13o Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου: Ανατρέπει την αφήγηση

Δημοσίευση: 18 Νοε. 2022, 14:56
Συντάκτης:

Το 13ο Ethnofest - Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου επιστρέφει στην Αθήνα αλλά και διαδικτυακά σε όλη την Ελλάδα με ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο που καταγράφουν, αναδεικνύουν και σχολιάζουν το μωσαϊκό της ανθρώπινης εμπειρίας. Από τις 24 Νοεμβρίου έως και τις 27 Νοεμβρίου, το Ethnofest επιστρέφει στον φιλόξενο κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ ενώ από τις 28 Νοεμβρίου έως και τις 4 Δεκεμβρίου τη σκυτάλη παίρνει η διαδικτυακή του έκδοση με επιλεγμένες ταινίες του προγράμματος.

<a href="/nea/history-projected-kinimatografikoi-dialogoi-elladas-germanias/69645">History Projected: Κινηματογραφικοί διάλογοι Eλλάδας - Γερμανίας</a>ΣΧΕΤΙΚΑHistory Projected: Κινηματογραφικοί διάλογοι Eλλάδας - Γερμανίας

Στη φετινή διοργάνωση, το Ethnofest αγκαλιάζει τον αριθμό “13” και όλες τις πολιτισμικές συνυποδηλώσεις του. Αναγνωρίζοντας τους δυσοίωνους καιρούς που διανύουμε, η αποδοχή της δεδομένης ιστορικής στιγμής αποτελεί ένα είδος αντίστασης αλλά και επιθυμίας ουσιαστικών κοινωνικών διεκδικήσεων που συνδέονται άμεσα με την πρόσβαση στην πληροφορία, την αποδοχή της διαφορετικότητας και την εξάσκηση της ικανότητάς μας να αναγνωρίζουμε την πολλαπλότητα στους τρόπους ερμηνείας της πραγματικότητας.

Η μαύρη γάτα, σε εξέχουσα θέση στη φετινή αφίσα, σύμβολο κακοτυχίας, αποδέκτης προκαταλήψεων και πράξεων οδηγημένων από φόβο, αποτελεί ταυτόχρονα ένα πρότυπο ανθεκτικότητας, ευελιξίας και αντοχής. Ζώο συνυφασμένο με την μαγεία και δυσάρεστους οιωνούς, μπορεί να αποτελέσει έναυσμα υπενθύμισης ότι η θέση μας στον κόσμο εξαρτάται από το εκάστοτε σύστημα πεποιθήσεων που έχουμε μέσα ή γύρω μας. Ο εναγκαλισμός του ξένου, το ανοίκειου, του διαφορετικού αποτελεί το πιο ουσιαστικό μέσο συμφιλίωσης με τον ίδιο μας τον εαυτό και ανοίγει διαύλους σε κόσμους πλούσιους, συμπεριληπτικούς και λίγο πιο ισότιμους.

Προβολές

Πρεμιέρα - Παρουσία του Σκηνοθέτη

«Σταμάτα να βλέπεις το σκοτάδι στον κόσμο και ξεκίνα να αναζητάς το φως». Ο Δανός ανθρωπολόγος, Christian Suhr ακολουθεί τη συμβουλή ενός φίλου του και ταξιδεύει στην Αίγυπτο για να καταλάβει τι σημαίνει “φως” για τους ανθρώπους που συναντά στην πορεία του. Η ταινία του Suhr, Φως στο Φως, ανοίγει το φετινό φεστιβάλ και ο Christian Suhr θα βρίσκεται μαζί μας για ένα Q&A.

Πανόραμα

Ενώ η Βραζιλία βουτάει σε ένα κύμα ακραίου συντηρητισμού, ο Τζακ ξεκινάει τη διαδικασία αλλαγής φύλου. Η ταινία Ανθίζοντας στην Άσφαλτο των Coraci Ruiz και Julio Matos, που προβάλλεται σε συνεργασία με τη Διεθνή Αμνηστία, αποτελεί μια βαθιά απεικόνιση του Τζακ και των φίλων του και αποκαλύπτει ένα τρυφερό δίκτυο γεμάτο στοργή και αλληλεγγύη που ανθεί παρά τις αντιξοότητες.

Το Αναζητώντας Άλογα του Stefan Pavlović είναι ένα ποιητικό ντοκιμαντέρ που εξερευνά τη σύνδεση ανάμεσα στη γλώσσα, τη φιλία και το τραύμα. Ο σκηνοθέτης και ένας ψαράς, που ζει απομονωμένος σε μια λίμνη, αναπτύσσουν έναν ιδιαίτερο δεσμό παρά τις δυσκολίες επικοινωνίας μεταξύ τους.

Στην Οθόνη των Άνδεων της Carmina Balaguer, ένας καθηγητής οδηγεί ένα κινητό κινηματογραφικό συνεργείο στο πιο απομονωμένο σχολείο στο Jujuy των Άνδεων στην Αργεντινή και φανερώνει τις εκπαιδευτικές αξίες αλλά και για την αλλαγή παραδείγματος που ηγούνται οι γυναίκες των κοιλάδων. Ο εξηντάχρονος Σάμι, πολυμαθής και άπορος, ζει στην Αντίς Αμπέμπα και προσπαθεί να εκδώσει πάση θυσία ακαδημαϊκή εργασία του πάνω στην Ελληνορωμαϊκή μυθολογία ως ένας σύγχρονος Οδυσσέας που κυνηγά τα όνειρά του με κάθε κόστος (Οι Οδύσσειες Του Σάμι, Robin Dimet).

Στη Ροή Των Λέξεων η σκηνοθέτρια Eliane Esther Bots παρακολουθεί τις αφηγήσεις τριών διερμηνέων του Ειδικού Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας, οι οποίοι μετέφραζαν καταθέσεις μαρτύρων, θυμάτων και αυτουργών παγώνοντας κάθε συναισθηματική συμμετοχή και δίνει την ευκαιρία στα τρία πρόσωπα να πρωταγωνιστήσουν και να ακουστούν ενώ στην ταινία Ο Κόσμος Είναι Μπλε Στις Άκρες Του, ένα άγνωστο μέλλον, γεμάτο οθόνες, εγκλεισμό και σύνορα, μοιάζει δυστοπικό και αποσπασματικό. Μια μητέρα μιλά στο αγέννητο παιδί της, ποια κομμάτια του σήμερα μπορούν να επιβιώσουν αύριο; Όμως, όπως και η ανασφάλεια, έτσι και η ελπίδα παραμένει αιώνια (Iris Blauensteiner, Christine Moderbacher).

Τα Γράμματα στο Πιθανό του Yehuda Sharim, μιλούν για εκείνους που αρνούνται να παραδοθούν στην απόγνωση και τον καθημερινό αλληλοσπαραγμό, εκφράζοντας την ολοένα μεγαλύτερη και απτόητη απαίτηση για δικαιοσύνη και τρυφερότητα σήμερα. Στο φιλμ Marija + Toma (Alesandra Tatić, Eluned Zoe Aiano), δύο ερωτευμένοι Σέρβοι συνταξιούχοι αναπολούν τη διαδρομή που ακολούθησαν έως ότου να ανακαλύψουν ο ένας τον άλλον. Στα Δωμάτια Με Θέα μια επαγγελματική στέγη ενός χρυσοχόου στην καρδιά της Αθήνας μεταμορφώνεται σε ένα boutique ξενοδοχείο και οι θεατές βιώνουν τρία διαφορετικά επίπεδα συνύπαρξης (Νικόλας Παπαδημητρίου, Νικολέτα Παράσχη).

Ο Κήπος της Ελπίδας της Φωτεινής Στεφανή, αφηγείται την ιστορία τεσσάρων νεαρών που εργάστηκαν σε μια κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση για άτομα με νοητικές αναπηρίες και αυτισμό και καταγράφει την προσπάθειά τους να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους ενώ μιλούν για τους φόβους, τις ελπίδες και τις επιθυμίες τους. Οι ενδόμυχες σκέψεις ενός κοριτσιού, αποτυπωμένες με Kodachrome 40 και κασέτες mini DV, αποκαλύπτονται στα Super-8 Diaries, ενώ ταξιδεύει στη Δυτική Ακτή (Νατάσα Γιανναράκη). Στο Μέρος Μεταξύ Του Ήταν Και Του Θα Είναι, ο Θοδωρής Παναγόπουλος πραγματοποιεί μια τελετουργία προκαταρκτικού πένθους στο εγκαταλελειμμένο εξοχικό των παππούδων του, όταν ο παππούς του αρχίζει να έχει τα πρώτα σημάδια άνοιας και ανοίγει μια συζήτηση που η οικογένειά του αποφεύγει.

Κινηματογραφικοί Πειραματισμοί Στην Εθνογραφία

Στα Γραμμικά Πλάσματα η σκηνοθέτρια Sonia Levy συνεργάζεται με την περιβαλλοντική ανθρωπολόγο Heather Swanson και εξερευνά πώς οι επιθυμίες για οικονομική ανάπτυξη και γραμμική πρόοδο έχουν δημιουργήσει ευθυγραμμισμένες μορφές στα υδάτινα εδάφη της Αγγλίας θέτοντας σοβαρά ερωτήματα: τι ρίσκα τελικά παίρνουμε όταν μετατρέπουμε τους άλλοτε καμπύλους και σύνθετους κόσμους σε ευθυγραμμισμένα τοπία; Ένα λαθρεμπόριο ανθρώπων φέρνει τη Νιγηριανή Πριγκίπισσα στη Σαρδηνία, όπου οι πρωτόγονες δοξασίες του ανιμισμού συγκεράζονται με τις Χριστιανικές θρησκείες και τις πρόσφατες λατρείες της Νιγηριανής ευαγγελικής εκκλησίας. Η άγραφη βιογραφία της Πριγκίπισσας (Stefania Muresu) αποκαλύπτει μια ιστορία λαθρεμπορίου και προκαταλήψεων. Χρησιμοποιώντας αποσπάσματα από το φιλμ του 1958, Κάτω Από τη Μαύρη Μάσκα του Paul Haesaerts, η ταινία Κάτω Από τη Λευκή Μάσκα: Η Ταινία Που Θα Μπορούσε Να Κάνει Ο Haesaerts του Matthias De Groof, μεταμορφώνει τις μάσκες από αντικείμενα σε υποκείμενα δίνοντας τους φωνή να μιλήσουν. Στις Ρίζες (Tea Lukač), διαφορετικοί επιβάτες ταξιδεύουν σε ένα αχανές δάσος στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου και οι ιστορίες τους μιλούν για σφηκοφωλιές, αιτήματα κατά των πυρηνικών αποβλήτων, μοναξιά, καρναβαλικά κεράσματα, φολκλόρ παραδόσεις, επισκέψεις σε νεκροταφεία και δρόμους για το σπίτι.

Initiations

Το Φεστιβάλ συνεχίζοντας να στηρίζει τη σημασία των σπουδαστικών ταινιών εντός και εκτός Ελλάδος, αναδιαμορφώνει το τμήμα των Φοιτητικών Ταινιών και δημιουργεί μια πλατφόρμα ανάδειξης των πιο χαρακτηριστικών δειγμάτων από τις ταινίες που παράγονται στο πλαίσιο μεταπτυχιακών, διδακτορικών και άλλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Το τμήμα Initiations ανανεώνεται και πλέον περιλαμβάνει σπουδαστικές ταινίες τόσο από εξωτερικό όσο και από την Ελλάδα αποδεικνύοντας τη σπουδαιότητα του κινηματογραφικού μέσου και το βαθμό εξέλιξης της χρήσης του στα ακαδημαϊκά προγράμματα.

IInitiations: Σπουδαστικές Ταινίες Στην Ελλάδα

Δέκα ελληνικές σπουδαστικές ταινίες περιλαμβάνονται στο φετινό τμήμα από το θερινό σχολείο του Ethnofest που διενεργήθηκε το καλοκαίρι του 2022 και από άλλα πανεπιστημιακά προγράμματα. Ενδεικτικά, το Αλληλούια (Ιωάννα Σπανού), ένα ντοκιμαντέρ παρατήρησης για τη ζωή σε μια εκκλησία Αφρικανών χριστιανών στο κέντρο της Αθήνας. Η ταινία Fieldnotes from Limanakia, μια μελέτη για τα βράχια, το νερό, τη σάρκα και τη μνήμη, μας γεμίζει με οπτικές σημειώσεις, σκέψεις και εντυπώσεις με αφορμή συζητήσεις σε μια παραλία γυμνιστών της Αθήνας (Νίκη Σούμπαση, Kaito Campos de Novais, David Edgar). Η Λέζια (Jiangnan Wang, Marharyta Tokarieva, Νεφέλη Πολυμέρου) ήρθε στην Αθήνα πριν 23 χρόνια. Μέσα από την αλλαγή του ονόματός της, η ταινία αποκαλύπτει την ουκρανική της ταυτότητα και απεικονίζει την επιρροή του πολέμου ως παράγοντα ενδυνάμωσης για την υπεράσπιση της ταυτότητάς ενός ατόμου. Τρεις ανθρωπολόγοι (Marianna Panourgia, Melia Weltzien, Jenthe Blockx) μπαίνουν στην κουζίνα της γιαγιάς με σκοπό να ερευνήσουν τον χορό και τη σχέση του με τη γήρανση του γυναικείου σώματος. Η γιαγιά Καίτη όμως, αρνείται να ακολουθήσει το θέμα και αποφασίζει να το πάρει πάνω της (Ό,τι πει η γιαγιά). Η Χαμένη Μητέρα της Έλενας Σταυράκη αποτελεί ένα οπτικό ημερολόγιο γύρω από την καθημερινή ζωή των τουριστών στη Σαμοθράκη, καθώς και μια καταγραφή της κορύφωσης, της πτώσης και της λήξης της τουριστικής περιόδου. Στις υπόλοιπες ταινίες του τμήματος, οι Caramba Cariocas (Φίλιππος Μαγγιώρος, Carlos Rivera Fernandez), Χθες το Bράδυ Bγήκα Bόλτα με τον Ήλιο, Σμαράγδα Καραμπέρη), ο Συλλέκτης του Νικόλα Καρατζά, το  Mamadoo  των Χριστίνα Παππά, Vanessa Macedo και Ανδρέα Κλεάνθους και τα Coffee Notes της Μαρίας Δεμερτζή και της Asia Lo Savio.

Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά

Το Ethnofest, διατηρώντας ως βασική του σταθερά την αναγνώριση της σημασίας της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς για την ανάδειξη των πολιτισμικών ταυτοτήτων μιας χώρας, περιλαμβάνει στο φετινό του πρόγραμμα ταινίες εκτός των ελληνικών συνόρων, συνεργάζεται με το Μεσογειακό Ινστιτούτο για τη Φύση και τον Άνθρωπο - MedINA σε ταινίες κοινής τους παραγωγής, ενώ έχει τη μεγάλη χαρά να παρουσιάσει προσβάσιμες ταινίες* στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος αλλά και διαδικτυακά.

Πιο συγκεκριμένα, στον κινηματογράφο ΆΣΤΟΡ θα προβληθεί η ταινία Suzu (Can Tamura), για μια κοινότητα αγγειοπλαστών στην ομώνυμη πόλη, η οποία αναβιώνει τη χαμένη κεραμική τέχνη Suzu, μαζί με την ταινία Pupus (Miriam Cossu Sparagano Ferraye) όπου ένα παιδί παίζει με μαριονέτες μέσα στη σιωπή ενός φαντασιακού κοινού. Με φόντο το Μπόργκο Βέκιο του Παλέρμο και την Όπερα για Κουκλοθέατρο, το αγόρι αναπαριστά, μιμείται και μπλέκει πραγματικότητα και φαντασία χτίζοντας τον δρόμο προς τη γνώση και το ίδιο του το μέλλον.

Στο πλαίσιο συνεργασίας του Ethnofest με το Μεσογειακό Ινστιτούτο για τη Φύση και τον Άνθρωπο (MedINA) παράχθηκε ένα σύνολο ταινιών που αναδεικνύουν πρακτικές ελληνικών τοπικών κοινοτήτων. Στη 13η διοργάνωση του φεστιβάλ, θα προβληθούν παρουσία συντελεστών τρεις από αυτές τις ταινίες οι οποίες καταγράφουν παραδοσιακές τεχνικές παρασκευής του ψωμιού και του τυριού και την τέχνη της καλαθοπλεκτικής στο νησί της Λήμνου.

Επιδιώκοντας την ισότιμη συμμετοχή ατόμων με οπτική και ακουστική βλάβη στην ομορφιά του σινεμά και σε συνεργασία με τη liminal, πέντε ταινίες εκπαιδευτικού περιεχομένου επιλέχθηκαν να πλαισιωθούν με ακουστική περιγραφή για άτομα με οπτική βλάβη και με τιτλισμό για κωφά και βαρήκοα άτομα και να προβληθούν την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, στις 11:00 π.μ. στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος ενώ οι σχετικές ταινίες θα είναι διαθέσιμες και διαδικτυακά μέσω της ιστοσελίδας του φεστιβάλ μετά την προβολή*.

*Το έργο υλοποιήθηκε υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο της ενίσχυσης δράσεων για την ανάδειξη και διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Οι προσβάσιμες ταινίες είναι οι εξής:

●             “…μόνο το μαντρακά βαστεί…” Η Τηνιακή Μαρμαροτεχνία Σήμερα, (Ελλάδα, 2014, 11΄) των Σίλα Μιχάλακα, Γιάννη Ν. Δρίνη

●             Βυζαντινή Ψαλτική, (Ελλάδα-Κύπρος, 2018, 11΄), του Σίλα Μιχάλακα

●             Ο εορτασμός του δεκαπενταύγουστου στα ορεινά χωριά Βλάστη (Κοζάνης) & Συρράκο (Ιωαννίνων), (Ελλάδα, 2020, 12΄), του Σίλα Μιχάλακα

●             Συριανό λουκούμι. Το πιο «ακριβό» γλυκό, (Ελλάδα, 2022, 12΄), των Σίλα Μιχάλακα, Κωνσταντίνου Αϊβαλιώτη

●             Μωμοέρια, (Ελλάδα, 2015, 10’), των Σίλα Μιχάλακα, Γιάννη Ν. Δρίνη

*Η είσοδος για την εκδήλωση της Ταινιοθήκης είναι δωρεάν. Για να εξασφαλίσετε τη θέση σας, επικοινωνήστε με email στο info@ethnofest.gr. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

13o ETHNOFEST / Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας

24 Νοεμβρίου - 27 Νοεμβρίου | Κινηματογράφος Άστορ, Σταδίου 28 (είσοδος εντός στοάς Κοραή) (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο)

28 Νοεμβρίου - 4 Δεκεμβρίου | Online στο site του Ethnofest

Τιμές εισιτηρίων για τις προβολές στο ΑΣΤΟΡ

5€ ανά προβολή | 3€ ανά προβολή για φοιτητές και ανέργους

*Για τα τμήματα Initiations: Σπουδαστικές Ταινίες Στην Ελλάδα & της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς η είσοδος είναι ελεύθερη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας

Τιμή εισιτηρίων για τις διαδικτυακές προβολές: 3€ ανά προβολή

Οι παράλληλες εκδηλώσεις έχουν δωρεάν είσοδο

Περισσότερα και το αναλυτικό πρόγραμμα, εδώ

Πρώτη δημοσίευση: 18 Νοε. 2022, 14:56
Ενημέρωση: 18 Νοε. 2022, 15:29
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos