Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 17: Ωδή στο διαφορετικό

Δημοσίευση: 3 Νοε. 2017, 21:19
Συντάκτης:

Το ηχηρό μήνυμα για ένα φεστιβάλ ανοιχτό σε όλους, προσανατολισμένο ταυτόχρονα στην καινοτομία, δόθηκε κατά την τελετή έναρξης του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο κατάμεστο Ολύμπιον.

Η τελετή είχε φέτος μια σημαντική πρωτοτυπία: η παρουσίαση της έγινε από την ηθοποιό Μαρία Χριστοφορίδου στη νοηματική γλώσσα. Παράλληλα, όπως και πέρυσι, σε ολόκληρη τη διάρκεια της τελετής, υπήρχε διερμηνεία των ομιλητών στη νοηματική. «Φέτος, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αναζητά κάτι διαφορετικό: αυτό που δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά. Αυτό που είναι κρυμμένο και βγαίνει εκτός κάδρου, αλλά τελικά μπορεί να τα αλλάξει όλα», τόνισε η παρουσιάστρια της βραδιάς. Η ίδια έμαθε στο κοινό του Ολύμπιον πώς να χειροκροτά στη νοηματική, η οποία όπως είπε, πριν από δύο μήνες με νόμο που ψήφισε η Βουλή αναγνωρίστηκε ισότιμη με την ελληνική γλώσσα.

Στη συνέχεια ανέβηκαν στη σκηνή η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό και ο διευθυντής του Φεστιβάλ   Ορέστης Ανδρεαδάκης.

«Φέτος θα προσπαθήσουμε να δούμε αυτά που δεν φαίνονται, να ρισκάρουμε, να αναζητήσουμε νέες τάσεις, να αγκαλιάσουμε τις νέες τεχνολογίες, να συνομιλήσουμε με τις άλλες τέχνες», είπε η κ. Ζαλαντό. Ο κ. Ανδρεαδάκης αναφέρθηκε στη συνομιλία που επιχειρεί το Φεστιβάλ με την λογοτεχνία, την φιλοσοφία και τα εικαστικά, σημειώνοντας: «Το επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα μας θα έχει φέτος -για πρώτη φορά- ένα θέμα: το Ρίζωμα, το οποίο δανειστήκαμε από ένα από τα σημαντικότερα φιλοσοφικά βιβλία του 20ου αιώνα: το βιβλίο Ανάγκη για ρίζες*, γραμμένο από την Σιμόν Βέιλ το 1943». Στο σημείο αυτό η κ. Ζαλαντό ανέφερε τη φράση της γαλλίδας φιλοσόφου Σιμόν Βέιλ «το ρίζωμα είναι η σημαντικότερη αλλά και η πλέον παραγνωρισμένη ανάγκη της ανθρώπινης ψυχής», προσθέτοντας ότι «αυτή η ιδέα διατρέχει τις 14 ταινίες που αποτελούν το φετινό Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ. Επιλέξαμε δηλαδή τις ταινίες μας με πυξίδα ένα βιβλίο». Όπως εξήγησε ο κ. Ανδρεαδάκης, μετά τις ταινίες επιλέχθηκαν και 14 νέοι Έλληνες εικαστικοί καλλιτέχνες, στον καθένα από τους οποίους ανατέθηκε να δημιουργήσει κι από ένα έργο εμπνευσμένο από μια ταινία του Διαγωνιστικού. «Έτσι έχουμε 14 καλλιτέχνες οι οποίοι σχολιάζουν τις ιδέες 14 ταινιών επιλεγμένων μέσα από μια διαδικασία διαλόγου με τις ιδέες ενός βιβλίου», πρόσθεσε.

Η κ. Ζαλαντό αναφέρθηκε επίσης στη συνομιλία με τις νέες τεχνολογίες και συγκεκριμένα με το VR, την εικονική πραγματικότητα. «Ένα νέο μέσο που μας βγάζει εκτός του παραδοσιακού κάδρου και επεκτείνει την θέαση στις 360 μοίρες. Έτσι εγκαινιάζουμε ένα δεύτερο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα με ταινίες εικονικής πραγματικότητας», τόνισε.

Με τη σειρά του, ο κ. Ανδρεαδάκης αναφέρθηκε ακόμη στα έξι αφιερώματα στον σύγχρονο και τον κλασικό κινηματογράφο, τα masteclasses, τις συζητήσεις με διάσημους δημιουργούς και τις ειδικές προβολές, που περιλαμβάνει η φετινή διοργάνωση. «Όλα αυτά είναι συνδεδεμένα με την ελληνική πραγματικότητα, τους έλληνες δημιουργούς και παραγωγούς», σημείωσε η κ. Ζαλαντό, και πρόσθεσε: «Γι’ αυτό παρουσιάζουμε φέτος 33 ελληνικές ταινίες και τους δίνουμε την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με επαγγελματίες από όλο τον κόσμο στο πλαίσιο της Αγοράς». Στο τμήμα της Αγοράς αναφέρθηκε και ο κ. Ανδρεαδάκης παρατηρώντας ότι είναι «το πιο δυναμικό και αναπτυξιακό τμήμα του Φεστιβάλ. Περισσότεροι από 300 επαγγελματίες του κινηματογράφου αναμένονται φέτος στην Θεσσαλονίκη για να προετοιμάσουν το σινεμά του αύριο».

Καταλήγοντας, η κ. Ζαλαντό τόνισε: «Πέρα από αυτές τις αλλαγές το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παραμένει ένας ζωντανός οργανισμός με ετήσια δραστηριότητα:  με αίθουσες που λειτουργούν όλο τον χρόνο και παρουσιάζουν ποιοτικές ταινίες, με το Μουσείο Κινηματογράφου και την Ταινιοθήκη,  με τα πρωτοποριακά εκπαιδευτικά προγράμματα, με τις καλοκαιρινές προβολές και την συνεχή παρέμβαση στην Θεσσαλονίκης και κυρίως με τις συνεργασίες του με όλους τους πολιτιστικούς θεσμούς της πόλης».

Φέτος το Φεστιβάλ, όπως και πέρυσι, θα παρουσιάσει έναν αριθμό ελληνικών ταινιών με προσαρτημένους υπότιτλους βάσει διαλόγων και με υπότιτλους για κωφούς και βαρήκοους. Η δράση εντάσσεται στην ευρύτερη πρωτοβουλία του θεσμού να μοιραστεί τη δύναμη του σινεμά με όλους τους θεατές ανεξαιρέτως, κάνοντας προσβάσιμες τόσο τις εγκαταστάσεις όσο και το περιεχόμενό του, με χορηγό προσβασιμότητας το Ίδρυμα Ωνάση και τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, και την πολύτιμη συνεργασία της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία. Στην τελετή έναρξης λοιπόν παρουσιάστηκαν αποσπάσματα από δύο καθολικά προσβάσιμες ταινίες που θα προβληθούν στο 58ο ΦΚΘ: Το προξενιό της Άννας του Παντελή Βούλγαρη και Θου -Βου φαλακρός πράκτωρ, Επιχείρησις: Γης Μαδιάμ του Θανάση Βέγγου, οι οποίες θα προβληθούν με ακουστική περιγραφή για τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης και με υπότιτλους για κωφούς και βαρήκοους.

Επίσης, στην τελετή προβλήθηκαν τα τέσσερα διαφημιστικά σποτ του 58ου ΦΚΘ, τα οποία σκηνοθέτησε ο Μπάμπης Μακρίδης.

Στο κλείσιμο της εκδήλωσης, στη σκηνή του Ολύμπιον ανέβηκε η σκηνοθέτιδα Ίλντικο Ενιέντι, στην οποία το φετινό φεστιβάλ πραγματοποιεί αφιέρωμα και η τελευταία ταινία της οποίας Η ψυχή και το σώμα προβλήθηκε στην τελετή έναρξης της διοργάνωσης. Η ουγγαρέζα δημιουργός θυμήθηκε με συγκίνηση την πρώτη φορά που βρέθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πριν από 17 χρόνια για να παρουσιάσει την ταινία της Σίμων ο μάγος, στην οποία είχε μάλιστα συνεργαστεί με την Ελίζ Ζαλαντό στην παραγωγή. Στα 17 χρόνια που μεσολάβησαν ως σήμερα η ίδια αναζητούσε, όπως είπε, χρηματοδότηση για τα πρότζεκτ της. «Η πικρία και η απόγνωσή μου δεν έσβησαν παρά μόνο όταν ξεκίνησα τα γυρίσματα για τη νέα μου ταινία, η οποία ελπίζω να λειτουργήσει ενθαρρυντικά προς όσους αγωνίζονται γι’ αυτό που αγαπούν», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Ενιέντι λίγο πριν να φωτιστεί η οθόνη του Ολύμπιον για την προβολή της ταινίας της.  

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos