Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2021: "Αντέξαμε με τρέλα και όνειρο"

Δημοσίευση: 5 Νοε. 2021, 16:06

Σε κλίμα αισιοδοξίας και ενθουσιασμού για την επιστροφή στις κινηματογραφικές αίθουσες, πραγματοποιήθηκε η τελετή έναρξης του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. «Έχουν περάσει δύο χρόνια, ακριβώς 24 μήνες από τότε που ήμουν σε αυτή εδώ τη σκηνή. Όλοι μας ξέρουμε πώς ήταν αυτοί οι μήνες. Τους έχουμε ξεπληρώσει με ακριβό τόκο, για να βγούμε σε μια νέα εποχή, μια εποχή χωρίς κανόνες», είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, προλογίζοντας την έναρξη της φετινής διοργάνωσης. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, όπως επισήμανε, το μότο του φετινού φεστιβάλ, αλλά και ο τίτλος της καθιερωμένης έκθεσης, εμπνέονται από την αριστουργηματική ταινία του Ζαν Ρενουάρ, Ο Κανόνας του Παιχνιδιού. «Τι να τους κάνεις όμως του κανόνες σε μια εποχή που επιβάλει συνεχώς την επαναδιατύπωσή τους; Είναι μια εποχή αυθάδης, η οποία συγγράφει το σενάριο της ταινίας της καθώς αυτή παίζεται σε μια φανταστική οθόνη, στον χώρο του εδώ και του ποτέ, στην εκπλήρωση του τίποτε. Κι όμως, μέσα σε αυτή την επαναλαμβανόμενη νύχτα κρύβεται και η δική μας αυθάδεια.  Κρύβεται η στιγμή που κάποιος αποφασίζει να πραγματοποιήσει την ιδιωτική του τρέλα ή να συναντήσει ένα συλλογικό όνειρο που δεν έχει κανένα κανόνα, αλλά πολλά –μα πάρα πολλά– παιχνίδια. Ας τα παίξουμε λοιπόν, επιλέγοντας όμως αυτούς ακριβώς τους σωστούς και τους δίκαιους κανόνες που ταιριάζουν στην τρέλα και στο όνειρο της νέας εποχής. Της δικής μας εποχής», ανέφερε χαρακτηριστικά.

<a href="/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Στη συνέχεια, έδωσε τον λόγο στη γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, η οποία έκανε μια σύντομη, αλλά περιεκτική αναδρομή των δύο τελευταίων ετών, κατά τις οποίες το φεστιβάλ προσαρμόστηκε, εκπαιδεύτηκε, έμαθε και βάδισε μαζί με τους δημιουργούς και το κοινό σε μια νέα εποχή.«Δεν ματαιώσαμε κανένα φεστιβάλ. Έγιναν όλα online, υβριδικά και ένα καλοκαιρινό. Συνεχίσαμε την ετήσια δραστηριότητά μας, όσο ήταν δυνατόν. Ακόμα και τα προγράμματα για παιδιά, όταν τα σχολεία ήταν κλειστά. Πήραμε πρωτοβουλίες, κάναμε νέες συνεργασίες, συνεχίσαμε να δουλεύουμε για τα έργα υποδομής στους ιστορικούς χώρους μας. Ελπίζουμε σύντομα να δείτε τα αποτελέσματα της δουλειάς μας». Όπως επισήμανε, το φεστιβάλ συνομίλησε ανοικτά με άλλα φεστιβάλ, αλλά και με ελληνικούς και διεθνείς φορείς.«Ναι, τα βγάλαμε πέρα», αναφώνησε στο τέλος, δηλώνοντας με τον πιο εμφατικό τρόπο τον ενθουσιασμό όλων για την επίτευξη των στόχων του φεστιβάλ παρά τις μεγάλες δυσκολίες και προκλήσεις της εποχής.

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε και πάλι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος παρουσίασε τα μέλη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, Θέμιδα Μπαζάκα, Πηνελόπη Βαλτή, Σπύρο Βούγια, Στέφανο Νόλλα και Φίλιο Στάγκο, με αντιπρόεδρο τον Γρηγόρη Βαρδαρινό. Ιδιαίτερη μνεία απέδωσε όμως στη νέα πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου, την Ελευθερία Θανούλη, πρόεδρο του τμήματος κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. «Για πρώτη φορά μια γυναίκα πρόεδρος στο Διοικητικό Συμβούλιο. Συνήθως, στην τελετή έναρξης δεν μιλάει η πρόεδρος, ωστόσο επιτρέψτε μου να κάνω μια εξαίρεση», είπε, δίνοντας τη σκυτάλη στην νέα πρόεδρο του φεστιβαλικού ΔΣ.

«Ως φοιτήτρια, δεν θα ξεχάσω ποτέ τις μάχες που έδινα σώμα με σώμα έξω στην είσοδο, για να καταφέρω να τρυπώσω στον δεύτερο εξώστη και να παρακολουθήσω με τους φίλους μου την ταινία της έναρξης, ενώ ήταν πάλι εδώ, σε μια τελετή έναρξης πριν 18 χρόνια, όταν άκουσα από το στόμα του Ευάγγελου Βενιζέλου την εξαγγελία για την ίδρυση του τμήματος κινηματογράφου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, εκεί όπου έμελλε να χτίσω την ακαδημαϊκή μου σταδιοδρομία». Στη συνέχεια, ευχαρίστησε τους συνεργάτες της στο Φεστιβάλ, αλλά και όλους τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, οι οποίοι διατήρησαν ακλόνητη τη στήριξή τους στο Φεστιβάλ, κατά τα δύσκολα χρόνια της πανδημίας. «Εύχομαι για τις επόμενες δέκα μέρες να συναντιόμαστε συνέχεια μέσα και έξω από τις αίθουσες για να απολαύσουμε το σινεμά και τη ζωή, αυτά τα δύο τόσο άρρηκτα συνδεδεμένα κομμάτια του κόσμου μας, γιατί νομίζω το έχουμε όλοι πολλή ανάγκη», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Τον λόγο πήρε στη συνέχεια ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας. «Πριν δέκα μέρες χτυπάει το τηλέφωνό μου. Είναι ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. Τα τελευταία δύο χρόνια τα τηλεφωνήματα με τον Ορέστη είχαν πολλή αγωνία και άγχος. “Δήμαρχε, τι θα γίνει; Θα έχουμε Φεστιβάλ; Η Θεσσαλονίκη κοκκινίζει”, με ρώτησε. Του απάντησα ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να κοκκινίζει, αλλά θα έχουμε και κόκκινα χαλιά. Οπότε δικαιωθήκαμε, βρισκόμαστε σήμερα όλοι εδώ. Χαιρόμαστε πάρα πολύ για αυτό». 

Τον λόγο πήρε στη συνέχεια, ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, κ. Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ο οποίος με τη σειρά του χαιρέτησε φορείς, συντελεστές και κοινό, δηλώνοντας παράλληλα την ικανοποίησή του για τη λειτουργία του φεστιβάλ στο πλαίσιο της τήρησης των υγειονομικών πρωτοκόλλων. «Παίρνω δυο δευτερόλεπτα για να σας δω, μια αίθουσα με 100% πληρότητα, με τα πρωτόκολλα αυτά, τα οποία συντάσσουμε και όταν αυτά εφαρμόζονται, είμαστε όλοι ξανά εδώ μαζί. Τα τελευταία δύο χρόνια έπρεπε να ξαναδώσουμε αγώνες για να επιστρέψουμε σε πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα, όπως αυτό, μια κινηματογραφική προβολή. Η κινηματογραφική αίθουσα απειλήθηκε όσο λίγοι φορείς και οργανισμοί στον κόσμο, όχι μόνο στην Ελλάδα, και η χαρά για το ότι έχουμε ξανά τις αίθουσές μας ανοιχτές είναι μεγάλη».  Ο κ. Γιατρομανωλάκης εξήρε επίσης την επιμονή και την επιτυχία του Φεστιβάλ εν μέσω πανδημίας, γεγονός που το ανέδειξε στο εξωτερικό. «Το Φεστιβάλ, όχι μόνο άντεξε, πέτυχε. Και αυτό δεν ήταν δεδομένο. Δεν συνέβη με όλα τα φεστιβάλ. Την ώρα που πολλά διεθνή φεστιβάλ κατέβασαν ρολά, το δικό μας Φεστιβάλ επέμεινε. Και μαζί του επιμείναμε και εμείς, γιατί ξέραμε πόσο σημαντικό ήταν να συνεχίσει τη δουλειά του και το έργο του με οποιοδήποτε τρόπο».

Επιπλέον, αναφέρθηκε και στην πολυεπίπεδη φύση και λειτουργία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. «Πριν λίγες μέρες δημοσιεύτηκε ένα άρθρο, σε ένα από τα πολύ σημαντικά περιοδικά για το σινεμά, που είχε ένα αφιέρωμα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Και ο τίτλος του ήταν πως είναι το φεστιβάλ που καλύπτει όλες τις βάσεις, όλα τα κουτάκια. Είναι ένα φεστιβάλ συμπεριληπτικό, ένα φεστιβάλ που πάντοτε έθετε κοινωνικούς προβληματισμούς στο πρόγραμμά του. Ένα φεστιβάλ προσβάσιμο. Φέτος είναι η πρώτη φορά που θα έχουμε και προβολές με περιγραφή για άτομα τα οποία δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη στην οθόνη. Είναι ένα φεστιβάλ αναπτυξιακό. Το πρόγραμμα της Αγοράς έχει αποδείξει τη δυναμική του. Ακόμα και πέρυσι που έγινε διαδικτυακά, σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Είναι ένα φεστιβάλ ελληνικό. Φέτος έχουμε 50 ταινίες, 35 μεγάλου μήκους και 15 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες, 20  εκ των οποίων κάνουν πρεμιέρα εδώ. Αλλά είναι, επίσης, ένα φεστιβάλ διεθνές και εξωστρεφές, πάντα ανοιχτό σε νέους δημιουργούς. Πολλοί σημαντικοί σκηνοθέτες ξεκίνησαν από εδώ την καριέρα τους. Παραμένει προοδευτικό και πρωτοποριακό. Αγκαλιάζει την τεχνολογία, χωρίς όμως να ξεχνάει ότι η φυσική παρουσία του είναι αυτή που μετράει».

Τέλος, ξεχωριστή μνεία απέδωσε και στην ευελιξία που επέδειξε το φεστιβάλ εν μέσω πανδημίας. «Όταν έγινε το πρώτο lockdown, την άνοιξη του 2020, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ ήταν προ των πυλών. Το συζητήσαμε και αποφασίσαμε να κάνουμε αναθέσεις, χορηγώντας ένα μικρό κονδύλι επιπλέον στο Φεστιβάλ. Δεν είναι όμως αυτό η ουσία, δεν το λέω για αυτό. Με τα χρήματα αυτά, το Φεστιβάλ μέσα στην πανδημία έκανε αναθέσεις σε σκηνοθέτες, Έλληνες και ξένους, οι οποίοι έφτιαξαν ταινίες για την πανδημία, που προβλήθηκαν μέσα στην πανδημία, με αποτέλεσμα να γραφτεί στους New York Times ότι ένα ελληνικό φεστιβάλ κατάφερε να δείξει σε όλο τον κόσμο πώς μπορεί να λειτουργήσει ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ σε τέτοιες ιδιαίτερες συνθήκες». Ο κ. Γιατρομανωλάκης ανέδειξε τέλος τη σημασία των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης στη στήριξη αντίστοιχων δράσεων. «Μέσα από το ταμείο ανάκαμψης έχουμε αυτή τη δυνατότητα, να δώσουμε μια νέα ώθηση, να δώσουμε και την προβολή και τα εργαλεία που αξίζουν στο Φεστιβάλ αυτό».

Ακολούθησε η προβολή της ταινίας Το Γεγονός, της Οντρεϊ Ντιγουάν, η οποία θέτει επίκαιρους και διαχρονικούς κοινωνικούς προβληματισμούς γύρω από τα δικαιώματα του γυναικείου φύλου, έχοντας τιμηθεί με τον Χρυσό Λέοντα στο πρόσφατο Φεστιβάλ της Βενετίας. Η σκηνοθέτις της ταινίας απέστειλε σύντομο μήνυμα μέσω βίντεο στο κοινό, εξηγώντας την αδυναμία της να παρευρεθεί στη Θεσσαλονίκη, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα της πως το κοινό θα ταξιδέψει με την ηρωίδα της και θα γίνει κοινωνός της προσπάθειάς της να μεταφέρει το βιβλίο της Ανί Ερνό στη μεγάλη οθόνη με σεβασμό.

Τα πάντα για το φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στην ξεχωριστή ενότητα του MOVE IT που ανανεώνεται συνεχώς. 

Πρώτη δημοσίευση: 5 Νοε. 2021, 16:06
Ενημέρωση: 5 Νοε. 2021, 16:07

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos