Βιμ Βέντερς: "Οι ηθοποιοί μου το έχουν!"

Δημοσίευση: 8 Ιουνίου 2018, 20:05
Συντάκτης:

Ο σπουδαίος Βιμ Βέντερς επιστρέφει φέτος με την 24η μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του, το «Submergence» που προβάλλεται ήδη στις αίθουσες.

Ο 73χρονος Γερμανός δημιουργός έχει προταθεί 3 φορές για Όσκαρ αλλά για ντοκιμαντέρ που έχει γυρίσει και συγκεκριμένα το 2000 για το «Buena Vista Social Club», το 2012 για το «Pina» και το 2015 για «Το αλάτι της γης» (The Salt of the Earth). Το 1984 τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες για την ταινία «Παρίσι, Τέξας» (Paris, Texas), ενώ το 1987 τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Καννών για την ταινία «Τα φτερά του έρωτα» (Der Himmel über Berlin). Το 1982 είχε προηγηθεί η βράβευσή του στη Βενετία με τον Χρυσό Λέοντα για την ταινία «Η κατάσταση των πραγμάτων» (Der Stand der Dinge). Στο διαγωνιστικό τμήμα του σπουδαιότερου φεστιβάλ της πατρίδας του, στην Berlinale δηλαδή, έχει συμμετάσχει μόνο μία φορά (!!!) με την ταινία «The Million Dollar Hotel» (2000), για την οποία κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής.

Πώς προέκυψε η απόφασή σας να ασχοληθείτε με αυτήν την ταινία;

Όλα ξεκίνησαν από την επιμονή του Cameron Lamb, του παραγωγού της ταινίας. Αυτός μου έστειλε το ομώνυμο βιβλίο του J.M. Ledgard, πάνω στο οποίο βασίζεται το σενάριο του φιλμ. Διάβασα το βιβλίο και αντιλήφθηκα πως πρόκειται για κάτι σπουδαίο. Δεν είχα διαβάσει ποτέ κάτι ανάλογο. Το πως θα μπορούσε να γίνει ταινία ήταν κάτι που δεν μπορούσα να φανταστώ! Αυτό, όμως, είναι πάντα ένα καλό σημάδι. Κι αυτό γιατί όταν δεν ξέρω πώς να κάνω κάτι, αυτό αποτελεί πάντα ένα σημαντικό έναυσμα για να το προσπαθήσω.

Πώς σας φάνηκε η δουλειά της Erin Dignam, που μετέτρεψε το βιβλίο σε σενάριο;

Οι δύο βασικοί χαρακτήρες έγιναν περισσότερο απτοί, έλαβαν σάρκα και οστά μέσω του σεναρίου. Αυτό που πέτυχε η Erin και θεωρώ ότι είναι πραγματικά σπουδαίο, είναι πως έκοψε σκηνές από το βιβλίο και συμπύκνωσε τον χρόνο.

Το ξενοδοχείο της «μοιραίας» συνάντησης παίζει βασικό ρόλο στην πλοκή…

Μέσα μου βαθιά πίστευα πως ολόκληρη η ταινία εξαρτιόταν από την εύρεση αυτού του απολύτως μαγικού μέρους και ψάξαμε παντού στην Ευρώπη για να το βρούμε! Από τον κόλπο της Γαλικίας στην Ισπανία μέχρι την Γαλλία και από το Βέλγιο μέχρι και την Ολλανδία - μέχρι και στη Νορβηγία φτάσαμε! Ψάξαμε και στην Ιρλανδία και τη Σκοτία, οπότε κάποια στιγμή γνωρίζαμε τα πάντα για κάθε ξενοδοχείο με θέα στον Ατλαντικό! Κι όμως, δεν είχαμε βρει ακριβώς αυτό για το οποίο ψάχναμε. Μέχρι που κάποια μέρα ο διευθυντής παραγωγής Thierry Flamand μας είπε διστακτικά: «Ξέρω μια ιδιωτική κατοικία στην ακτή της Νορμανδίας, χτισμένη γύρω στο 1900. Η διακόσμησή της έχει επηρεαστεί από το κίνημα  Arts and Crafts και είχε χτιστεί με σκοπό να αποτελεί έναν χώρο συνάντησης θρησκειών. Και διαθέτει ένα υπέροχο πάρκο δίπλα ακριβώς στον ωκεανό». Δεν είχε προλάβει να ολοκληρώσει την περιγραφή κι εγώ είχα προλάβει να κλείσω μια πτήση για να πάω αμέσως εκεί και να το δω από κοντά. Και τη στιγμή που περάσαμε την εξώπορτα για πρώτη φορά ήξερα ότι επιτέλους είχαμε βρει αυτό που ονειρευόμασταν.

Είστε ευχαριστημένος από τους δύο βασικούς πρωταγωνιστές σας;

Ο James McAvoy είναι ένας από τους πιο σπουδαίους ηθοποιούς της γενιάς του και το έχει αποδείξει σε πολλές ταινίες. Όταν βγήκε «Ο τελευταίος βασιλιάς της Σκωτίας» στις αίθουσες, έγινε μία από τις αγαπημένες μου ταινίες. Και βλέποντας τον James εκεί, ήξερα ότι το είχε μέσα του. Έχει παίξει ένα πολύ ευρύ φάσμα χαρακτήρων, με μεγάλη επιτυχία. Γνώριζα όμως ότι έκρυβε μέσα του έναν ηθοποιό έτοιμο να βγάλει κάτι εντελώς προσωπικό και πολύ κοντά στην καρδιά του.

Και η Alicia Vikander μου έδωσε ακριβώς αυτό που είχα φανταστεί ως ερμηνεία της Ντάνι χαρακτήρα. Είναι πολύ χαρισματική, πολύ όμορφη, πολύ λαμπερή και σχεδόν μαγεύει την κάμερα. Είναι τέλεια ως αυτό το αφοσιωμένο, εξαιρετικά φωτεινό, εξαιρετικά αποφασισμένο πρόσωπο, που είναι πρόθυμο να προχωρήσει μέχρι τέλος την αποστολή της, παρά τους κινδύνους. Με την Alicia και τον James είχα δύο ηθοποιούς που πραγματικά ήθελαν να είναι αυτοί οι χαρακτήρες.

Σας προβλημάτισε το πώς θα παρουσιάσετε τους Τζιχαντιστές στην ταινία;

Ήταν κάτι που με παίδεψε πολύ. Αλλά τελικά κατέληξα πως η μόνη δυνατή προσέγγιση για το πώς θα παρουσιάσουμε τους Τζιχαντιστές ήταν να τους εξετάσουμε ως ανθρώπινα όντα, ως ανθρώπους που πιστεύουν βαθιά σε κάτι. Ακόμα κι αν αυτό που πιστεύουν κι αυτό που αντιπροσωπεύουν είναι κάτι που δεν μπορώ να ασπαστώ, θεώρησα ότι έπρεπε να το πάρουμε στα σοβαρά, να μην το ευτελίσουμε. Πάντως, δεν μπορεί να υπάρξει κανένας διάλογος μαζί τους αυτή τη στιγμή στον πραγματικό κόσμο.

Ποιος ο στόχος της ταινίας;

Αυτό για το οποίο ελπίζω είναι μια βροχερή νύχτα Πέμπτης στο Μπρίστολ ή το Ντιτρόιτ ή όπου αλλού βρίσκεσαι καθώς θα βγαίνεις από το σινεμά έχοντας δει την ταινία, να έχει διαφοροποιηθεί λίγο η άποψή σου σχετικά τόσο με τον πλανήτη όσο και με τις συνήθειές σου. Θέλω να κάνω τον θεατή να συνειδητοποιήσει πραγματικά πόσο τεράστιος είναι ο κόσμος, πόσο ποικιλόμορφος είναι αλλά και πόσο εύθραυστος.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
20 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos