμένες του συζύγου της, γιατί μόνο έτσι μπορεί να βρει υποστήριξη.

Η ανεξαρτησία της Ινδονησίας δεν εγγυήθηκε την ελευθερία του λαού της. Η πίεση έρχεται σε διαρκώς μεταβαλλόμενες μορφές. Με αυτή την ταινία θέλω να δείξω τις πολλές μορφές πίεσης που συνεχίζουν να βαραίνουν τις γυναίκες σήμερα. Η εικόνα λειτουργεί μαζί με τον ήχο για να εκφράσει τα συναισθήματα και τις έγνοιες της Νάνα. Το Πριν, Τώρα και Τότε, μιλά για τα μυστικά μιας γυναίκας, για το πώς κρατά κρυφά τα προβλήματά της. Μέσα σε μικρές, καθημερινές στιγμές, εντοπίζει πολιτικές συνθήκες, οικιακά προβλήματα, αγωνίες και προσωπική ευτυχία. Τα μαλλιά γίνονται μια ενωτική μεταφορά για τις γυναίκες καθ’ όλη την εξέλιξη της ιστορίας. Πρόκειται για μια απλή ταινία εποχής, που χρησιμοποιεί απαλές πινελιές και λεπτές συνθέσεις».

Αν και η επανάληψη ορισμένων στοιχείων, όπως και η έλλειψη μιας πιο συνεκτικής βάσης ή προώθησης της αφήγησης, δεν βοηθούν, η οπτική και αισθητική δεινότητα, η κομψότητα και η επιμονή στις μικρές λεπτομέρειες, η υπέροχη μουσική επένδυση και το βάθος που κουβαλά η ηπιότητα της προσέγγισης καθιστούν το “Before, Now and Then” μια πλούσια και βαθιά ικανοποιητική θέαση.

Πρώτη δημοσίευση: 2 Jun 2023, 17:28
Ενημέρωση: 2 Jun 2023, 17:28
Τίτλος:
Before, now & then
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
103
Πλατφόρμα Streaming: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
imaginary, από την Spentzos imaginary, από την Spentzos