Ο έρωτας της Βιρτζίνια Γουλφ

Ο έρωτας της Βιρτζίνια Γουλφ - κριτική ταινίας

Σύνοψη: Στο Λονδίνο του 1920, η ποιήτρια και μέλος της υψηλής κοινωνίας Βίτα Σάκβιλ-Γουεστ και η θρυλική συγγραφέας Βιρτζίνια Γουλφ θα ξεκινήσουν μια ταραχώδη, παθιασμένη σχέση, που θα ξεπεράσει όλα τα κοινωνικά ταμπού, θα αλλάξει για πάντα τις ζωές και το έργο τους και θα μείνει στην ιστορία. Αυτή η σχέση ενέπνευσε την Βιρτζίνια Γουλφ να γράψει ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της: το «Ορλάντο».

Άποψη: Η διάσημη συγγραφέας Βιρτζίνια Γουλφ αποτέλεσε ένα προφεμινιστικό γυναικείο πρότυπο καθώς πριν ακόμα την δημιουργία ενός οργανωμένου φεμινιστικού κινήματος, εκείνη μέσα από το προφίλ μιας γυναίκας που ταυτοχρόνως είναι μια επιτυχημένη συγγραφέας, αλλά και μέσα από τα γραπτά της στα οποία υποστήριξε τα γυναικεία δικαιώματα έγινε ένα από τα ινδάλματα του φεμινισμού. Σε αυτό συνετέλεσε και η απελευθερωμένη προσωπική της ζωή, καθώς ούσα παντρεμένη είχε ερωτική σχέση με μια άλλη συγγραφέα, την Βίτα. Το ειδύλλιο των δύο γυναικών, όπως φαίνεται μέσα από την αλληλογραφία τους, αποτελεί το θέμα της ταινίας της Chanya Button που με την σειρά της βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του 1992 της Eileen Atkins η οποία συνυπογράφει το σενάριο της ταινίας μαζί με την σκηνοθέτρια.

Μια ταινία με ένα καλογραμμένο θεατρικής ποιότητας σενάριο, οξυδερκές και εύστοχο αλλά με μια αρκετά ακαδημαϊκή και άνευρη σκηνοθεσία που αδυνατεί να προσδώσει τον απαραίτητο ηλεκτρισμό στην σχέση των δύο γυναικών. Αν και διαδραματίζεται την δεκαετία του 1920 στην μεταβικτοριανή Αγγλία, εντούτοις έχει μια αρκετά σύγχρονη ματιά, στην οποία συμβάλλει η μουσική της Isobel Waller -Bridge με το ρυθμικό, δυναμικό και μοντέρνο τέμπο κάνοντας και την ταινία πιο ρυθμική, κρύβοντας κάπως την σκηνοθετική ατονία της. Αν και δεν ξεφεύγει από την ρητορικότητα, διατηρεί το μέτρο και έτσι δεν γίνεται ιδιαιτέρως μεγαλόστομη ως προς τα μηνύματα περί δικαιωματισμού, περισσότερο δηλαδή από όσο θα επέβαλε η εποχή.

Η Gemma Arterton αποτυπώνει πλήρως το προφίλ μιας γυναίκας συγγραφέα της εποχής, καταπιεσμένης σε ένα γάμο που δεν της λέει τίποτα, με μια μητέρα την οποία ερμηνεύει μοναδικά η Isabella Rossellini, που δεν θέλει με τίποτα να την εκθέσει η κόρη της στο κοινωνικό περίγυρο και με μια πολύ πιο φιλελεύθερη ματιά στα πράγματα όπως καθίσταται εμφανές από την πρώτη σκηνή όπου μιλάει στο ραδιόφωνο του BBC περί γάμου και έμφυλων συμβάσεων. Η Βίτα έχει ξανακάνει σχέσεις με γυναίκες πριν γνωρίσει την Βιρτζίνια, όπως με την Βάιολετ, μια σχέση που είχε γίνει βρετανική μίνι-σειρά («Portrait of a Marriage»). Η Elizabeth Debicki αναλαμβάνει τον δύσκολο ρόλο της Βιρτζίνια Γουλφ, τον οποίον έχει ερμηνεύσει οσκαρικά η Nicole Kidman στις «Ώρες». Δεν έχει καμία εμφανή ομοιότητα με την συγγραφέα, όπως προσπάθησε πολύ επιτυχημένα να έχει η Kidman, ούτε δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα για εκείνη, όντας ένας ρόλος αρκετά αποσπασματικός στην σύνθεσή του.

Αυτό που κατορθώνει η ηθοποιός είναι να δώσει μια αίσθηση της γυναίκας που υποδύεται, επιδιώκει να δώσει μια αισθητηριακή απόδοσή της και όχι μιμητική. Αυτό όμως στο οποίο χάνει είναι στην αποτύπωση της αλληλεπίδρασης των δύο γυναικών, η οποία είναι πολύ πιο αχνή από όσο θα μπορούσε, μια σχέση άλλωστε που έδωσε έμπνευση στο να γράψει μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της, τον/την «Ορλάντο, μια βιογραφία». Όπως η Γουλφ με το «Ορλάντο» γράφει μια μη τυπική βιογραφία, κάτι τέτοιο φαίνεται να ήθελε η Button με μια πιο συμβολικής αξίας ταινία, με όμορφα σκηνοθετημένες σκηνές αλλά και πολλές αδύναμες στιγμές.

Πρώτη δημοσίευση: 20 Ιουνίου 2019, 13:51
Ενημέρωση: 27 Ιουνίου 2019, 09:16
Τίτλος:
Ο έρωτας της Βιρτζίνια Γουλφ (Vita & Virginia)
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
110
Εταιρία διανομής: 
Release: 
20 Ιουνίου 2019

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

imaginary, από την Spentzos imaginary, από την Spentzos