63ο ΦΚΘ: "Πίσω από τις θημωνιές" - Κριτική

Δημοσίευση: 15 Νοε. 2022, 14:01
Συντάκτης:

2015, λίμνη Δοϊράνη, κοντά στα σύνορα Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας. Σε ένα ελληνικό χωριό, μια τριμελής οικογένεια (Στάθης Σταμουλακάτος, Λένα Ουζουνίδου, Ευγενία Λάβδα) πνίγεται υπό το βάρος των οικονομικών δυσκολιών, αλλά και τις προσωπικές προκλήσεις που γεννά για τον καθένα η απαιτητική, καταπιεστική καθημερινότητα.

<a href="/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Ο αγρότης και ψαράς πατέρας παλεύει με τα χρέη, οικονομικά και οικογενειακά, η μητέρα με την χριστιανική της συνείδηση και τον ρόλο που την συνοδεύει, η κόρη με ένα περιβάλλον που την εγκλωβίζει.

Ένα τραγικό συμβάν θέτει σε κίνηση μια σειρά δυσάρεστων γεγονότων και καλεί τους ήρωες σε επαναπροσδιορισμό, θέτοντας τους προ των ευθυνών τους. Απέναντι στους άλλους, κυρίως απέναντι τον εαυτό τους.

Γυρισμένο σε τρεις νομούς – Αττική, Βοιωτία, Κιλκίς- και δύο χώρες, το μεγάλου μήκους ντεμπούτο της Ασημίνας Προέδρου (“Red Hulk”) είναι μια μεστή, σφιχτή κι ευαίσθητη απεικόνιση της ελληνικής κοινωνίας και των ευρύτερων παθογενειών της.

Το «Πίσω από τις Θημωνιές» χωρίζεται σε τρία κεφάλαια, τρεις διαφορετικές οπτικές γωνίες, που δεν ενισχύουν απλώς την κατανόηση των γεγονότων αλλά έξυπνα εμπλουτίζουν και εξελίσσουν την ίδια την πλοκή, καταλήγοντας σε έναν επίλογο που ολοκληρώνει κυκλικά την αφήγηση. Οι διαφορετικές αφηγηματικές γραμμές, που μπλέκουν στον χρόνο, καταδεικνύουν τόσο τον ρεαλιστικό χαρακτήρα της σκηνοθετικής ματιάς όσο και τις ενδοσκοπικές της τάσεις, ενώ διαθέτουν κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις και ψηλαφίζουν καίρια και περίπλοκα ζητήματα, όπως το προσφυγικό, τον βαθύ πατριαρχικό κώδικα της ελληνικής οικογένειας, την θρησκευτικότητα και τον διαβρωτικό ρόλο της Εκκλησίας.

Η ταινία δεν αποτελεί κάτι πρωτότυπο, ενώ η αναπόφευκτη, λόγω των δυσκολιών της δημιουργίας (γυρίστηκε με όλες τις προκλήσεις της περιόδου του lockdown), επιλογή των ιδιαίτερα κοντινών, εγκλωβιστικών πλάνων δυσκολεύουν συχνά την παρακολούθηση. Σύμφωνα με την ίδια την σκηνοθέτρια, «Με τον διευθυντή φωτογραφίας, την ενδυματολόγο, τον σκηνογράφο κάναμε “μαγικά”. Είχαμε διάφορους περιορισμούς και προσπαθούσαμε να βρούμε δημιουργικές, καλλιτεχνικές λύσεις. Πήρα απόφαση να γυρίσουμε την ταινία με πολλά κοντινά πλάνα, επειδή δεν είχαμε τον αριθμό των κομπάρσων που θέλαμε και δε θα μπορούσαμε να στήσουμε τους χώρους όπως επιθυμούσαμε».

Η συνεργασία των συντελεστών αποδίδει γενικότερα, αφού η φωτογραφία του εξαιρετικού Σίμου Σαρκετζή κάνει ανεπιτήδευτα την δουλειά της, οι τοποθεσίες ταιριάζουν άψογα στην ιστορία, οι μουσικές επιλογές αβαντάρουν, οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών στηρίζουν με την πειστικότητά τους το αποτέλεσμα. Δουλεμένοι χαρακτήρες και μια σφιχτή, ισορροπημένη προσέγγιση συνιστούν ένα ικανοποιητικότατο δείγμα κοινωνικού ρεαλισμού, που τολμά να εξερευνήσει με βάση μια οικογενειακή κρίση μια ευρύτερη. Προσεγμένη και πολλά υποσχόμενη αρχή.

Η ταινία θα προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες στις 19 Ιανουαρίου

Το MOVE IT σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν στο 63ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Τα πάντα για το φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στην ξεχωριστή ενότητα του MOVE IT.

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos