Μικρά ή μεγάλα σκάνδαλα στα Όσκαρ του 21ου αιώνα

Δημοσίευση: 9 Φεβ. 2023, 20:37
Συντάκτης:

Όταν το πράγμα μπερδεύτηκε πολύ.

<a href="/nea/ta-oskar-prepei-na-doyn-perissotero-tis-mi-agglofones-tainies/67939">Τα Όσκαρ πρέπει να "δουν" περισσότερο τις μη αγγλόφωνες ταινίες</a>ΣΧΕΤΙΚΑΤα Όσκαρ πρέπει να "δουν" περισσότερο τις μη αγγλόφωνες ταινίες

Η αιφνιδιαστική υποψηφιότητα της Andre Riseborough για Όσκαρ ξεσήκωσε το Χόλιγουντ. Ενώ οι ειδήμονες επαίνεσαν την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών της, άλλοι αμφισβήτησαν την εγκυρότητά τους. Οι πιθανές συνέπειες αυτής της αντιπαράθεσης είναι ήδη αισθητές, με την Ακαδημία να αναμένεται να συζητήσει την κατάσταση σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου (σύμφωνα με το Variety).

Το θέμα της Riseborough δεν είναι το μοναδικό σκάνδαλο που αντιμετώπισε η Ακαδημία στη νέα χιλιετία. Στην πραγματικότητα, οι διαμάχες δεν είναι κάτι καινούριο στα βραβεία Όσκαρ. Από τις ανακληθείσες υποψηφιότητες μέχρι τις καταγγελίες για ρατσισμό και έλλειψη εκπροσώπησης μεταξύ των υποψηφίων, δεν υπάρχει σχεδόν καμία χρονιά με μια τελετή απονομής χωρίς αντιπαραθέσεις.

1. Η υποψηφιότητα-έκπληξη της Andrea Riseborough (2023)

Στο αποκορύφωμα της ψηφοφορίας για τα Όσκαρ, το όνομα της Andrea Risenborough άρχισε να κάνει θραύση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με πολλές διασημότητες να εκφράζουν την υποστήριξή τους για την ερμηνεία της στο ελάχιστα προβεβλημένο, ανεξάρτητο δράμα “To Leslie”. Η ηθοποιός Frances Fisher έφτασε στο σημείο να αναφέρει ονομαστικά άλλες υποψήφιες στην κατηγορία Α' γυναικείου ρόλου, μια κίνηση που δίχασε έντονα τους ειδικούς και τους κριτικούς.

Οι προσπάθειες απέδωσαν καρπούς και η Riseborough έλαβε μια εκπληκτική υποψηφιότητα για Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου. Ωστόσο, η διαμάχη μόλις άρχισε, καθώς η Ακαδημία ξεκίνησε έρευνα σχετικά με την εκστρατεία και τις τακτικές που χρησιμοποιήθηκαν για την προώθηση της Riseborough. Ξαφνικά, πολλοί άρχισαν να αναρωτιούνται αν η Ακαδημία θα ανακαλέσει την υποψηφιότητά της. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη τελικά, ωστόσο, η Ακαδημία ανακοίνωσε ότι η τακτική της Riseborough θα εξεταστεί περαιτέρω σε περίπτωση που άλλοι ηθοποιοί τη χρησιμοποιήσουν σε μελλοντικές καμπάνιες.

2. Ο Will Smith & ο Chris Rock (2022)

Τα Όσκαρ του 2022 είχαν μια από τις πιο συγκλονιστικές στιγμές στην ενενήνταπενταετή ιστορία της τελετής. Αφού ο Chris Rock έκανε ένα κακόγουστο αστείο για την Jada Pinkett Smith, ο επικρατέστερος υποψήφιος για το βραβείο καλύτερου ηθοποιού, Will Smith, ανέβηκε στη σκηνή και χαστούκισε τον Rock σε ζωντανή μετάδοση, προτού τον προειδοποιήσει περιβόητα να "κρατήσει το όνομα της συζύγου του μακριά από το γαμημένο του στόμα".

Η στιγμή άφησε τους θεατές και τους τηλεθεατές στο σπίτι σοκαρισμένους, με πολλούς να μην ξέρουν πώς να αντιδράσουν κατά τη διάρκεια του σόου. Ο Smith κέρδισε το βραβείο καλύτερου ηθοποιού εκείνο το βράδυ και εκφώνησε έναν αμήχανο λόγο που δέχτηκε αντιδράσεις σχεδόν αμέσως. Η Ακαδημία δεν ανακάλεσε το Όσκαρ του, αλλά του απαγόρευσε να παρευρίσκεται σε εκδηλώσεις για δέκα χρόνια, ενώ ο Smith επέλεξε να παραιτηθεί από την Ακαδημία.

3. Αφαίρεση κατηγοριών βραβεύσεων κατά τη live τελετή απονομής

Το χαστούκι δεν ήταν το μοναδικό σκάνδαλο στα 94α βραβεία Όσκαρ. Η Ακαδημία αντιμετώπισε σημαντικές επικρίσεις πριν από την τηλεοπτική μετάδοση όταν ανακοίνωσε ότι αρκετές κατηγορίες θα παρουσιάζονταν μια ώρα πριν από τo live και θα έμπαιναν με μοντάζ στη ζωντανή εκπομπή, σε πιο σύντομη version. Η απόφαση προκάλεσε αμέσως αντιδράσεις από κριτικούς και κοινό, με πολλά βαριά ονόματα να υπογράφουν επιστολή προς την Ακαδημία επικρίνοντας την απόφαση.

Η συμπερίληψη των κατηγοριών που παρουσιάστηκαν εκτός αέρα δεν ήταν τόσο τρανταχτή όσο πολλοί περίμεναν, αλλά εξακολουθούσε να αποτελεί κακή υπηρεσία για την τέχνη και τη δουλειά εκατοντάδων ανθρώπων. Τα Όσκαρ υποτίθεται ότι είναι ένας εορτασμός της κινηματογραφικής βιομηχανίας και η επιλογή να παρουσιαστούν "μικρότερα" βραβεία εκτός αέρα ήταν προσβλητική και τελικά άχρηστη. Ευτυχώς, φέτος όλες οι κατηγορίες θα παρουσιαστούν και πάλι σε πραγματικό χρόνο.

4. Η πανωλεθρία του 'La La Land' και του 'Moonlight' (2017)

Αναμφισβήτητα η πιο σοκαριστική στιγμή στην ιστορία των Όσκαρ ήταν το μπέρδεμα της Καλύτερης Ταινίας του 2017. Το πολύχρωμο μιούζικαλ “La La Land’ του Damien Chazelle προβλεπόταν ότι θα κέρδιζε το κορυφαίο βραβείο στην τελετή, αφού είχε επικρατήσει στις περισσότερες σημαντικές υποψηφιότητες. Όταν η Faye Dunaway το ανακοίνωσε ως νικητή, κανείς δεν εξεπλάγη. Ωστόσο, υπήρξε ένα μπέρδεμα και στην πραγματικότητα το “Moonlight” κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας- η Dunaway είχε λάβει λάθος φάκελο, ένα αντίγραφο της κάρτας που ανακοίνωνε την Emma Stone ως νικήτρια Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας.

Η σύγχυση στη σκηνή και στο κοινό ήταν ξεκαρδιστική και σοκαριστική, με όλους στο θέατρο Dolby να δυσπιστούν ότι ένα τόσο πρωτοφανές λάθος θα μπορούσε να συμβεί κατά τη διάρκεια της πιο σημαντικής βραδιάς του κινηματογράφου. Το λάθος εμπόδισε την ομάδα του “Moonlight” να απολαύσει πλήρως την άξια και ιστορική νίκη της και έφερε την ομάδα του “La La Land” σε εξαιρετικά δύσκολη θέση. Το περιστατικό παραμένει νωπό στο μυαλό των ανθρώπων ως ένα από τα πολλά λάθη που η Ακαδημία δεν θα ξεπεράσει ποτέ.

5. Κατηγορία "Απάτη σε αφθονία" (2015 - σήμερα)

Η απάτη στις κατηγορίες δεν είναι ασυνήθιστη στα Όσκαρ. Σχεδόν κάθε χρόνο υπάρχει τουλάχιστον μία υποψηφιότητα σε λάθος κατηγορία- τις περισσότερες φορές κανείς δεν λέει τίποτα. Ωστόσο, τα Όσκαρ του 2016 είχαν δύο από τις πιο παράλογες περιπτώσεις απάτης στην ιστορία των Όσκαρ: Η Alicia Vikander και η Rooney Mara.

Και οι δύο ηθοποιοί διαγωνίστηκαν στην κατηγορία δεύτερου γυναικείου ρόλου: η Vikander για το “The Danish Girl” και η Mara για το “Carol”. Ωστόσο, και οι δύο ερμηνείες ήταν πρωταγωνιστικές και αυτό ήταν προφανές για όποιον παρακολούθησε τις ταινίες. Διαγωνίστηκαν στην κατηγορία Α' Γυναικείου Ρόλου στις Χρυσές Σφαίρες, ενώ η Vikander συμπεριλήφθηκε, επίσης, στην κατηγορία Α' Γυναικείου Ρόλου στα BAFTAS. Δεν υπάρχει κανένας λογικός τρόπος να δικαιολογηθεί η τοποθέτησή τους ως δευτεραγωνίστριες στα Όσκαρ, εκτός από την απληστία του στούντιο.

6. #OscarsSoWhite (2015)

Το κίνημα #OscarsSoWhite ξεκίνησε το 2015, αφού και οι 20 υποψηφιότητες αφορούσαν λευκούς. Οι κριτικοί επεσήμαναν ιδιαίτερα την κραυγαλέα παράλειψη διακεκριμένων διαγωνιζομένων όπως η Ava DuVernay και ο David Oyelowo, σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής της ταινίας “Selma” αντίστοιχα, που πολλοί περίμεναν να εξασφαλίσουν υποψηφιότητες στις αντίστοιχες κατηγορίες. Το hashtag κατέλαβε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με πολλούς χρήστες να εκφράζουν την απογοήτευσή τους για την προθυμία της Ακαδημίας να αγνοήσει τα ταλέντα των μαύρων και άλλων έγχρωμων ανθρώπων πίσω και μπροστά από την κάμερα.

Το hashtag θα επέστρεφε τα επόμενα χρόνια, καθώς η Ακαδημία συνέχισε να παραμελεί τα ταλέντα των έγχρωμων. Οδυνηρές υποτιμήσεις όπως η Lupita Nyong'o και η Awkwafina υπογραμμίζουν πόσο εύκολο είναι για την Ακαδημία να αγνοεί μη λευκούς ηθοποιούς, και φέτος έφερε ένα ακόμη σαφές παράδειγμα, καθώς η Danielle Deadwyler και η Viola Davis αγνοήθηκαν για τις τόσο άξιες ενός Όσκαρ ερμηνείες τους.

7. Η υποψηφιότητα-έκπληξη του Alone Yet Not Alone (2014)

Το "Alone Yet Not Alone", που πήρε το βραβείο Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού στα Όσκαρ του 2014, παραμένει αναμφισβήτητα η πιο σοκαριστική υποψηφιότητα του 21ου αιώνα. Η ελάχιστα προβεβλημένη αυτή ταινία ήρθε από το πουθενά, μην έχοντας παίξει κανέναν ρόλο στις συζητήσεις των βραβείων εκείνης της χρονιάς. Κανείς δεν περίμενε ότι θα έπαιρνε οποιαδήποτε προσοχή, οπότε όταν εξασφάλισε το βραβείο, άρχισαν να αναδύονται ερωτήματα σχετικά με τις μεθόδους της επιτυχίας της.

Τελικά, η Ακαδημία ανακάλυψε ότι ένας από τους συγγραφείς του τραγουδιού, ο Bruce Broughton - ο οποίος ήταν, επίσης, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής του Μουσικού Τμήματος της Ακαδημίας και στο παρελθόν είχε διατελέσει πρόεδρός του - είχε στείλει απευθείας ηλεκτρονικό μήνυμα σε άλλα μέλη του τμήματος. Η Ακαδημία ακύρωσε την υποψηφιότητα του τραγουδιού, αφήνοντας την κατηγορία του καλύτερου πρωτότυπου τραγουδιού με μόνο τέσσερις υποψηφιότητες.

8. Συντριβή πάνω από το 'Brokeback Mountain' (2006)

Ήταν η αναπνοή που ακούστηκε σε όλο τον κόσμο. Τα Όσκαρ του 2006 ολοκληρώθηκαν με το “Crash”, την ταινία του Paul Haggis για τις φυλετικές σχέσεις να υπερισχύει του τρυφερού, ρομαντικού γουέστερν δράματος “Brokeback Mountain” του Ang Lee. Παρά τα όσα πιστεύουν πολλοί, το “Brokeback” δεν είχε σίγουρη τη νίκη- το “Crash” κέρδισε άλλωστε το SAG Ensemble. Παρόλα αυτά, το “Brokeback” ήταν το φαβορί των κριτικών και πολλοί ήταν σίγουροι ότι θα επικρατούσε.

Η νίκη του “Crash” στα Όσκαρ έχει, πλέον, παλιώσει. Δέκα χρόνια μετά τη νίκη του, οι ψηφοφόροι των Όσκαρ δήλωσαν ότι θα έδιναν το βραβείο καλύτερης ταινίας στο “Brokeback” αν μπορούσαν να ξαναψηφίσουν. Δυστυχώς, δεν μπορούν, και η επιλογή τους να επιβραβεύσουν το “Crash” έναντι του “Brokeback” θα τους στοιχειώνει για πάντα.

9. Το διαβόητο φιλί του 2003

Λίγες οσκαρικές επιλογές ήταν τόσο εξωπραγματικές όσο η νίκη του Adrien Brody στα Όσκαρ του 2003. Ο ηθοποιός κέρδισε το πολυπόθητο αγαλματάκι για τη συγκλονιστική ερμηνεία του στο δράμα του Ολοκαυτώματος “The Pianist”, επικρατώντας έναντι βαρέων βαρών ηθοποιών όπως ο Jack Nicholson και ο Daniel Day-Lewis. Ένας εμφανώς εμβρόντητος ο Brody όταν έφτασε στη σκηνή και απροσδόκητα φίλησε την παρουσιάστρια Halle Berry, η οποία έδειχνε μπερδεμένη, αλλά αντέδρασε με ένα άβολο γέλιο μόλις εκείνος την άφησε.

Η υποδοχή του φιλιού ήταν ποικίλη από τότε που συνέβη, αν και πρόσφατες επικρίσεις επεσήμαναν πόσο ανάρμοστο ήταν για τον Brody να φιλήσει την Berry χωρίς τη συγκατάθεσή της. Η ίδια η Berry δήλωσε τη σύγχυσή της για το φιλί κατά τη διάρκεια μιας εμφάνισης στο Watch What Happens Live!το 2017.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
9427
Tanweer
6786
Feelgood
3008
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos