Πως το “Shame” του Στιβ ΜακΚουίν είναι μια κριτική στη μοντέρνα κοινωνία

Δημοσίευση: 27 Ιαν. 2018, 19:15
Συντάκτης:

Ένα βίντεο εξηγεί πως η ταινία του 2011 “Shame” με πρωταγωνιστή τον Michael Fassbender είναι μια κριτική στη μοντέρνα κοινωνία, και πως ο εθισμός του Brandon (Michael Fassbender) στο σεξ λειτουργεί ως μεταφορά για το κυρίως θέμα της ταινίας, το οποίο δεν είναι άλλο πέρα από το πως μια μητρόπολη, όπως η Νέα Υόρκη, μπορεί και στερεί την ανθρωπιά, αλλά και την ουσιαστική ανθρώπινη επαφή, από τους κατοίκους της. Χρησιμοποιώντας υλικό από την ίδια την ταινία, αλλά και κλιπ από τα “Manhattan” του Woody Allen και “Taxi Driver” του Martin Scorsese και λίγα δευτερόλεπτα από μια συνέντευξη του McQueen, οι Kingdom of Shadows παρουσιάζουν μια πειστική εναλλακτική θεωρία για την ταινία αυτή.

Ο Brandon είναι ένας επιτυχημένος, εύπορος άντρας που ζει στη Νέα Υόρκη και πάσχει από σεξουαλικό εθισμό. Ο εθισμός αυτός δεν είναι ο ανταγωνιστής του Brandon, δεν είναι δηλαδή μια αρρώστια που πρέπει να καταπολεμηθεί. Είναι όμως το σύμπτωμα μιας μάστιγας που κατακλύζει τον Brandon, και αυτή είναι η ίδια η πόλη της Νέας Υόρκης. Για αυτό και η ταινία μπορεί να ερμηνευθεί και ως μια κριτική της μοντέρνας μητρόπολης.

Αρχικά, ο τόπος στο οποίο διαδραματίζεται μια ταινία, μπορεί να είσαι εξίσου σημαντικός όσο και οι χαρακτήρες της ταινίας. Για αυτό και η Νέα Υόρκη είναι τόσο σημαντική όσο ο Brandon. Σκιαγραφείται ως μια πόλη που καταστρέφει το συναίσθημα και την ανθρωπιά του Brandon, ως μια πόλη που μετατρέπει σε κτήνη τους ανθρώπους. Μπορεί από μακριά και από ψηλά να φαίνεται πανέμορφη, αλλά από κοντά είναι άσχημη και αποξενωτική: ουρανοξύστες, σκουπίδια, φράχτες και οικοδομές. Η πόλη είναι σαν τους δρόμους που βλέπουμε στο “Taxi Driver:” κατοικείται από όλων των ειδών βαρβάρων, όπως λεει και ο ΝτεΝίρο. Επίσης δεν είναι τυχαίο που κάθε τοποθεσία εξυπηρετεί και έναν συγκεκριμένο σκοπό: υπάρχουν μέρη για φαγητό, για ύπνο, για δουλειά και για περπάτημα. Η ίδια η Νέα Υόρκη, και κάθε μητρόπολη, υπαγορεύει τί επιτρέπεται και πού. Για αυτό δεν έρχεται ως έκπληξη που το μοναδικό μέρος στο οποίο ο Brandon μπορεί να έρθει σε επαφή με τον εαυτό του και τα συναισθήματά του είναι ο ποταμός Hudson, έξω από το κέντρο της πόλης. Ο ποταμός είναι ένα απομεινάρι της φύσης η οποία όλο και λιγοστεύει στην Νέα Υόρκη, ακριβώς όπως και η ανθρωπιά του Brandon. Η Νέα Υόρκη του Brandon είναι διαφορετική από αυτή του Σινάτρα, δεν είναι ρομαντική ούτε εορταστική, για αυτό και η Sissy (Carey Mulligan) τραγουδά κουρασμένα και μελαγχολικά το New York,New York. Αυτή είναι μια μηχανική, αποστασιοποιήμενη και απευαισθητοποιημένη μητρόπολη, που αποξενώνει τους ανθρώπους αντί να τους φέρνει κοντά.

Η επίδραση της μητρόπολης στους ανθρώπους έχει άλλη μια συνέπεια, και αυτή είναι η συγχώνευση του ιδιωτικού με το κοινό. Με άλλα λόγια, ο διαχωρισμός αυτός καταργείται. Η ζωή στην πόλη χαρακτηρίζεται κυρίως από το να κοιτάς “μέσα” και να σε κοιτούν, όλα με ένα ηδονικό αίσθημα. Η οικειότητα αντικαθίσταται από την τεχνολογία, και ουσιαστικά μετατρέπεται σε ένα σπάνιο αγαθό. Αυτό υπογραμμίζεται από τα μεγάλα παράθυρα στα διαμερίσματα πολυκατοικιών, λόγω των οποίων ο Brandon μπορεί και κοιτά τις ασχολίες των ενοίκων τους. Επίσης, οι πόρτες που χρησιμοποιούνται στα σκηνικά είναι εξίσου σημαντικές: οι πόρτες είναι γυάλινες, ανοιχτές ή ανύπαρκτες. Τέλος,δεν είναι τυχαίο που η κάμερα βρίσκεται σχεδόν πάντα απ’έξω: όχι μόνο γινόμαστε και εμείς ηδονοβλεψίες αλλά αισθανόμαστε ότι η ίδια η πόλη είναι και αυτή μονίμως εκεί να κοιτάει και να διεισδύει στις ζωές των χαρακτήρων.

Η ανικανότητα να διαχειριστεί κανείς τα ερεθίσματα που προσφέρει η πόλη, οδηγεί στην αλλοίωση του κάθε ανθρώπου. Για τον Brandon η αλλοίωση είναι ταυτόσημη με τον εθισμό στο σέξ. Όπως αναφέρει και ο McQueen, η Νέα Υόρκη ήταν ιδανική γιατί, όντας ή πόλη που δεν κοιμάται ποτέ, ο καθένας μπορεί να βρεί αυτό που θέλει, όποτε θέλει και όπως το θέλει. Η Νέα Υόρκη, δηλαδή, είναι μοναδική γιατί προσφέρει άμεση ικανοποίηση των επιθυμιών του Brandon. Ουσιαστικά, το “Shame” δείχνει πώς αυτή η μοντέρνα μητρόπολη υπαγορεύει τις ζωές των κατοίκων της, πώς μολις τους κάνει να την ερωτευτούν δεν μπορούν να σπάσουν τα δεσμά της. Συμπερασματικά, είναι μια αλληγορία για την διαφθορά της φυσικής κατάστασης του ανθρώπου από το κοινωνικό και πολιτισμικό περιεχόμενο της μοντέρνας κοινωνίας. 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
19 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos