Θεσσαλονίκη 15: Μπορεί η επιδοτούμενη τέχνη να ‘’δαγκώνει’’;

Δημοσίευση: 10 Νοε. 2015, 03:32
Συντάκτης:

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε στο πλαίσιο του 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο Ρουμάνος σκηνοθέτης Μίρτσεα Ντανελιούκ, φετινός τιμώμενος του τμήματος «Ματιές στα Βαλκάνια».

Καλωσορίζοντας τον Μίρτσεα Ντανελιούκ, ο διευθυντής του φεστιβάλ, Δημήτρης Εϊπίδης τον χαρακτήρισε ως έναν «τολμηρό δημιουργό που επηρέασε βαθιά το νέο ρεύμα του ρουμανικού κινηματογράφου. Οι ταινίες του Ντανελιούκ καθρεφτίζουν ολόκληρο το ρουμάνικο λαό, προσθέτοντας ότι «με την αιχμηρή  ματιά του ο σκηνοθέτης κατέγραψε τις κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές που συνέβησαν στη χώρα του και αποτελούν σημαντική ανακάλυψη για όλους μας».

Ο σκηνοθέτης ευχαρίστησε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την πρόσκληση, σχολιάζοντας ότι «δεν είμαι σίγουρος αν δικαιούμαι αυτής της αναγνώρισης που εκφράσατε».

Απαντώντας στο ερώτημα πώς είναι να κάνει κανείς σινεμά την εποχή του Τσαουσέσκου, ο κ. Ντανελιούκ είπε: «Η κατάσταση ήταν ίδια όπως σε κάθε δικτατορία. Αυτά τα καθεστώτα διοχετεύουν χρήματα στο σινεμά περισσότερο από τα δημοκρατικά καθεστώτα, καθώς εκμεταλλεύονται τον κινηματογράφο ως μέσο προπαγάνδας. Ήταν πολύ δύσκολη η κατάσταση για τους σκηνοθέτες, δέχτηκαν μεγάλες πιέσεις και πήραν ρίσκα. Για να χαρακτηριστεί μια ταινία ως κατάλληλη, έπρεπε να περάσει από λογοκρισία στο αρχικό στάδιο του σεναρίου, αλλά πολύ περισσότερο όταν ολοκληρωνόταν, ωστόσο, όπως συμπλήρωσε χαρακτηριστικά «το κράτος πλήρωνε κι αυτό ήταν, από την άλλη πλευρά, πλεονέκτημα».

Κάθε ταινία του Ντανελιούκ φαίνεται να έχει εντελώς διαφορετικό ύφος από την προηγούμενη, ωστόσο ο ίδιος δεν πιστεύει ότι το στυλ καθορίζει τα πάντα. «Το ύφος καθορίζεται από το ίδιο το έργο, γι’ αυτό φαίνεται ότι έχω διαφορετικά στυλ», παρατήρησε σχετικά. Αναφερόμενος, για παράδειγμα, στην ταινία του Πρόβα με μικρόφωνο, ο σκηνοθέτης εξήγησε ότι υιοθέτησε το σινεμά βεριτέ και ότι για τη λήψη του ήχου χρησιμοποίησε μέσα τα οποία μπορεί σήμερα να φαίνονται απαρχαιωμένα, ωστόσο, όπως συμπλήρωσε, «εκείνη την εποχή αυτά τα μέσα ήταν αρκετά ικανοποιητικά. Για να ηχογραφήσουμε, βάζαμε μικρόφωνα στα μαλλιά των ηθοποιών και στα οχήματα που περνούσαν». 

Ο σκηνοθέτης ρωτήθηκε για το εάν η προσέγγισή του στην τέχνη του κινηματογράφου επηρεάστηκε από την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος. «Πιστέψαμε ότι η πτώση του καθεστώτος ήταν η ελευθερία προσωποποιημένη, ότι θα ήμασταν ελεύθεροι, αλλά τελικά δεν ήμασταν. Το καθεστώς κατέρρευσε, αλλά παρόλα αυτά χρειάστηκε να έρθω αντιμέτωπος με τους ίδιους ανθρώπους. Στην αρχή ήταν καλά. Το κράτος πλήρωνε τα πάντα και μπορούσαμε ελεύθερα να κάνουμε ό,τι θέλαμε. Αυτό διήρκεσε 4-5 χρόνια. Από εκεί και μετά, έβλεπα ότι παλιοί οπερατέρ και παραγωγοί μπορούσαν όπως πάντα να βρίσκουν χρήματα από το κράτος, ακολουθώντας το στυλ του καθεστώτος Τσαουσέσκου.

Απαντώντας στο ερώτημα «μπορεί η επιδοτούμενη τέχνη να ‘’δαγκώνει’’;», ο κ. Ντανελιούκ επεσήμανε: «Η επιχορηγούμενη τέχνη μπορεί να αποδώσει καρπούς εάν γίνεται σε κράτος που ενδιαφέρεται για τον πολιτισμό. Την εποχή του Τσαουσέσκου είχαμε αξιόλογες ταινίες. Μετά από αυτόν, η ελευθερία έχει πολύ ιδιαίτερη γεύση. Δεν υπάρχει ίδια πίεση μήπως κάνει κανείς ατόπημα και υπάρξουν επιπτώσεις για την ταινία. Ενδεχομένως είναι καλύτερη περίοδος, υπό αυτή την έννοια, όμως οι σημερινές ταινίες είναι απλουστευμένες, διηγούνται απλώς μια ιστορία».

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos