Mε όχημα μια "μεταφυσική" ερωτική ιστορία, ο Πέτζολντ απεικονίζει τα τραύματα της μεταπολεμικής Γερμανίας, στήνοντας ένα νεο-νουάρ φιλμ δομημένο πάνω σε τζαζ ηχοχρώματα. 

Ο Γερμανός δημιουργός έχει ισχυρό σκηνοθετικό στίγμα και αφήνει γνώριμο ίχνος. Πιο καλοζυγισμένο από το "Barbara", αλλά κάπως μπερδεμένο (έως και προβληματικό) σεναριακά όσον αφορά στην ερωτική ιστορία, ενώ και κάποιες χιτσκοκικές αναφορές είναι μάλλον αδέξιες.

Και συνολικά, η ταινία, ενώ έχει αρετές (εξαιρετικά ατμοσφαιρική με τζαζ καμπαρέ σκηνικά, στιβαρή σκηνοθετική ματιά, πολύ καλή για άλλη μια φορά η Νίνα Χος), είναι εν τέλει άνιση διότι είναι άνευρη, κάπου φλυαρεί (αν και το μαζεύει τις περισσότερες φορές) και το στιλιζάρισμα αυτή την φορά δείχνει να υπερέχει της ουσίας. 

Υπόθεση:
Ιούνιος, 1945. Η Νέλι καταφέρνει να επιζήσει από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, έχοντας όμως υποστεί πολλά τραύματα στο σώμα της. Θα υποβληθεί σε μια σειρά πλαστικών επεμβάσεων για να αναπλάσει το πρόσωπό της. Όταν ολοκληρωθούν, θα αναζητήσει το σύζυγό της, ο οποίος όμως δεν θα την αναγνωρίσει. Αντιθέτως λόγω της ομοιότητάς της, θα της προτείνει να υποδυθεί την γυναίκα του, που ο ίδιος θεωρεί νεκρή, με σκοπό να διεκδικήσουν την περιουσία της. Η Νέλι αν και διστακτική, δέχεται να παίξει αυτό το ρόλο, ελπίζοντας ότι έτσι θα μάθει την αλήθεια για τα πραγματικά του συναισθήματα του άνδρα της.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

    Η πρώτη μέρα των γυρισμάτων για το Phoenix: ένα δάσος, ένας άντρας σε φόρμα Βέρμαχτ, γυναίκες με περιβολή στρατοπέδου συγκέντρωσης. Χρησιμοποιήσαμε ως αναφορά μια φωτογραφία του Ιδρύματος για το Ολοκαύτωμα: μιά έγχρωμη εικόνα με έντονο κόκκο από ένα σταυροδρόμι στο δάσος λουσμένο από ιμπρεσσιονιστικό πρωινό φως. Μόνο σε δεύτερη ανάγνωση ο θάνατος: ένα πτώμα στο γρασίδι. Κατά τη διάρκεια του γυρίσματος κάτι δε λειτουργούσε. Ο φωτισμός ήταν καλός, το κάδρο μας τέλειο, έμοιαζε με ακριβή αναπαράσταση της εικόνας, αλλά κάτι δε λειτουργούσε. Η αναπαράσταση του τρόμου, η φωτογραφία μέσα και γύρω από το Άουσβιτς- ήταν σα να προσπαθούσαμε να συμπυκνώσουμε τα πάντα σε μία ιστορία και να τα εξαναγκάσουμε σε τάξη. Πετάξαμε όλο το υλικό που γυρίσαμε εκείνη την ημέρα

 

    Πριν το Ολοκαύτωμα υπήρχαν ιστορίες, τραγούδια, μυθιστορήματα- αυτά δεν υπήρχαν τώρα. Ένα κείμενο μας βοήθησε πολύ στην προετοιμασία μας, το EinLiebesversuch (‘AnExperiment

    in Love’) του Alexander Kluge. Η ιστορία λαμβάνει χώρα στο Άουσβιτς. Οι Ναζί παρατηρούν από κλειδαρότρυπες ένα ζευγάρι που κάποτε ήταν τρελά ερωτευμένο. Οι γιατροί προσπαθούν να αναβιώσουν αυτό τον έρωτα. Θέλουν να δουν το ζευγάρι να κοιμάται μαζί. Σκοπός τους να δουν αν η γυναίκα έχει στειρωθεί με επιτυχία. Δοκιμάζουν τα πάντα: σαμπάνια, κεριά, τους ψέκαζαν ακόμη με κρύο νερό θεωρώντας ότι η ανάγκη για ζεστασιά θα τους φέρει κοντά. Δε συμβαίνει τίποτα όμως- δεν κοιτάζουν καν ο ένας τον άλλον. Η αποτυχία των γιατρών είναι ένας θρίαμβος για την αγάπη: μια χαμένη αγάπη δε μπορεί να πυροδοτηθεί από τους εγκληματίες. Μας βοήθησε πολύ αυτό το κείμενο όταν αναρωτιόμασταν αν είναι δυνατόν να αναγεννήσεις συναισθήματα όπως η αγάπη, η συμπάθεια σε αυτό το κλίμα και τις συνθήκες.

    Η Νέλι θέλει να γυρίσει πίσω το χρόνο. Με ενδιαφέρουν πολύ οι άνθρωποι που δεν αποδέχονται κάτι, που αψηφούν τα πάντα και είναι επίμονοι.

    Κρίστιαν Πέτζολντ

Δημοσίευση: 19 Μαρτίου 2015, 13:54
Τίτλος:
Phoenix (Το τραγούδι του Φοίνικα)
Είδος: 
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
98
Εταιρία διανομής: 
Release: 
19 Μαρτίου 2015
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ  10ο φεστιβάλ πρωτοποριακού κινηματογράφου της Αθήνας

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tulip
20328
Tulip
15251
Odeon
14700
Tanweer
12739
Tanweer
8826