Cosmopolis

Βρισκόμαστε στη Νέα Υόρκη, στο άμεσο μέλλον: ο Έρικ Πάρκερ, ένας 28χρονος οικονομολόγος που ονειρεύεται να ζήσει σε έναν διαφορετικό πολιτισμό του μέλλοντος, βλέπει μια σκιά να ρίχνει το πέπλο της πάνω από τον γαλαξία της Γουόλ Στριτ, του οποίου είναι ο αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος.
Cosmopolis - κριτική ταινίας

Ο "γαμάτος" και το "γατάκι"

Δε θα πώ πάλι για την «επεισοδιακή» συνάντηση με τον Πάτινσον στην περυσινή Μπερλινάλε... Οι άσπρες λιμουζίνες στο αρχικό πλάνο, μου θύμισαν το «White limo» των Foo Fighters, αλλά δυστυχώς χωρίς τον Lemmy..

O Robert είναι ένα πλούσιο αγοράκι με outfit τύπου James Bond που θεωρεί ότι έχει τα πάντα, ξέρει τα πάντα και το μόνο που του λείπει είναι ένα κούρεμα. Θέλει να κουρευτεί ντε και σώνει και καλά. Και θα το κάνει. Γιατί μέσα στην καπιταλιστική του υπεροψία έχει μάθει να παίρνει τα πάντα, είτε αυτά είναι λεφτά, είτε επιτυχίες, είτε γυναικεία σάρκα.. Δεν τον σταματά ούτε ο πρόεδρος τον ΗΠΑ. Θέλει και σεξ. Γενικά τα θέλει όλα, αλλά είναι μπλεγμένος στην κίνηση.. Και έτσι συναναστρέφεται με κάθε λογής ανθρώπους. Και φιλοσοφεί περί σεξ, τεχνολογίας, κεφαλαίου, γουάν..

Αν δεν καταλάβατε ότι περί καπιταλισμού ο λόγος, μια ταμπέλα κάνει «καπιταλιστική παράφραση» στο κομμουνιστικό μανιφέστο. Ο Πάτινσον, αξιοπρεπέστατος ως Έρικ- αν εξαιρέσεις τις σκηνές σεξ που έβγαζαν μόνο γέλιο-, η Μπινός αστεία με τον υπερβολικό αισθησιασμό της, οι διάλογοι κοφτοί και κυνικοί, ατάκα στην ατάκα και τα ποντίκια... σου θυμίζουν τον weirdo χαρακτηρα της ταινίας, ενώ παράλληλα λειτουργούν ως τρωκτικά στον αιχμηρό προβληματισμό του Κρόνενμπεργκ για την νομισματική κρίση..και τη σήψη του καπιταλιστικού συστήματος.

Ο «γαμάτος» Giamatti θέλει να σκοτώσει το «γατάκι» Πάτινσον, γιατί έχει παλιά μαζεμένα με την οικογένειά του. Και η βεντέτα έχει αρχίσει, μαζί με τη λαϊκή αγανάκτηση, σε παράλληλα σύμπαντα, ενώ ο πρωταγωνιστής μας... χαζεύει...Κυριολεκτικά ενώ ο κακομαθημένος Έρικ βάζει τη βότκα στο ποτήρι και αμπελοφιλοσοφεί τα της ματαιοδοξίας του, τη στιγμή που έξω γίνεται της... Μπινός το κάγκελο.Ο θεατής Έρικ θέλει να περάσει στο μέλλον και αυτή η εμμονή και οι ψυχαναγκασμοί του τον οδηγούν στην παράνοια. Και το όμορφο αναιδέστατο αγοράκι μετατρέπεται σε ποντίκι...

Ο Κρόνενμπεργκ δίνει σημασία αλληγορική ακόμα και στα ρούχα.. Ο «πρίγκιπας» ξεκινά το στόρι με σακάκι και γυαλιά και καταλήγει με πουκάμισο. Ο ξυπόλητος πρίγκιπας μόλις ξεγυμνώθηκε και γιαουρτώθηκε, η καλογυαλισμένη λίμο γέμισε γκραφίτι. Ψυχή τε και σώματι. Ή μήπως ήταν πάντοτε «γυμνός»; Έξοχη σκηνοθεσία, ωραια γκρο πλαν και φωτισμός, δεν ενδείκνυται για κλειστοφοβικούς.Επίσης πολύ φλυαρία που μπορεί να σε παρασύρει από την ουσία...

Μήπως το γεγονός ότι ο Ρόμπ πήγε για μαλλί και βγήκε κουρεμένος είναι μια αλληγορία του σκηνοθέτη για την υπεροψία των 'ισχυρών ανθρώπων΄; Είναι το Cosmopolis μια πολιτική ταινία; Μήπως ο Κρόνενμπεργκ θέλει να μας αφήσει κρυμμένα νοήματα να τα ανακαλύψουμε εμείς; Είναι όλη η ταινία ένα αίνιγμα; Ίσως γι' αυτό το λόγο μας αφήνει με ένα ημιτελές τέλος γεμάτο ερωτηματικά; Με αυτά τα ερωτηματικά θα κλείσω κι εγώ...

Ειρήνη Κατσαρά

Πρώτη δημοσίευση: 26 Σεπτεμβρίου 2012, 19:42
Ενημέρωση: 3 Οκτ. 2012, 18:50
Τίτλος:
Cosmopolis (Cosmopolis)
Είδος: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
108
Εταιρία διανομής: 
Release: 
27 Σεπτεμβρίου 2012

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
8848
Tanweer
7278
Tanweer
5733
Tanweer
5733
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos