J.A.C.E.

Έχοντας γνωρίσει την ανθρώπινη σκληρότητα στο μέγιστο βαθμό από την πρώτη μέρα της ζωής του, ο Jace ξεκινά –ολομόναχος και ορφανός για δεύτερη φορά στα επτά του χρόνια– έναν άνισο αγώνα επιβίωσης.
J.A.C.E. - κριτική ταινίας

Ένας άνθρωπος στη ράχη ενός ελέφαντα

Η ταιριαστή χρονική στιγμή, όπου κάποιος θα επέλεγε ως αφετηρία το ευαίσθητο ζήτημα της μετανάστευσης στη χώρα, για να μιλήσει για το τι μπορεί να σημαίνει η λέξη “άνθρωπος”, δε θα μπορούσε παρά να συμβαδίζει με τους μεταβατικούς καιρούς μας σε σύγχυση.

Ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης μοιάζει σα να ντύνει το περιρρέον χάος με τα ρούχα ενός παιδιού και να το βουτά στα νερά του προσωπικού του χώρου, μια ιεροτελεστία βάφτισης, που γεννά ένα υποκείμενο με όνομα.

Το J.A.C.E., με ροή, συνοχή και ποιότητα επιλογών σε όλα τα επίπεδα, από το μοντάζ μέχρι τις ερμηνείες και από τη φωτογραφία μέχρι τη μουσική, καθρεφτίζει την ατμόσφαιρα τριγύρω: Καταιγισμός πληροφοριών και ερεθισμάτων, συντομογραφίες χάριν ευκολίας, διχοτομήσεις των υπάρξεων σε “καλές-κακές”, ονόματα υπό αμφισβήτηση, εγκλήματα, φαντασιακή αιμομιξία, παραμελήσεις, τα παιδιά ως αντικείμενα και όχι ως υποκείμενα. Αίτημα για την αξιοπρέπεια που έχει χαθεί. Επίπονη αλλά και ευεργετική μοναξιά που οδηγεί στην αυτόνομη αγάπη. Σύγχυση στη διεργασία της μετάβασης.

Τα εκφραστικά μέσα παίζουν με τα όρια και μιλούν για την αναγκαιότητα των εσωτερικών και εξωτερικών συνόρων. Σύν-ορα: Ορίζουν το μαζί. Μυρίζουν υγιή πυρήνα για μία νέα τάξη πραγμάτων, που μπορεί να γεννιέται φυσικά μέσα από το χάος, Που έχουμε εκπαιδευτεί να ενοχοποιούμε. Η να τα αποθεώνουμε. Αλλά όχι απλώς να τα ζούμε. Σε αρμονία με το χώρο, τη χώρα, το μέσα με το έξω. Το να επιτρέπεις στον εαυτό σου και στους άλλους την άνευ ορίων έκφραση σημαίνει πως τα τελευταία εσωτερικεύτηκαν στο είναι σου προστατευτικά και όχι απαγορευτικά για την ανάπτυξή σου. Προσφέροντάς σου την ελευθερία να δημιουργείς. Μία χώρα που προβάλλει τη δική της διχοτόμηση σε όσους δεν είναι σίγουρη αν θέλει να δεχτεί. Κρεμώντας τους ταμπέλες: μετανάστης-μη μετανάστης. Καλός-Κακός.

Όταν μέσα σου στριφογυρνά το καταστροφικό χάος, χρειάζεσαι να επιβάλεις στους άλλους όσο πιο αυστηρά όρια γίνεται, μήπως και αποφύγεις τη δική σου καταστροφή. 'Ορια θανάτου. Και κανείς δεν υπάρχει για να δώσει ένα όνομα ενδιάμεσο των δύο άκρων. Ένας άνθρωπος που τα βιώματα τον ενδυνάμωσαν τόσο ώστε να μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί. Με εσωτερικευμένο χώρο καταγωγής. Το όνομα που δεν του δόθηκε ποτέ, κατορθώνει να το απευθύνει ο ίδιος στον εαυτό του και να σχηματιστεί ως υποκείμενο. Τα σημαίνοντα γνέφουν με νόημα. Κάθε γράμμα οριοθετείται από μία τελεία και όλα μαζί συνθέτουν κάτι νέο. Ώστε να μπορέσει ο J.A.C.E. να γίνει ο αρχετυπικός πατέρας μιας οικογένειας, με τον πιο υγιή τρόπο, αναδιαμορφώνοντας μέσα του το χαμένο δικό του μπαμπά.

Ο Οδυσσέας και ο Τηλέμαχος μαζί, συγχωνεύεται με έναν ελέφαντα με κουτσουρεμένους χαυλιόδοντες και οι συνειρμοί με τον Gus Van Sant αναπόφευκτοι. Άλλος ένας νεαρός άνθρωπος μόνος, ένας ακόμα μπερδεμένος ελέφαντας σε ένα δωμάτιο, που όλοι παριστάνουμε οτι δε βλέπουμε. Μέχρι να σηκώσει την προβοσκίδα και να αγκαλιάσει, ενώ, εκπαιδευμένοι στη βία, όλοι θα περίμεναν πως θα επιτεθεί. Και με το βλέμμα του πάνω στον ελέφαντα, κανείς γίνεται “άνθρωπος”.

Εύη Αβδελίδου

Πρώτη δημοσίευση: 8 Νοε. 2012, 02:29
Ενημέρωση: 15 Νοε. 2012, 13:37
Τίτλος:
J.A.C.E. (J.A.C.E.)
Είδος: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
153
Εταιρία διανομής: 
Release: 
8 Νοεμβρίου 2012

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos