Berlinale 2023: "Superpower" - Κριτική

Published: 18 Feb 2023, 13:11
Συντάκτης:

Σύνοψη: Ο διάσημος και βραβευμένος με Όσκαρ αμερικανός ηθοποιός Σον Πεν καταφθάνει στην εμπόλεμη Ουκρανία και μαζί με τον Aaron Kaufman καταγράφουν τις συνθήκες πολέμου αλλά και την πορεία του Βλαντιμίρ Ζελένσκι στην προεδρία της χώρας.

<a href="/en/festival-nyhtes-premieras/nyhtes-premieras-2023-goes-berlinale/68856">Νύχτες Πρεμιέρας 2023 goes... Berlinale</a>ΣΧΕΤΙΚΑΝύχτες Πρεμιέρας 2023 goes... Berlinale

Άποψη: Το Superpower δεν ξεκίνησε ως μια πολεμική καταγραφή αλλά ως κάτι πολύ πιο ανάλαφρο και ευχάριστο, αλλά η ζωή καμιά φορά παίζει περίεργα παιχνίδια.

Τον Νοέμβριο του 2021, τρεις μήνες πριν ξεκινήσει ο πόλεμος που κήρυξε η Ρωσία στην Ουκρανία στις 24 Φλεβάρη 2022, ο Σον Πεν και ο Κάουφμαν καταφτάνουν στο Κίεβο με σκοπό να αφηγηθούν την ιστορία του επιτυχημένου ουκρανού κωμικού ηθοποιού που αφότου έπαιξε τον πρόεδρο της χώρας σε μια τηλεοπτική σειρά, κατόρθωσε να πάρει τον ρόλο και στην πραγματικότητα, μην εκπροσωπώντας κάποιο πολιτικό τζάκι, όπως ήταν η κατηγορία μέρους του λαού για τους προηγούμενους ηγέτες.

Το ενδιαφέρον για το success story του Ζελένσκι ξεκίνησε στην Αμερική από το 2019, όταν ενεπλάκη σε ένα σκάνδαλο της προεδρίας Τραμπ, με περίεργα τηλέφωνα του αμερικανού στον ουκρανό πρόεδρο για να βρει σκάνδαλα εις βάρος του γιου του -εν τέλει επόμενου- προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν.

Μόνο που ενώ είναι στο Κίεβο και γυρίζουν, τρεις μήνες μετά ακούγονται οι σειρήνες του πολέμου. Για αυτό και το ντοκιμαντέρ εμπλέκει δύο αφηγήσεις: από την μία ξετρυπώνει πτυχές της ζωής και της καριέρας του Ζελένσκι, ως ένα ντοκιμαντερίστικο πορτρέτο του και από την άλλη λειτουργεί όχι τόσο ως μια καταγραφή του πολέμου στην Ουκρανία αλλά πώς ένα κινηματογραφικό συνεργείο εμπλέκεται μέσα σε ένα πόλεμο.

Ένα Tropic Thunder αλλά στο πραγματικό και καθόλου πλακατζίδικο-σατιρικό, παρότι διατηρεί ένα ήρεμο και χαλαρό τόνο.

Ποτέ δεν γίνεται προπαγανδιστικό ή έντονα πολιτικοποιημένο, αλλά παραμένει ανθρώπινο. Κοιτάει με ζεστασιά την φιγούρα του Ζελένσκι, ενός ανθρώπου «γεμάτου αγάπη, ευφυΐα και κουράγιο», όπως αναφέρει στην ταινία ο Σον Πεν. Δεν μετατρέπεται σε αντιρωσική προπαγάνδα. Μπορεί να τίθεται ευθέως εναντίον του πολέμου, όχι όμως επειδή η Ρωσία τον κηρύσσει στην Ουκρανία αδίκως. Δεν ψάχνει δηλαδή να βρει δίκιο και άδικο στον πόλεμο.

Είναι εναντίον του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας γιατί είναι εναντίον του πολέμου. Ακριβώς επειδή παρουσιάζει το πώς οι αμερικανοί εξωτερικοί παρατηρητές βιώνουν την κατάσταση, δεν υπάρχει κάποια ενδελεχής μελέτη αιτιών και συνεπειών. Είναι απλώς το μάτι ενός τρίτου πάνω σε μια κατάσταση που σόκαρε όλους, ακόμα και πολλούς Αμερικανούς που μέχρι πρότινος, όπως επίσης αναφέρεται, δεν ήξεραν κατά πού πέφτει η Ουκρανία.

Ακόμα και αυτός ο προβληματισμός και η σύνδεση με ένα θέμα που είναι δύσκολο να διαχειριστείς γιατί είναι εν εξελίξει, είναι μια επιτυχία.

Το 73ο Φεστιβάλ Βερολίνου διεξάγεται 16-26 Φεβρουαρίου 2023.

To MOVE IT βρίσκεται στην γερμανική πρωτεύουσα για 13η χρονιά και θα σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos