Ένας φτωχός και άστεγος εργάτης προσλαμβάνεται για την κατασκευή των σκηνικών σε μία ταινία με θέμα τις φρικαλεότητες του Χίτλερ κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, και του δίνεται ένας μικρός ρόλος, αλλά και η ευκαιρία να σώσει τη γυναίκα που αγαπά.

Όταν ο μικρός αυτός ρόλος γίνεται πρωταγωνιστικός, η πραγματικότητα της ταινίας μπερδεύεται με την αληθινή ζωή, οι ίδιοι οι σκηνοθέτες μετατρέπονται σε δυνάστες δικτατορικών καθεστώτων, και η ζωή του εκτροχιάζεται με ανεπανόρθωτες συνέπειες.

Με αφετηρία την περίεργη ομοιότητα ενός φτωχού εργάτη με τον Χίτλερ, ένα θυελλώδες love story γίνεται ανατρεπτικό και πολυεπίπεδο σχόλιο για τη δημιουργία μύθου ή ιστορίας. Δύο βραβεία στο Φεστιβάλ Βενετίας, η πρόταση του Ιράν για τα Όσκαρ και μια τελική σκηνή που απαντά στο εάν τελικά η Ιστορία επαναλαμβάνεται ως τραγωδία ή ως φάρσα.

Μια ταινία που μπορεί κάποια στιγμή ο σκηνοθέτης της (στην πολύ αρχή της) να φαντάστηκε ότι ίσως θα μπορούσε να την διαχειριστεί σαν μαύρη κωμωδία, αλλά πολύ γρήγορα εγκατέλειψε αυτό το σκεπτικό και την εξέλιξε ως μια βαριά τραγωδία με την επίστρωση ενός ασφυκτικού και πνιγηρού θρίλερ. 

Είναι τόσο πλούσιος σε συναισθήματα και ερμηνείες αυτός ο πανέξπυνος παραλληλισμός που γεννά μια συγκλονιστική αλληγορία την οποία υποστηρίζει ο ίδιος ο σκηνοθέτης με ένα φρενήρες κατά διαστήματτα, μοντάζ.

Είναι όμως κυρίως αυτός ο συγκλονιστικός πρωταγωνιστής με την διαπεραστική ματιά και το συναισθηματικό πετσόκομμα που σου καταφέρνει χωρίς μανιέρες και κλισεδιαρισμένες ερμηνευτικές μανούβρες. 

Ο Χουμάν Σεγιέντι είναι αναμφίβολα ταλαντούχος και έξυπνος δημιουργός: ορισμένες σκηνές του τόσο απλές σε σύλληψη θα σε ενοχλήσουν περισσότερο από όσο περίμενες, είναι όμως αυτός ο απόλυτα φυσικός πρωταγωνστής του, ο Μοχσέν Ταναμπαντέχ (που βραβεύτηκε και στη Βενετία για την ερμηνεία του), ο οποίος σαρωτικός σαν αγρίμι και κυριαρχικός μέσα στην σιωπηλή του θλίψη, θα σε στοιχειώσει. 

Ένας ήρωας που από τη στιγμή που χάνει όσα αγαπά, δεν έχει πλέον τίποτα άλλο να χάσει, σκληραίνει, γίνεται τραχύς συναισθηματικά, άσπλαχνος εν τέλει.

Την ίδια στιγμή που παράλληλα, "Η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται, κάνει όμως ομοιοκαταληξίες", το ρητό του Μαρκ Τουέιν που ανοίγει το φιλμ, το υπερτονίζει δυσάρεστα και που καθορίζει τις εξελίξεις του καθιστώντας το συναρπαστικό.

Σημείωμα του σκηνοθέτη Χουμάν Σεγιέντι

Η Χάνα Άρεντ είπε κάποτε ότι στις δικτατορίες, όλα πάνε καλά μέχρι 15 λεπτά πριν την ολοκληρωτική κατάρρευση. Οι κοινωνίες που κυβερνώνται από τέτοια ολοκληρωτικά καθεστώτα είναι οι πιο αποτελεσματικοί δημιουργοί αναρχικών. Πάντα αναρωτιόμουν για πόσο ακόμη μπορεί να υπάρχει τυραννία και καταπίεση στον κόσμο και ποιοι είναι οι άνθρωποι που θα συντρίβονται από τους ισχυρούς ηγεμόνες τέτοιων μαστιζόμενων κοινωνιών. Άνθρωποι που θα παλέψουν με νύχια και με δόντια για να αποκτήσουν τις πιο βασικές τους ανάγκες - ένα σπίτι, μια δουλειά και μια οικογένεια. Και όλα όσα καταλήγουν να αποκτήσουν δεν είναι παρά μια πρόσοψη - διακοσμητική και τεχνητή. Θα υπάρχουν πάντα εκείνοι που έχουν τη δύναμη να δώσουν και εκείνοι που είναι αρκετά απελπισμένοι για να λάβουν. Και αυτός ο φαύλος κύκλος θα συνεχιστεί μέχρι και 15 λεπτά πριν από την ολική κατάρρευση - και λίγο μετά θα ξαναρχίσει...

Πρώτη δημοσίευση: 16 Φεβ. 2023, 01:53
Ενημέρωση: 23 Φεβ. 2023, 02:32
Συντάκτης: 
Τίτλος:
World War III
Είδος: 
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
117
Εταιρία διανομής: 
Release: 
16 Ιουνίου 2022

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos