Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2018: Η τελετή λήξης

Δημοσίευση: 12 Νοε. 2018, 15:52
Συντάκτης:

Μέσα σε μια ζεστή ατμόσφαιρα έπεσε η αυλαία του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον, με την τελετή απονομής των βραβείων της διοργάνωσης.

<a href="/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Ο Αλέξανδρος Μπαλτατζής, Marketing Manager International Premium Brands της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, απένειμε τα Βραβεία Κοινού Fischer, που εκφράζουν τις προτιμήσεις των θεατών του Φεστιβάλ. Ψήφισαν συνολικά 15.400 θεατές. Το Βραβείο Κοινού Fischer Ελληνικής Ταινίας - Μιχάλης Κακογιάννης, για ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (πρεμιέρα) δόθηκε στην ταινία Καταφύγιο ΙΙ: το μονοπάτι του πάγου του Χρήστου Νικολέρη (Ελλάδα), ο οποίος παραλαμβάνοντας το βραβείο δήλωσε συγκινημένος και χαρούμενος, συμπληρώνοντας πως κατ’ αυτό τον τρόπο η ταινία πέτυχε απόλυτα τον σκοπό της, ο οποίος δεν είναι άλλος από το να αγαπηθεί από το κοινό. Το βραβείο κοινού Fischer για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού απονεμήθηκε στην ταινία Ο ένοχος του Γκούσταφ Μέλερ (Δανία), το βραβείο κοινού Fischer για ταινία του τμήματος «Ματιές στα Βαλκάνια» πήγε στην ταινία Πεταλούδες του Τόλγκα Καρατσελίκ (Τουρκία), ενώ το βραβείο Κοινού Fischer για ταινία του τμήματος «Ανοιχτοί Ορίζοντες» πήρε η ταινία Η δωδεκάχρονη νύχτα του Άλβαρο Μπρέχνερ (Ισπανία, Αργεντινή, Γαλλία).

Το Φεστιβάλ φιλοξένησε, για ακόμη μια χρονιά, τα βραβεία Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης που απονέμονται σε δύο ταινίες του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (πρεμιέρα). Το βραβείο Καλύτερης Ταινίας δόθηκε στο φιλμ Η δεξιά τσέπη του ράσου του Γιάννη Β. Λαπατά (Ελλάδα). Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής πρόκειται για μια «βαθιά συγκινητική ταινία που μέσα από την αγάπη, την απώλεια και τον επαναπροσδιορισμό της ζωής, μας προσφέρει ένα πολύτιμο μάθημα για τη ζωή και τον θάνατο. Με άρτια σκηνοθεσία και φωτογραφία, σκηνικά και κοστούμια που αποδίδουν απόλυτα τον χώρο του μοναστηριού, τον χαρακτήρα του μοναχού και συνδυάζονται άρτια με την όλη ατμόσφαιρα της ταινίας. Πολύ καλός ηχητικός σχεδιασμός και εξαιρετική χρήση της μουσικής που σε συνδυασμό με την εξαιρετική υποκριτική των ηθοποιών δημιουργεί άμεσα το αίσθημα της ταύτισης μαζί τους και εντείνει την συγκίνηση στις απαραίτητες στιγμές». Αμέσως μετά, απονεμήθηκε και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας στην ταινία Scopophilia, των Ναταλίας Λαμπροπούλου και Ηλέκτρας Αγγελετοπούλου (Ελλάδα) «για την ευρηματικότητα, την πρωτοτυπία και τον μυστηριώδη χαρακτήρα της. Μια πρωτότυπη προσέγγιση της σκηνοθεσίας, που έχει μία σαφή ηδονοβλεπτική ματιά και εξαιρετική χρήση του γρήγορου μοντάζ. Με την πλειονότητα των πλάνων της που γίνονται μέσα από την κάμερα του υπολογιστή, δημιουργείται μία συνεχής αίσθηση αγωνίας και από πλευράς αφήγησης και από πλευράς σκηνοθεσίας», σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής.

Στη συνέχεια, τη σκυτάλη πήραν δύο βραβεία που απονεμήθηκαν για πρώτη φορά φέτος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Αρχικά, δόθηκε το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT (Women in Film & Television) σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος ή του Τμήματος Εκτός Συναγωνισμού για την καλύτερη γυναικεία συνεισφορά και παρουσία μπροστά ή πίσω από την κάμερα. Η κριτική επιτροπή απένειμε το βραβείο στην ταινία Μη με αγγίζεις της Αντίνα Πιντιλίε (Ρουμανία, Γερμανία, Τσεχία, Βουλγαρία, Γαλλία), «για την τόλμη και το θάρρος με το οποίο απεικόνισε την πρωταγωνίστριά της. Η ταινία υποσκάπτει τις στερεότυπες θέσεις του έμφυλου βλέμματος και πειραματίζεται με γενναιότητα στην κινηματογραφική γραφή».

Σειρά είχε το επίσης νέο βραβείο Mermaid Award για την καλύτερη ταινία LGBTQI θεματικής του επίσημου προγράμματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η Μαρία Κατσικαδάκου διευθύντρια του Outview Film Festival (Διεθνούς LGBTQI Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας) και μέλος της επιτροπής, σχολίασε: «Είμαστε πολύ περήφανοι που αποτελούμε την κριτική επιτροπή του πρώτου queer βραβείου που απονέμεται ποτέ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και θέλουμε να ευχαριστήσουμε όλους τους υπεύθυνους για την εξαιρετική επιλογή των ταινιών και για την ενίσχυση της ορατότητας των LGBTQI ζητημάτων σε μια τόσο σημαντική διοργάνωση. Είναι ένα σπουδαίο βήμα αντίστασης στην άνοδο της ακροδεξιάς και του λαϊκισμού στην Ευρώπη και τον κόσμο».

Απένειμε το βραβείο στην ταινία Σόκρατες του Άλεξ Μοράτο (Βραζιλία): «Πρόκειται για μια ταινία που φτιάχτηκε από νέους ανθρώπους ηλικίας 16-20 ετών, επί της ουσίας με μηδενικό προϋπολογισμό. Είναι το συγκινητικό πορτρέτο ενός γκέι εφήβου που παλεύει να επιβιώσει και να ανακαλύψει την ταυτότητά του στην σκληρή και ολοένα και πιο ρατσιστική κοινωνία της Βραζιλίας. Η συγκεκριμένη ταινία αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, δεδομένης και της πρόσφατης εκλογής ενός φασίστα και ομοφοβικού προέδρου στη χώρα».

Στη συνέχεια, απονεμήθηκε το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου για την καλύτερη ελληνική ταινία του 59ου Φεστιβάλ, το οποίο απένειμε στη σκηνή του Ολύμπιον ο Γιώργος Παπαδημητρίου, μέλος της ΠΕΚΚ στην ταινία Ακίνητο ποτάμι του Άγγελου Φραντζή (Ελλάδα, Γαλλία, Λετονία). Το σκεπτικό της ΠΕΚΚ ανέφερε πως πρόκειται για μια ταινία που «χάρη στην σκηνοθετική και εικαστική της αρτιότητα, δημιουργεί ένα αυθύπαρκτο σύμπαν, εντός του οποίου ο σκηνοθέτης αξιοποιεί στο έπακρο τις διάσπαρτες αντιθέσεις σκιάς και φωτός, ορθολογισμού και μεταφυσικής, φύλων και τρόπων ζωής. Έτσι, σχολιάζει την κρίση του καιρού μας μέσα από την σύγκρουση Δύσης και Ανατολής, με αποκορύφωμα την μετατροπή του καλού στο αντίθετό του».

Ακολούθως, δόθηκαν τα βραβεία FIPRESCI της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI), η κριτική επιτροπή της οποίας αποτελούνταν από τους Άνττι Σελκοκάρι (Φινλανδία, πρόεδρος), Ριτς Κλάιν (Ηνωμένο Βασίλειο) και Νίκο Αλέτρα (Νίκο Αρτινό) (Ελλάδα).Ο Άνττι Σελκοκάρι απένειμε αρχικά το βραβείο για το Διαγωνιστικό Τμήμα του φεστιβάλ στην ταινία Σοφία της Μεριέμ Μπενμπαρέκ (Γαλλία, Κατάρ) «για τον τρόπο με τον οποίο διαλύει τα δεσμά προκαταλήψεων και συντηρητισμού. Οι άνθρωποι και οι ζωές τους σπάνια είναι αυτό που φαίνονται», τόνισε, αναλύοντας το σκεπτικό της επιτροπής. Το βραβείο FIPRESCI για ελληνική ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2018 (πρεμιέρα) δόθηκε από τον Νίκο Αλέτρα (Νίκο Αρτινό) στην ταινία Παύση της Τώνιας Μισιαλή (Κύπρος, Ελλάδα), «μια ταινία που δείχνει μια γυναίκα η οποία βιώνει μια κατάσταση γεμάτη προκλήσεις, όπου η φαντασία είναι ιδιαίτερα αναγκαία».

Στη συνέχεια, η ΕΡΤ απένειμε φέτος δύο βραβεία. Το πρώτο που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ πήγε στο φιλμ Καταφύγιο ΙΙ: Το μονοπάτι του πάγου του Χρήστου Νικολέρη (Ελλάδα). Το δεύτερο βραβείο της ΕΡΤ, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο φιλμ Παύση της Τώνιας Μισιαλή (Κύπρος, Ελλάδα).

Αμέσως μετά, τη σκυτάλη πήραν τα βραβεία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, η κριτική επιτροπή του οποίου αποτελούνταν φέτος από τον Διευθυντή Ανάπτυξης και Παραγωγής Πάνο Θωμαϊδη, τον Διευθυντή Προώθησης Κωνσταντίνο Αϊβαλιώτη και τη Διευθύντρια του Hellenic Film Commission Βένια Βέργου. Το πρώτο βραβείο του ΕΚΚ, αξίας 5.000 ευρώ, που δίνεται σε ταινία πρωτοεμφανιζόμενου έλληνα σκηνοθέτη/πρωτοεμφανιζόμενης ελληνίδας σκηνοθέτιδας, που κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ, απονεμήθηκε στον Στηβ Κρικρή για την ταινία του The Waiter (Ελλάδα), «έναν δημιουργό στην ταινία του οποίου αναγνωρίσαμε έναν ολοκληρωμένο κόσμο με αφηγηματική οικονομία, δομημένη οπτική αφήγηση και συντεταγμένες ερμηνείες», σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής. Επίσης, το βραβείο αξίας 1.500 ευρώ Best Location Award, το οποίο δίνεται από τη Διεύθυνση Hellenic Film Commission του ΕΚΚ σε location managers (ή σκηνοθέτες, σε περίπτωση που δεν υπάρχει location manager) ταινίας πρωτοεμφανιζόμενου έλληνα σκηνοθέτη/πρωτοεμφανιζόμενης ελληνίδας σκηνοθέτιδας που κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα, απονεμήθηκε στον location manager Δημήτρη Χαλκιαδάκη και πάλι για την ταινία The Waiter του Στηβ Κρικρή (Ελλάδα). Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής: «Απονέμουμε το Βραβείο Best Location στον location manager ο οποίος έδωσε τη δυνατότητα στον σκηνοθέτη να δημιουργήσει ένα ομοιογενές περιβάλλον που υπηρετεί τις ανάγκες της μυθοπλασίας με τις εξαιρετικές προτάσεις και επιλογές του, τόσο στον αστικό χώρο όσο και στο φυσικό περιβάλλον».

Σειρά είχε το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» που απονέμει κάθε χρόνο ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή Τηλεόραση) σε μια ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού του Φεστιβάλ. Η κριτική επιτροπή απένειμε το βραβείο στην ταινία Διαβολόψαρο του Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ (Ταϊλάνδη, Γαλλία, Κίνα). «Η συγκεκριμένη ταινία φέρνει στο προσκήνιο ένα τεράστιο ανθρωπιστικό ζήτημα, αυτό της συνεχιζόμενης γενοκτονίας των Ροχίνγκια. «Οι Ροχίνγκια είναι μια μουσουλμανική μειονότητα χωρίς πατρίδα, η οποία θεωρείται από τον ΟΗΕ ως ένας από τους περισσότερο διωκόμενους λαούς στον κόσμο, καθώς έχει στερηθεί ένα από τα πιο βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, την ιθαγένεια. Ζουν εδώ και αιώνες στην Μιανμάρ, σε αυτήν την κατά πλειοψηφία βουδιστική χώρα της Νοτιοανατολικής Ασίας. Σήμερα αριθμούν περίπου 1,3 εκατομμύρια και η δικτατορία της Μιανμάρ, από το 1982, τους έχει στερήσει την ιθαγένεια, γεγονός που τους έχει καταστήσει απάτριδες, ενώ δεν επιτρέπεται να φύγουν χωρίς άδεια από την κυβέρνηση. Λόγω της συνεχιζόμενης βίας και δίωξης, εκατοντάδες χιλιάδες Ροχίνγκια έχουν καταφύγει σε γειτονικές χώρες, με κυριότερο προορισμό το Μπαγκλαντές».

Σειρά πήρε το βραβείο Virtual Reality, για το Διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ με ταινίες Εικονικής Πραγματικότητας, το οποίο συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των 3.000 ευρώ, χορηγία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το βραβείο πήγε στην ταινία Ουλή των Νίκο Κασαβέκια και Μαρτίν Αλέ (Γαλλία, ΗΠΑ) «για την παιγνιώδη σκηνοθεσία, την πανκ αισθητική και μια προσέγγιση στην εικονική πραγματικότητα η οποία δημιουργεί την αίσθηση της απόλυτης φυσικότητας και αξιοποιεί πλήρως τις δυνατότητες του μέσου».

Η τελετή λήξης του 59ου ΦΚΘ συνεχίστηκε με τα βραβεία της Διεθνούς Επιτροπής για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του φετινού φεστιβάλ.  

Το Βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, απονεμήθηκε στην ταινία Ρέι και Λιζ του Ρίτσαρντ Μπίλινγχαμ (Ηνωμένο Βασίλειο).

Το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος δόθηκε στην ταινία Όλα καλά της Εύα Τρόμπις (Γερμανία), ενώ το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος απονεμήθηκε στον σκηνοθέτη Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ, για την ταινία Διαβολόψαρο (Ταϊλάνδη, Γαλλία, Κίνα).

Το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας απέσπασε ο δανός ηθοποιός Γιάκομπ Σιντεργκρέν, για την ερμηνεία του στην ταινία Ο ένοχος του Γκούσταφ Μέλερ (Δανία), ενώ το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας δόθηκε εξ ημισείας στην Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, για την ερμηνεία της στην ταινία Η δουλειά της του Νίκου Labôt (Ελλάδα, Γαλλία, Σερβία) και στην Ένε Σουάρτς, για την ερμηνεία της στην ταινία Όλα καλά της Εύα Τρόμπις (Γερμανία). Η Ελληνίδα ηθοποιός Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου δήλωσε αρχικά πως ευχαριστεί την κριτική επιτροπή για το γεγονός ότι έκανε τη μητέρα της πολύ ευτυχισμένη, ενώ επίσης ανέφερε πως το συγκεκριμένο βραβείο έχει ιδιαίτερη σημασία για την ίδια, καθώς κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη και το φεστιβάλ κατέχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά της. «Τέλος, θα ήθελα να αφιερώσω αυτό το βραβείο σε όλες τις γυναίκες που νιώθουν “αόρατες”, ακριβώς όπως η ηρωίδα την οποία ενσάρκωσα».

Το βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης απονεμήθηκε στη φωτογραφία του Ναβαροφάατ Ρουνγκφιμπουνσοφίτ, για την ταινία Διαβολόψαρο του Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ (Ταϊλάνδη, Γαλλία, Κίνα).

Η επιτροπή απένειμε και δυο ειδικές μνείες. Η πρώτη Ειδική Μνεία απονεμήθηκε από τον Ράντου Ζούντε στην ταινία Σόκρατες του Άλεξ Μοράτο (Βραζιλία), «για την θαρραλέα και γενναιόδωρη δουλειά του σε ό,τι αφορά στην τοπική κοινότητα». Η δεύτερη ειδική μνεία δόθηκε στην ταινία Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ  του Μάριου Πιπερίδη, (Κύπρος, Γερμανία, Ελλάδα) «για τη χιουμοριστική του προσέγγιση σε μια περίπλοκη πολιτική κατάσταση».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos