Αρνό Ντε Παλιέρ: "O κόσμος θα κρίνει αν κάνω πολιτικό σινεμά"

Δημοσίευση: 15 Απριλίου 2014, 13:18

Στην Ειρήνη Κατσαρά

‘Ένα από εκείνα τα ‘πρώιμα’ ανοιξιάτικα Σάββατα είχαμε ραντεβού στη Γαλλική Ακαδημία με το σκηνοθέτη του «Age of Uprising: The Legend of Michael Kohlhaas» Αρνό ντε Παλιέρ, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. Δύσκολο να ‘ξεκουνήσει’ κάποιος από τα τραπεζάκια στον ήλιο για να μπει στο κλειστό αμφιθέατρο αλλά ήταν... μονόδρομος, η συνέντευξη έπρεπε να γίνει εντός. Ο ντε Παλιέρ ήταν εκεί και περίμενε με το πιο σεμνό ύφος του κόσμου.. πρόθυμος να απαντήσει σε κάθε ερώτηση και να μην σταματήσει εάν δεν μας κάνουν νόημα από τη διοργάνωση, λόγω χρόνου..

-Γιατί επιλέξατε να χρησιμοποιήσετε σεναριακά το έργο του  Heinrich von Kleist;

Ήταν ένα κείμενο που είχα διαβάσει πριν πολλά χρόνια όντας φοιτητής και ουσιαστικά ήταν μια πρόταση από ένα  φιλικό μου πρόσωπο . Ουσιαστικά του ‘έκλεψα’ την ιδέα. Εκείνος δεν το έκανε ποτέ. Δεν ασχολήθηκε. Το έκανα λοιπόν εγώ.

-Πόσο κοντά μείνατε στο αρχικό κείμενο του Κλάιστ;

Καθόλου. Επειδή  το συγκεκριμένο κείμενο λόγω της παλαιότητάς του δεν ταίριαζε με το σήμερα, η σεναριογράφος το προσάρμοσε , ξαναγράφοντας ουσιαστικά τους διαλόγους από την αρχή. Στην πραγματικότητα αυτό που κάναμε δεν ήταν μια ‘διασκευή’, αλλά μια αποδόμηση του αυθεντικού κειμένου. Το ‘καταστρέψαμε’ ουσιαστικά, προκειμένου να το ξαναγράψουμε με το δικό μας τρόπο, έναν τρόπο περισσότερο κινηματογραφικό. Το αλλάξαμε μέσω της εικόνας και του ήχου και αντί να μείνουμε πιστοί στις λέξεις του αρχικού κειμένου, επιλέξαμε να κρατήσουμε το πνεύμα.

-Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να βγάλεις τους ηθοποιούς  από το σήμερα και να τους τοποθετήσεις στην χωρο-χρονική πραγματικότητα της ιστορίας σου;

Πραγματικά δεν ήταν τόσο δύσκολο όσο ακούγεται. Ο Μίκελσεν είναι ένας κορυφαίος επαγγελματίας που ξέρει να ελίσσεται από ρόλο σε ρόλο και τον θαυμάζω  για αυτό. Οπότε άφησα χρόνο στο καστ να νιώσει την εμπειρία του περιβάλλοντος χώρου της ταινίας, να ασχοληθεί με τα άλογα, να νιώσει το τοπίο εν γένει, για να έχει καλύτερη απόδοση. Κάναμε μια πολύ σημαντική ενδοσκόπηση σχετικά με τον τρόπο ζωής στη συγκεκριμένη εποχή και στη συνέχεια τοποθετήσαμε τους ηθοποιούς στη συνθήκη αυτή, για να βιώσουν το πνεύμα που θέλαμε να αποδώσουμε. Θεωρώ ότι σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει το βιωματικό στοιχείο, η σωματική επαφή δηλαδή με το τοπίο.

-Μιλώντας για το τοπίο, στην ταινία χρησιμοποιείς τη φωτογραφία με περίτεχνο τρόπο. Θεωρείς το τοπίο ως βασικό δραματουργικό εργαλείο της τέχνης σου;

Φυσικά. Το τοπίο είναι ένα εξαιρετικό δραματουργικό εργαλείο και ακόμα και οι αλλαγές του καιρού αποτελούν μέρος της δράσης, όταν για παράδειγμα ξεκινά μια βροχή, η φυσάει.. Ουσιαστικά, θεωρώ ότι πέρα από βασικό μέρος της δράσης, το τοπίο σε ορισμένες περιπτώσεις έχει ρόλο πρωταγωνιστή. Μπορώ να αναφέρω χαρακτηριστικά και τους ‘ Επτα σαμουράι’ του Κουροσάβα ως μια ταινία που με άφησε άφωνο με την δυναμική των εικόνων της.

-Η ταινία σου μπορεί να θεωρηθεί ως μια πολιτική αλληγορία;

Βέβαια, το σινεμά το δικό μου ήταν ενίοτε πολιτικό. Αφήνω όμως στον θεατή να κάνει τους δικούς του συνειρμούς, αντί να του το σερβίρω στο πιάτο. Επίσης, δε μου αρέσει να ηρωοποιώ τους χαρακτήρες μου. Αφήνω τον πρωταγωνιστή να κουβαλήσει επάνω του κάποια σημειολογικά στοιχεία, τα οποία θα μεταφράσει ο θεατής. Ο Kohlhaas υφίσταται μια αδικία και απαιτεί τα δικαιώματά του, αλλά η κοινωνία τον απογοητεύει.

-Θεωρείτε ότι το κοινό ενδιαφέρεται ακόμα για ταινίες ‘επικού’ χαρακτήρα λόγω της ανάγκης να πιστέψει σε έναν ήρωα;

Δε θέλω σε καμία περίπτωση να σταθώ στον χαρακτήρα του πρωταγωνιστή ως ήρωα. Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο σε εκείνον ήταν η αξιοπρέπειά του και η ενέργεια που κουβαλούσε. Ο ίδιος αντί να γίνει ‘ήρωας’ επέλεξε να γυρίσει σπίτι του, να γίνει πάλι ένας συνηθισμένος άνθρωπος. Αυτή η σεμνότητα  και η αυστηρότητα του ανθρώπου που, αντί να εκμεταλλευτεί τις καταστάσεις για να πάρει την εξουσία επιλέγει για λόγους ηθικούς να φύγει είναι και που τον κάνει για μένα μια από τις πιο επιδραστικές φυσιογνωμίες, μιλώντας με όρους πολιτικής ιστορίας. 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos