Θα το βρείτε: Apple TV

Σύνοψη: Οι περισσότεροι από εμάς θυμόμαστε τον JR ως τον συνεργάτη και συνοδοιπόρο της Agnès Varda στο γλυκύτατο “Faces Places” του 2017, στην προτελευταία της εμφάνιση μπροστά από τον κινηματογραφικό φακό. Η επιρροή της σκηνοθέτριας και της γνωριμίας τους είναι εμφανής και στην τελευταία δουλειά του διάσημου καλλιτέχνη-φωτογράφου-γκραφιτά, που ξεκινά με την γνωστή της ρήση «Αν ανοίγαμε τους ανθρώπους θα βρίσκαμε τοπία».

To “Paper & Glue” περιλαμβάνει τα δικά του τοπία, εξερευνώντας τόσο την προσωπική του καλλιτεχνική πορεία όσο και την ευρύτερη δύναμη που μπορεί να κουβαλά η τέχνη. Ιδιαίτερα στην απλότητά της, σε έναν απλό συνδυασμό χαρτιού και κόλλας.

Άποψη: Γνωστός για τεράστιες, δημόσιες καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις που αποτελούνται από ασπρόμαυρες φωτογραφίες, το ντοκιμαντέρ του Apple TV μας ξεναγεί στα διάφορα έργα του JR, στην προετοιμασία και τις επιδράσεις του καθενός, ταξιδεύοντάς μας σε ορισμένους αναπάντεχους καμβάδες. Από τo τείχος στα σύνορα Μεξικού-ΗΠΑ και μια αμερικανική φυλακή υψίστης ασφαλείας μέχρι τις πάμφτωχες κατοικίες του Παρισινού Les Bosquets και τις φαβέλες του Ρίο, ο Γάλλος καλλιτέχνης προσπαθεί να κάνει πράξη το «η τέχνη ανήκει στους ανθρώπους» που αναφέρει κάποια στιγμή, επιτυγχάνοντας να τραβήξει την προσοχή του κοινού με έναν βαθιά ανθρωπιστικό τρόπο, στρέφοντας τα μάτια του κόσμου εκεί που γενικά δεν κοιτάζουν. Σε υποβαθμισμένες περιοχές, σε βίαιες, απελπιστικές συνθήκες, σε καταστάσεις που δεν τους αφορούν. Κυρίως, σε ανθρώπους με τους οποίους κανείς δεν επιθυμεί να ασχοληθεί.

Συχνά η αφήγηση αναλώνεται σε απλοϊκές εξηγήσεις και κάπως αναίτιες εξιστορήσεις των πεποιθήσεων και της στάσης του JR (απόρροια ίσως μιας καλλιτεχνικής μεγαλομανίας), στις οποίες μοιάζει να μοιράζει απλά τσιτάτα περί ανθρώπινης ενότητας και μεταμορφωτικής δύναμης της τέχνης.

Σταδιακά όμως το ενδιαφέρον αυξάνεται και το φιλμ αποδεικνύεται πολύ πιο οξυδερκές και εύστοχο από τις αρχικές μας εντυπώσεις. Οι πιο γλυκιές αποχρώσεις της προσέγγισής του λειτουργούν πολύ πιο ισορροπημένα με τις πιο σκοτεινές και δύσβατες, ενώ βλέπουμε για πρώτη φορά λεπτομέρειες και υλικό από το ξεκίνημά του JR ως καλλιτέχνη, όταν σκαρφάλωνε ταράτσες και κτήρια για μια ταγκιά με τα αρχικά του. Η δουλειά στην φαβέλα  Morro da Providência είναι εξίσου εντυπωσιακή με την δύσκολη και απελπιστική ιστορία της και το ίδιο ισχύει και για το απομονωμένο, εγκαταλελειμμένο, εξαθλιωμένο Παρισινό προάστιο του Clichy-sous-Bois, από το οποίο ξεκίνησαν οι βίαιες εξεγέρσεις του 2005. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι εκεί συναντάμε και τον συνεργάτη, φίλο του JR και γέννημα θρέμμα της περιοχής Ladj Ly, σκηνοθέτη του βραβευμένου “Les misérables” το 2019.

Το υλικό είναι πλούσιο και η διαδρομή εντυπωσιακά ομαλή, ενώ οι πληροφορίες στο τέλος συγκινούν και αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο το νόημα όσων είδαμε στην διάρκεια του φιλμ. Παρά την απλοϊκότητα στην οποία μπορεί να υποκύπτει ενίοτε το “Paper & Glue” αλλά και ο ίδιος ο δημιουργός του, είναι δύσκολο να μην παρασυρθείς συναισθηματικά από την μοναδική δουλειά που έχει πραγματοποιήσει ανά τα χρόνια. Κυρίως, είναι ακατόρθωτο να μην εντυπωσιαστείς από τις πανέμορφες εικόνες που έχει δημιουργήσει και τον αντίκτυπο αυτών, από αυτά τα βλέμματα που προκαλούν, απαιτούν και διεκδικούν το δικό σου. Τα έργα και το μήνυμά τους παραμένουν αναπόδραστα συναισθηματικά, αναμφίβολα επιδραστικά και ουσιαστικά αξιοθαύμαστα.

Ακόμα κι αν είναι απλό χαρτί, που φθείρεται με το παραμικρό και τελικά εξαφανίζεται. Ίσως και γι’ αυτό ακριβώς.

Πρώτη δημοσίευση: 25 Ιαν. 2023, 16:24
Ενημέρωση: 25 Ιαν. 2023, 16:24
Τίτλος:
Paper & Glue
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
94
Πλατφόρμα Streaming: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos