Σύνοψη: O Ahmed (εξαιρετικός ο πρωτοεμφανιζόμενος Idir Ben Addi) είναι ένα δεκατριάχρονο αγόρι που ζει με τη μητέρα και τα αδέλφια του σε κάποια πόλη του Βελγίου. Την στιγμή που τον συναντάμε, βρίσκεται πλήρως αφοσιωμένος σε μια διαδικασία θρησκευτικού εξτρεμισμού και ριζοσπαστικοποίησης, ακολουθώντας πιστά τις συμβουλές του ιμάμη του Youssouf (Othmane Moumen).

Αφομοιώνοντας σταδιακά τον σκοταδισμό μιας διχαστικής κατήχησης που δοξάζει και τιμά όσους θυσιάζουν τη ζωή τους για την τζιχάντ, μεταξύ των οποίων και ο αγαπημένος του ξάδερφος, και απειλεί τους αποστάτες που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της, ο Ahmed μετατρέπεται σταδιακά σε έναν σκληρό επικριτή των δικών του ανθρώπων, με αποκορύφωμα την «αιρετική» μουσουλμάνα δασκάλα του Inès (Myriem Akheddiou).

Η ξαφνική και αλλόκοτη απόπειρα δολοφονίας της τον οδηγεί σε ένα σωφρονιστικό ίδρυμα, στο οποίο οι εκπαιδευτές του θα προσπαθήσουν να τον απαλλάξουν από τις εμμονές και τα πιστεύω του. Η τύχη τελικά είναι αυτή που θα συνεισφέρει στο έργο τους.

Άποψη: Με μια ουμανιστική οπτική που γνωρίζουν καλά, οι Βέλγοι αδερφοί Dardenne προσεγγίζουν το αρκετά εμπρηστικό σύγχρονο θέμα του ισλαμικού εξτρεμισμού, τοποθετώντας στο επίκεντρο έναν νεαρό μουσουλμάνο, φαινομενικά αδέξιο και υποτακτικό, που τρέφεται σταδιακά αλλά αχόρταγα από τις διαστρεβλωμένες θρησκευτικές διδαχές της αγνότητας, της ορθότητας, της θυσίας. Η ήπιων τόνων κινηματογράφηση  βγάζει ίσως τις παραπάνω θεματικές από την ακανθώδη πορεία την οποία μπορούσαν να λάβουν, αλλά η ψυχρότητα της προσέγγισής τους απομακρύνει από μια διάθεση επίλυσης ή ελπίδας.

Η μετάνοια που συνηθίζει να πρωταγωνιστεί στο σινεμά τους απουσιάζει από την συγκεκριμένη τους προσπάθεια και καθώς περνά η ώρα ο Ahmed βυθίζεται ολοένα και πιο ψυχαναγκαστικά στον «ιερό» του σκοπό. Η παιδική του αφέλεια καταβροχθίζεται μέσα στον φανατισμό του θρησκευτικού φονταμενταλισμού, και βλέπουμε πώς αυτόν τον κατακτά σταδιακά ψυχή και σώματι. Τελικά ξεσπά σε μια κάπως αδέξια τυχαιότητα. Το τέλος ολοκληρώνει αρκετά βιαστικά –όχι χρονικά, αλλά συναισθηματικά- την πορεία του ήρωα, με ένα ψήγμα ελπίδας και φωτός που προκύπτει ζορισμένα μέσω τύχης και όχι συνετής σκέψης.

Το “Young Ahmed” προσπαθεί να εξερευνήσει τους κινδύνους του μουσουλμανικού εξτρεμισμού, αποφεύγοντας τον διδακτισμό. Παράλληλα όμως, η επιλογή του να παρακολουθήσουμε απλώς μια κατάσταση, χωρίς να ξέρουμε παραπάνω πληροφορίες μέσα και γύρω από αυτήν, είναι μάλλον αρκετά συγκεκριμένη, με αρνητικό τρόπο.  Η ταινία οικοδομεί έναν πολύ κλειστό πρωταγωνιστή, για τον οποίο δεν μας αφήνει να κατανοήσουμε πολλά. Επιπλέον, είναι κάπως δυσκολοχώνευτη η απουσία κάποιας ελπιδοφόρας ματιάς επάνω σε ένα τόσο επίμαχο και τραυματικό θέμα, και ακόμα και άθελά τους, οι σκηνοθέτες δεν αποφεύγουν πλήρως μια ισλαμοφοβική απεικόνιση.

Παρ’ όλα αυτά, πρόκειται για μια ταινία που αν και δεν μας λυτρώνει ακριβώς, μας εμπλέκει, με αναγωγές σε κάθε είδους φανατισμένη διδαχή που απορροφά κάθε τι ανθρώπινο. Τελειώνοντας το “Young Ahmed” δεν αφήνει κάποιο μεγάλο αποτύπωμα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν βάζει την σκέψη μας σε λειτουργία.

H ταινία “Young Ahmed” έλαβε συνολικά 11 υποψηφιότητες σε βραβεία και κέρδισε τις 5 από αυτές, μεταξύ των οποίων το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας για τους αδερφούς Jean-Pierre και Luc Dardenne στο Φεστιβάλ των Καννών του 2019.

Πρώτη δημοσίευση: 3 Ιουνίου 2021, 03:01
Ενημέρωση: 10 Ιουνίου 2021, 02:27
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τίτλος:
Young Ahmed (Ανάμεσά μας)
Είδος: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
85
Εταιρία διανομής: 
Release: 
3 Ιουνίου 2021

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ