The birth of a nation

the birth of a nation - κριτική ταινίας

Ο Nat Turner (Nate Parker) είναι ένας εγγράμματος σκλάβος σε μια βαμβακοφυτεία της Βιρτζίνια του 1831, με αρκετά καλές σχέσεις με τον αφέντη του Samuel Turner (Armie Hammer), δίχως όμως ποτέ να αμφισβητείται η μεταξύ τους ιδιοκτησιακή σχέση. Όταν όμως ο Nat, μετά από εντολή του αφέντη του, θα αρχίσει να πηγαίνει ως ιερέας σε κοντινές φυτείες για να διδάξει τη Βίβλο στους σκλάβους, χρησιμοποιώντας την όμως ως προπαγανδιστικό μέσο της μαύρης υποταγής, θα συνειδητοποιήσει για πρώτη φορά την αδικία και τη φρικαλεότητα της ζωής τους ως σκλάβους. Σε συνδυασμό και με άλλα, τρομερά περιστατικά, ο Nat θα βρει, μέσα από τη Βίβλο, το δρόμο και τη δύναμη να ηγηθεί μιας εξέγερσης σκλάβων που θα μείνει για πάντα στην Ιστορία…

Λίγες ταινίες τράβηξαν τα βλέμματα και συζητήθηκαν τόσο τη χρονιά που μας πέρασε όσο το Birth of a Nation, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του (έως τότε) ηθοποιού Nate Parker, που δανείζεται τον τίτλο του από την ομότιτλη, ρατσιστική, κλασική ταινία του D.W. Griffith και διηγείται την αληθινή ιστορία του Nat Turner, του σκλάβου που μετά από μια σειρά μεσσιανικών οραμάτων ηγήθηκε μιας από τις πιο βίαιες και αιματηρές εξεγέρσεις σκλάβων. Όταν το φιλμ κέρδισε το Βραβείο Κοινού και το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ του Σάντανς, όλοι πίστεψαν ότι έβαζε πλώρη κατευθείαν για τα Όσκαρ του 2017, ειδικά μετά τις συζητήσεις που ενέγειραν τα περσινά #Oscarssowhite, αλλά και τη σύγχρονη κοινωνικό-πολιτική συγκυρία στην Αμερική, με την εκλογή του Trump, την άνοδο ακροδεξιών, ρατσιστικών μορφωμάτων και τις συνεχείς επιθέσεις και δολοφονίες Αφροαμερικανών από αστυνομικά όργανα, να καθιστούν την ταινία πιο επίκαιρη και απαραίτητη από ποτέ. Όμως, όλο το οσκαρικό momentum του χάθηκε τη στιγμή που είδε το φως της δημοσιότητας η είδηση της κατηγορίας του Parker για βιασμό το 1999, με το θύμα μάλιστα να έχει αυτοκτονήσει.

Για να μιλήσουμε όμως για την ίδια την ταινία, το Birth of a Nation διαθέτει τη δυναμική που χρειάζεται μια ταινία με αυτή τη θεματική για να ταρακουνήσει τους θεατές, να τους σοκάρει και να τους κάνει να νιώσουν στο πετσί τους τη ρατσιστική βία και τις φρικαλεότητες που αποτελούσαν τη νόρμα στην (όχι και τόσο παλιά) αμερικανική Ιστορία. Είναι μια γροθιά στο στομάχι, μια ταινία που οι (εξαιρετικά φωτογραφημένες από τον Elliot Davis) σκηνές της σου μένουν χαραγμένες στο μυαλό, που εξισορροπεί τη σημασία που έδινε ο ίδιος ο Turner στο Θεό, την πίστη και τα οράματά του (μια από τις καλύτερες της ταινίας η σκηνή με το καλαμπόκι που αιμορραγεί, βγαλμένη από τα απομνημονεύματα του Turner) με την πολιτική σημασία της εξέγερσής του.

Αφηγηματικά έχει βέβαια και αδύναμα σημεία, με χαρακτήρες που μένουν υπανάπτυκτοι, καθώς όλη η ταινία περιστρέφεται γύρω από τον πρωταγωνιστή της, με όλα τα γεγονότα που αποτέλεσαν αιτίες για την εξέγερση, όπως οι βιασμοί των συζύγων των σκλάβων από λευκούς, να είναι ιδωμένα αποκλειστικά μέσα από την αντρική ματιά! Όμως, οι ατέλειες αυτές είναι ήσσονος σημασίας όταν πρόκειται για μια ταινία που καταφέρνει να σοκάρει, να εξοργίσει και ίσως τελικά να μεταβάλλει συνειδήσεις…

Πρώτη δημοσίευση: 13 Ιαν. 2017, 20:31
Ενημέρωση: 10 Aug 2021, 14:22
Τίτλος:
The birth of a nation (The birth of a nation)
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
120
Εταιρία διανομής: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos