Δεσμοί γυναικών

Δεσμοί γυναικών - κριτική ταινίας

Σύνοψη: Σε μια αφρικανική χώρα, η Αμίνα, μέλος της τοπικής μουσουλμανικής «ενορίας»/αδελφότητας, διαπιστώνει πως η 15χρονη κόρη της, Μαρία, την οποία μεγαλώνει μόνη ως ανύπαντρη μητέρα, έχει μείνει έγκυος. Έτσι, έρχονται αντιμέτωπες με μια ασφυκτική συνθήκη, δεδομένου ότι, τόσο βάσει θρησκευτικού όσο και βάσει κρατικού νόμου, οι αμβλώσεις απαγορεύονται στη χώρα τους.

Άποψη: Ο Μαχάματ Σαλέχ Χαρούν, βραβευμένος από την Επιτροπή των Καννών το 2006 και 2010, επιστρέφει με την επίσημη υποβολή του Τσαντ στα Όσκαρ, έναν τρυφερό ύμνο στη γυναικεία αλληλεγγύη αλλά και, ειδικότερα, στις γυναίκες που οι θρησκόληπτες μουσουλμανικές κοινωνίες (όπως αυτή από την οποία προέρχεται ο σκηνοθέτης) θέτουν στο περιθώριο.

Όπως μας πληροφορεί στο σκηνοθετικό του σημείωμα, lingui στη γλώσσα του Αφρικανού δημιουργού σημαίνει δεσμός («Sacred Bonds» αποδίδεται ο τίτλος της ταινίας στην αγγλόφωνη διανομή), η «κοινωνική κόλλα» -σε μια πιο ελεύθερη μετάφραση- που συνέχει τις επιμέρους μονάδες σε ένα ενιαίο σύνολο, συγκροτώντας έναν κοινωνικό ιστό αλτρουϊσμού.

Εν προκειμένω, το «lingui» περιορίζεται εννοιολογικά στη φιλμική του αποτύπωση στις σχέσεις μεταξύ γυναικών (ως «Δεσμοί Γυναικών» κυκλοφορεί στις ελληνικές αίθουσες) και, ευτυχώς, η αποτύπωση αυτή δεν ενέχει μελοδραματισμούς ή καταγγελτική θυματοποίησή τους, καθώς ως επί το πλείστον προβάλλεται η δυναμική κι εφευρετική πλευρά των γυναικών αυτών, ως μόνη στρατηγική επιβίωσης σ’ένα βαθιά πατριαρχικό περιβάλλον.

Με ευαίσθητη σκηνοθετική ματιά, που αφουγκράζεται τόσο τους χαρακτήρες καδράροντας τα πρόσωπά τους σε όμορφα, καθαρά close-ups όσο και το λουσμένο στο φως αφρικανικό τοπίο, ο Σαλέχ Χαρούν αφηγείται δωρικά (δεδηλωμένος υποστηρικτής, άλλωστε, ενός «σινεμά ελλείψεων») μια ιστορία συσπείρωσης κι ελπίδας.

Παρόλον, όμως, τον διακριτικά αποτελεσματικό έλεγχο του υλικού της, η λιτή αυτή ιστορία δεν καταφέρνει να γίνει αξιοσημείωτα επιδραστική, υπό την έννοια πως δεν αφήνει κάποιο ιδιαίτερο στίγμα μετά τη θέασή της, παρά μόνο ένα τρυφερό μειδίαμα όσο διαρκούν οι τίτλοι τέλους.

Σίγουρα πάντα είναι σημαντική μια δημόσια αναγνώριση από έναν άνδρα δημιουργό του τι υφίστανται οι γυναίκες στους χώρους από τους οποίους προέρχεται ή γενικώς κινείται, καθώς κι η κινηματογραφική απεικόνισή τους με όρους αυτόφωτων και πολυμήχανων προσωπικοτήτων κι όχι απλώς βουβών, καρτερικών θυμάτων.

Ωστόσο, τελικά αρκεί αυτό; Το ότι γυναίκες κατορθώνουν ενωμένες να βρίσκουν «παραθυράκια» σε μια κοινωνία θρησκευτικά φυσικοποιημένου σεξισμού φτάνει, αλήθεια, για να λύσει το πρόβλημα; Αναμφίβολα φαίνεται χαριτωμένο και, στην συγκεκριμένη αφήγηση, κομβικής σημασίας αλλά επί της ουσίας το να βρίσκει κόλπα για να περνά μερικές «πίστες» μια γυναίκα μουσουλμανικής χώρας δεν αλλάζει σε τίποτα το συστημ(ατ)ικό χαρακτήρα της καταπίεσης που δέχεται.

Και, τέλος, δεδομένης της ολοένα αυξανόμενης -κινηματογραφικής και τηλεοπτικής- παραγωγής ιστοριών female gaze, γυναικείας ενδυνάμωσης και συναφών αντιπατριαρχικών θεματικών, για να ξεχωρίσει πια μια τέτοιων προβληματισμών προσπάθεια, χρειάζεται πρωτοτυπία ή/και μια, προβοκατόρικη έστω, αιχμή.

Το «Lingui» δεν διαθέτει κάτι από τα δύο, οπότε περιορίζεται στο χώρο μιας ταινίας συμπαθούς αλλά όχι αξιομνημόνευτης. Είναι αρμονικό και συμπονετικό αλλά, σε μια βαθύτερη ανάγνωση, μάλλον ανώδυνο

Πρώτη δημοσίευση: 17 Μαρτίου 2022, 01:52
Ενημέρωση: 24 Μαρτίου 2022, 00:30
Συντάκτης: 
Τίτλος:
Δεσμοί γυναικών (Lingui)
Είδος: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
87
Εταιρία διανομής: 
Release: 
17 Μαρτίου 2022

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
21 hours

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos