Ασίφ Καπάντια: "O Σένα ζούσε στην κόψη του ξυραφιού..."

Δημοσίευση: 26 Σεπτεμβρίου 2011, 13:57

Eπιμέλεια: Απόστολος Κίτσος

Τον Ασίφ Καπάντια ευρέως γνωστό δεν τον αποκαλείς, αλλά μόνο τυχαίο δεν τον λες στον χώρο των ντοκιμαντέρ. Αφήστε που με το συγκινητικό «Senna» τον βλέπω υποψήφιο στα επόμενα Όσκαρ! Ο 39χρονος Λονδρέζος βραβεύτηκε στις Κάννες το 1997 με την μικρού μήκους του «The Sheep Thief», ενώ νίκησε σε Bafta και British Independent το 2001 για την πρώτη του μεγάλου μήκους «Warrior», η οποία είναι και η καλύτερή του μέχρι στιγμής. Με το υπέροχο «Senna» όμως, φάνηκε ξεκάθαρα η κλίση του.

Η ιστορία του κορυφαίου οδηγού F1 που έχουν δει τα μάτια μας, του Βραζιλιάνου μύθου των βολάν, από την λατρεία των συμπατριωτών του, στον τραγικό θάνατο σε εκείνο το καταραμένο Γκραν Πρι του Σαν Μαρίνο, γνώρισε την αποθέωση (και το αντίστοιχο βραβείο) από το κοινό του Sundance και στα σίγουρα θα κλέψει την καρδιά σου, φανατικέ των μηχανοκίνητων σπορ. Το είδες (;) στις Νύχτες Πρεμιέρας και έπειτα θα το νοικιάσεις σε dvd (από την Sony) και θα το δεις ξανά και ξανά...

Το MOVE IT εξασφάλισε αποκλειστική συνέντευξη του Ασίφ Καπάντια.

Ποιο ήταν το feedback που εισπράξατε από την πορεία του φιλμ μέχρι στιγμής;

Πολλοί θεατές βρίσκουν έμπνευση στο ταξίδι του Σένα: ότι ποτέ δεν τα παρατούσε. Επέμενε πολύ σε ότι είχε ονειρευτεί και ζούσε την ζωή του στα άκρα. Νομίζω ότι απλά τον ερωτεύεσαι. Κάποιος μου είπε: «Με έκανες να τον αγαπήσω και έπειτα τον πήρες μακριά μου». Το αξιοπερίεργο είναι πως ανάλογες εκδηλώσεις λατρείας συνάντησε η ταινία και από το αμερικάνικο κοινό που είναι πολύ λιγότερο εξοικιωμένο με τον μύθο του Άιρτον Σένα, τα whereabouts της ζωής και της καριέρας του.

Εσείς γνωρίζατε καλά τον μύθο του Σένα πριν ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο project;

Γνώριζα τον Σένα και μάλιστα παρακολουθούσα την αντιπαλότητά του με τον Προστ. Μου αρέσουν πολύ τα σπορ και όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψω σε κάτι ξεχωριστό σε σχέση με ότι είχα σκηνοθετήσει ως τότε, είπα ναι αμέσως.

Πριν συμφωνήσετε, οι παραγωγοί είχαν προσανατολιστεί σε ένα διαφορετικό είδος ντοκιμαντέρ, με περισσότερες συνεντεύξεις...

Ναι, αρχικά είχε στηθεί πιο συμβατικά το όλο εγχείρημα: υπολόγιζαν πάνω κάτω 45 λεπτά αρχειακό υλικό, 45 λεπτά συνεντεύξεις. Όταν άρχισα να μοντάρω όμως όλο αυτό το τεράστιο υλικό, το ένστικτό μου ήταν ξεκάθαρο. Δεν χρειαζόμαστε πολλές συνεντεύξεις. Το έκανα με τον τρόπο που μου βγήκε και νομίζω ότι άρεσε σε όλους. Και πάλι βέβαια, ελόχευε ο κίνδυνος κάποιος να δηλώσει σε 20 δευτερόλεπτα κάτι που θα μπορούσε να μου πάρει αιώνες να το δείξω. Ήταν πολύ δύσκολο όλο το θέμα.

Πόσες ώρες υλικού είχατε στην διάθεσή σας;

Είδαμε χιλιάδες ώρες. Αμέτρητα gigabytes, εκατοντάδες σκληροί δίσκοι με υλικό που δεν μπορείτε να φανταστείτε. Από την στιγμή που ο Γενικός Διευθυντής της F1, Μπέρνι Έκλεστοουν, μας έδωσε απρόσκοπτη πρόσβαση, βλέπαμε 20 κασέτες καθημερινά και αρκετές από αυτές σε fast forward ώσπου να εμφανιστεί ο Σένα. Και έπειτα, ήταν και το άλλο: προέκυπτε –ας πούμε- μια δίωρη συνέντευξη στα πορτογαλικά, έπρεπε να την μεταφράσουμε και να αξιολογήσουμε 1-2 φράσεις που θα μας ήταν χρήσιμες... Αυτή όμως είναι η φύση της δουλειάς στο ντοκιμαντέρ.

Υπήρξε κάποια στιγμή στα αρχικά στάδια της δημιουργίας του φιλμ, που καταλάβατε ότι είχατε να κάνετε με ένα ξεχωριστό ντοκιμαντέρ;

Ακριβώς έτσι νιώσαμε όταν ετοιμάσαμε ένα πρώτο 11λεπτο –ας το πούμε- teaser. Εκεί καταλάβαμε ότι θα προκύψει κάτι εξαιρετικό. Ξέρετε, αρχικά το έδειξα σε φίλους και γνωστούς και αρκετοί έκλαψαν. Είχε απ’όλα μέσα: την κόντρα με τον Προστ, την Ίμολα, την κηδεία, πολλά σημεία-κλειδί για το φιλμ. Και είχε και χιούμορ, παράλληλα. Εκεί αντιλήφθηκα ότι για να κάνουμε το φιλμ συναισθηματικό και να συγκινήσει, έπρεπε πρώτα να γελάσεις με κάποια σημεία του.

Θεωρείτε ότι αφήσατε έξω σημαντικά σημεία από την ιστορία του Σένα που απλά δεν έδεναν με το συνολικό αποτέλεσμα;

Πολλοί έχουν αναφερθεί και γράψει για τον Σένα και έχουν υπογραμμίσει διάσημα γεγονότα που έπειτα από αρκετή συζήτηση αποφασίσαμε να κόψουμε. Ένα παράδειγμα: ο γνωστός σε όλους ταχύτατος γύρος που έκανε το 1993 στην πίστα του Ντόνινγκτον. Ναι, αλλά μόλις έχει κερδίσει τα 3 παγκόσμια πρωταθλήματα, δεν πρέπει να υπονομεύουμε σημεία που εμείς θεωρούμε βασικά, πρέπει να βλέπουμε την γενική εικόνα. Έπειτα, τα συγκεκριμένα πλάνα ήταν για πέταμα, δεν μας κάλυπταν αισθητικά. Και σε εκείνο το σημείο της ιστορίας, προσπαθήσαμε να «αποτοξινωθούμε» για κάποια λεπτά από την οδήγηση, πριν δείξουμε το τραγικό συμβάν στην Ίμολα. Πρέπει να μένεις πιστός στον σεναριακό ιστό που έχεις στήσει...

Με τόσο υλικό στην διάθεσή σας, το περισσότερο από το οποίο δεν έχει δει ποτέ κανείς θεατής, υπήρξε κάτι που «ανακαλύψατε» και χρησιμοποιήσατε στην ταινία;

Υπάρχει μια στιγμή που ο Σένα οδηγά το αυτοκίνητό του στους δρόμους του Μονακό σε μια συνέντευξη που του είχε πάρει ένας Καναδός δημοσιογράφος. Εκεί λοιπόν, εξομολογείται ότι «η οδήγηση του μονοθέσιου είναι σαν ναρκωτικό, πολλές από τις αποφάσεις που παίρνω σε κλάσματα δευτερολέπτου, δεν το πράττω συνειδητά, είναι σαν να βρίσκομαι σε άλλη διάσταση». Η συνέντευξη είχε τυπωθεί σε εφημερίδα, εκατοντάδες χιλιάδες την είχαν διαβάσει, αλλά κανείς δεν είχε ακούσει τον Σένα να το λέει. «Κάπου έχω την κασέτα», μας είπε ο κ. Ντόναλτσον, όταν τον ρωτήσαμε... Μια φανταστική συνέντευξη που θα την έχουμε στα extras του dvd.

Που βρήκατε το προσωπικό υλικό για τον Σένα;

Μας το παραχώρησε ολόκληρο ο αδερφός του Λεονάρντο. Η οικογένειά του είναι απίστευτη, εξαιρετικοί άνθρωποι. Όλοι δέχθηκαν να μας μιλήσουν εκτός από τον πατέρα του που δεν συνηθίζει να δίνει συνεντεύξεις εδώ και πολλά χρόνια. Δεν έχει ακριβώς ξεπεράσει το συμβάν. Υπάρχει πολύς πόνος.

Ο Σένα ήταν κατά κάποιο τρόπο (και παρά την φήμη του), outsider. Σας ιντρίγκαρε αυτό;

Ναι, ιδιαίτερα. Και κάτι άλλο: ο Σένα δεν είναι ο απόλυτα καλός σταρ. Υπάρχουν σκιές γκρίζου. Έχει τρομερό ενδιαφέρον σαν χαρακτήρας και σαν άνθρωπος, αλλά σαφώς υπάρχει μια ένταση τριγύρω του, ζούσε στην κόψη του ξυραφιού. Η θρησκευτική παράμετρος στην ζωή του είναι έντονη στο φιλμ... Αυτός είναι και ο λόγος που μου αρέσει αυτός ο τύπος. Η ξεκάθαρη και ανιδιοτελής αγάπη του για τον Θεό και το θρησκοληπτικό background, δεν τον εμπόδισαν να κάνει πράξεις «αμφίβολες», ας πούμε να τρακάρει κάποιον επίτηδες. Η ζωή είναι περίπλοκη και παλατζάρει συνεχώς και έτσι ακριβώς ήταν και ο ίδιος. Έλεγε: «Επειδή πιστεύω στον Θεό, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είμαι θνητός ή ότι δεν φοβάμαι...». Και κάπου εκεί έρχεται η τραγωδία του θανάτου του. Σαν θέλημα Θεού...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

American Factory

American Factory

Σύνοψη: Στις 23 Δεκεμβρίου 2008 ένα εργοστάσιο της General Motors στο Οχάιο κλείνει αφήνοντας...
18 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Feelgood
70587
Tulip
13280
Tanweer
8900
Feelgood
7158