Θεσσαλονίκη 2020: "Daniel'16 - Κριτική

Δημοσίευση: 10 Νοε. 2020, 22:38
Συντάκτης:

Ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, ήδη βραβευμένος στο Φεστιβάλ κινηματογράφου (Ο γιος του Φύλακα) και Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης (Ο μανάβης), επανέρχεται φέτος στο ΦΚΘ με το Daniel 16, μία ιστορία ενηλικίωσης, εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα. Ο σκηνοθέτης ήρθε σε επαφή με την ιστορία από ένα άρθρο σε εφημερίδα, σχετικά με μία κοινότητα αγωγής Γερμανών εφήβων με παραβατική συμπεριφορά που λειτουργούσε στην Ελλάδα.

<a href="/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Ο Ντάνιελ είναι ένας 16χρονος Γερμανός από το Αμβούργο, που καταφθάνει ένα βροχερό βράδυ στην κοινότητα σε ένα χωριό του Έβρου. Αντιδραστικός, απόμακρος και σιωπηλός, φαίνεται να ανησυχεί για τον σκύλο που άφησε πίσω με τη μητέρα του στο Αμβούργο περισσότερο από κάθε τι άλλο. Στο παρασκήνιο της προσωπικής του πορείας όμως, παίζεται το προσφυγικό δράμα, που εισχωρεί και υπογραμμίζει δραματικά κάθε σκηνή της ταινία και τελικά οδηγεί τον Ντάνιελ, ο οποίος τελικά έχει μεγαλύτερη ενσυναίσθηση απ’ότι αρχικά αφήνει να φανεί, να επαναπροσδιορίσει τη συμπεριφορά του και να ανακαλύψει τα όρια της ευαισθησίας και γενναιότητας του.

Πρόκειται για μία ταινία ήπιων τόνων, με ανέλπιστα ευρηματικές σεναριακές λεπτομέρειες που ελπίζουμε να έχει τη μεταφεστιβαλική πορεία που της αξίζει. Καταφέρνει ο δημιουργός της να προσεγγίσει με τρόπο απλό, αλλά ουσιώδη, τα θέματα της, χωρίς ποτέ να βροντοφωνάζει ή να παρασύρεται από το δράμα της. Εξελίσσεται το ίδιο σιωπηλά και ήπια με τον κεντρικό της ήρωα,  κρύβοντας όμως μία βαθιά ευαισθησία πίσω από το νατουραλιστικό ύφος της.

Το Daniel 16 φέρνει σε ενδιαφέρουσα και απρόσμενη αντιπαράθεση δύο διαμετρικά αντίθετους κόσμους, δύο παντελώς διαφορετικές μικρές Οδύσσειες που λαμβάνουν χώρα στο τελευταίο οχυρό της Ελλάδας και της Ευρώπης. Και παρά τις προφανείς διαφορές ανάμεσα στη δύστροπη συμπεριφορά του κεντρικού ήρωα και το πλήθος προσφύγων που αναζητούν μία νέα ζωή μέσα στα ευρωπαϊκά σύνορα, ο Ντάνιελ δεν αργεί να ανακαλύψει ότι οι άνθρωποι αυτοί, όπως και ο ίδιος, είναι ξένοι σε αφιλόξενο τόπο, πασχίζουν να βρουν τρόπο διαφυγής, με μία συχνά τραγική μοίρα να τους επιφυλάσσεται.

Μας θυμίζει η ταινία με τον πιο ανθρώπινο και ευαίσθητο τρόπο, ότι ίσως η απόσταση ενός Γερμανού εφήβου από το μεταναστευτικό δράμα των ελληνικών συνόρων είναι μικρότερη απ’ ότι φαίνεται, ή αλλιώς – όπως πολύ όμορφα συμβολίζεται στις σκηνές της- ένα αδέσποτο σκυλί που περιπλανιέται στις αυλές ενός χωριού του Έβρου, ίσως έχει τελικά την ίδια αξία με τον σκύλο που αφήσαμε πίσω στο σπίτι μας στο Αμβούργο.

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 61ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ειδικά διαμορφωμένο section του MOVE IT που ανανεώνεται καθημερινά.

Πρώτη δημοσίευση: 10 Νοε. 2020, 22:38
Ενημέρωση: 10 Νοε. 2020, 22:38
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos