Τιμούρ Μπεκμαμπέτοφ: "Ανακάλυψα μια νέα κινηματογραφική γλώσσα!"

Δημοσίευση: 13 Aug 2018, 21:12
Συντάκτης:

Ο Καζάκος σκηνοθέτης Timur Bekmambetov έχει δει το μέλλον του σινεμά να βρίσκεται όχι στις μεγάλες παραγωγές, στα blockbusters, έχοντας μέχρι τώρα σκηνοθετήσει μερικά όπως το «Wanted», το νέο «Ben-Hur» ή το «Abraham Lincoln: Vampire Hunter», αλλά στις οθόνες του υπολογιστή. Αυτό που κηρύττει πλέον είναι το Screenlife, μία τεχνολογία που δημιούργησε στα Bazelevs Studios, με μοναδικό σκοπό την δημιουργία ταινιών γυρισμένες μέσα σε ηλεκτρονικό υπολογιστή.

berlinale 2021ΣΧΕΤΙΚΑΤο ΕΚΚ στέλνει 30 ταινίες στο Φεστιβάλ Βερολίνου

«Όταν ξεκινάς το Screenlife, είναι σαν ναρκωτικό», δήλωσε ο 57χρονος δημιουργός, φορώντας ένα καπέλο που πήρε από το Fantasia Festival, στο οποίο βρέθηκε για να μιλήσει για το νέο του πάθος. Είχε μαζί του το λάπτοπ και είπε εμφατικά «Γράφεις μία λέξη χωρίς περιορισμούς. Δεν υπάρχουν Sergei Eisenstein, ούτε John Ford, κανείς! Οπότε μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις».

Οι σκηνοθέτες είθισται πολλές φορές μετά από χρόνια σκηνοθεσίας, να αναζητούν ή να ανακαλύπτουν νέους τρόπους προσέγγισης του μέσου, με ανάμεικτα αποτελέσματα (όπως ο Peter Jackson που αποφάσισε να γυρίσει το «The Hobbit: The Desolation of Smug» αντί για 24 με 48 καρέ το λεπτό). Όσον αφορά την περίπτωση Bekmambetov, ήδη έχει γυρίσει μερικές με ελπιδοφόρα αποτελέσματα. Πρόκειται για το franchise τρόμου «Unfriended» και το «Searching» με τον John Cho να κάνει ένα πατέρα που χρησιμοποιεί κάθε τεχνολογικό μέσο για να εντοπίσει την κόρη του και το «Profile», ένα θρίλερ για έναν μυστικό δημοσιογράφο που επικοινωνεί online με έναν υπεύθυνο προσέλκυσης ατόμων για τον ISIS. Το «Searching» σε σκηνοθεσία του πρώην στελέχους της Google, Aneesh Chaganty, βρήκε διανομή στο Sundance την Sony Pictures, το «Profile» σε σκηνοθεσία του Bekmambetov προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου και στο SXSW, αποσπώντας θετικές κριτικές, ενώ το «Unfriended: Dark Web» ξεκίνησε να προβάλλεται τον Ιούλιο. Η πρώτη ταινία που παρήγαγε, το «Unfriended», αφορούσε μία ομάδα φίλων που παγιδεύτηκαν από το φάντασμα ενός πρώην συμμαθητή, και ξεδιπλώνεται ολόκληρη μέσα από συζητήσεις μέσω Skype. Η Bazelevs Productions παρήγαγε 7 ταινίες με συνολικό κόστος 8 εκατομμύρια δολάρια, που έγιναν με το σύστημα Screenlife, ενώ 14 ακόμα θα ολοκληρωθούν μέσα στους επόμενους 18 μήνες.

unfriendedunfriended

«Έχουμε εισέλθει σε μία νέα πραγματικότητα, από την οποίαν ήμασταν 15 με 20 χρόνια πίσω», είπε ο σκηνοθέτης. «Είναι σαν τον Κολόμβο. Πήγαμε σε έναν νέο κόσμο, με ίντερνετ και ψηφιακές οθόνες. Εκεί ισχύουν διαφορετικοί κανόνες». Η ιδέα πρωτοξεκίνησε το 1991, χρόνια πριν τερματίσει την καριέρα του στο Hollywood, με το «Unfriended», το οποίο κόστισε 1 εκατομμύριο και έφερε πίσω 64 εκατομμύρια, έχοντας την Universal ως εταιρεία διανομής.

Όταν κυκλοφόρησε το 2015, ο Bekmambetov γύριζε το «Ben-Hur» που στοίχισε 100 εκατομμύρια και έφερε πίσω 94, λαμβάνοντας κυρίως αρνητικές κριτικές. Μάλιστα σε αυτήν την ταινία προσπάθησε κάπως να κάνει κάτι επαναστατικό, βάζοντας μικρές κάμερες στα άλογα να τραβάνε κάποιες σκηνές, αλλά η Paramount αρνήθηκε. Του έστειλε μέιλ που έλεγε «Δεν μπορείς να βάλεις τις μικρές κάμερές σου. Απαγορεύεται».

Το πρώτο μπλοκμπάστερ σε κάθετο πλάνο είναι εδώ.

Γι αυτό όπως παραδέχεται «Δεν μπορούσα να πολεμήσω τα στούντιο. Ήταν πολλά τα λεφτά και δεν μπορούσες να πάρεις ρίσκα. Γι αυτό χρειαζόμουν κάτι διαφορετικό». Την ίδια χρονιά ήταν παραγωγός στο «Hardcore Henry», μία ταινία δράσης γυρισμένη ολόκληρη σε πρώτο πρόσωπο με GoPro κάμερες. «Καταλαβαίνω», όπως παραδέχεται, «ότι όταν επενδύεις 100 εκατομμύρια, πρέπει να κάνεις ταινία για όλους. Το Screenlife σου δίνει την ελευθερία».

profileprofile

Το «Profile» που σκηνοθέτησε ο ίδιος, αφορά σε μία βρετανίδα δημοσιογράφο, που κάνει δεσμό με έναν σύριο μαχητή, διατηρώντας κρυφές συζητήσεις με τον εκδότη της εφημερίδας, το αγόρι της και έναν φίλο της. Η ηθοποιός που την υποδύεται, η Valene Kane, εμφανίζεται μέσα συζητήσεις στο FaceTime και στο Skype, αλλά και από τα μηνύματα που γράφει, δείχνοντας ότι μπορείς να καταπιαστείς και με σοβαρά θέματα μέσα από αυτόν τον τρόπο κινηματογράφησης. Όπως δηλώνει «Προσπάθησα, αλλά είναι βαρετό. Κάθε ταινία που είδα στον κινηματογράφο, είχα την αίσθηση ότι το έχω ξαναδεί. Μοιάζουν κάπως ρετρό. Οκ, το «Three Billboards», είναι σαν ταινία των αδερφών Κοέν, συνδυασμένη με κάτι άλλο».

Βέβαια και η δική του «μέθοδος» έχει προηγούμενα παραδείγματα, όπως το «King Kelly» του 2012, γυρισμένο με i-phone, το «Open Windows» με τον Elijah Wood, που προβλήθηκε μερικούς μήνες πριν το «Unfriended», ή η ταινία μικρού μήκους του 2013 «Noah», το οποίο ο ίδιος δήλωσε ότι το είχε λατρέψει. «Υπάρχουν πολλοί που το προσπαθούν. Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβει το κοινό ότι δεν είναι το «Unfriended», το «Profile», αλλά είναι όλα ένα πρότζεκτ, το Screenlife», ενώ συμπληρώνει «πρέπει να αποδείξουμε ότι αυτό είναι σινεμά». Μετά την πρώτη ταινία που γύρισε έτσι, ανέπτυξε τους δικούς του κανόνες, κάτι σαν το δικό του Δόγμα ’95: Πρέπει να γυρίζονται σε ένα ενιαίο πλάνο, δείχνοντας ολόκληρη την οθόνη του υπολογιστή, πρέπει να νιώθουν σαν να γυρίζεται σε πραγματικό χρόνο, και πρέπει να δείχνει μόνο ενός χαρακτήρα την οθόνη. Στο «Searching» έγιναν περισσότερες επεμβάσεις στο post-production, όπως ζουμ, διορθώσεις στο χρώμα. Ο Chaganty που το σκηνοθέτησε εύχεται να μην διδάσκεται αυτή η τεχνική στις σχολές, διερωτόμενος αν ο Christopher Nolan θα ήθελε όλες οι ταινίες να έχουν την δομή του «Memento». Ωστόσο εύχεται το Hollywood να χρησιμοποιούσε περισσότερο την τεχνολογία.

Τον επόμενο μήνα θα κυκλοφορήσει στην Ρωσία το «Party», μία κωμωδία της Baselev Productions, ενώ ήδη προετοιμάζονται για μία αγγλική εκδοχή που την περιγράφει ως «ένα τύπου Hangover γύρω από ένα πάρτι γενεθλίων», ενώ θα κυκλοφορήσει και άλλη ταινία τρόμου, το «Unfollowed», για μία έφηβη που περιγράφει σε live-streaming τις εμπειρίες της από το άσυλο στο οποίο είναι κλεισμένη. Επίσης πρόσφατα γύρισε την σειρά «Future History 1968», ανακαλώντας τα γεγονότα εκείνης της κομβικής χρονιάς, σαν να είχαν καταγραφεί από κινητά και μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο Bekmambetov ετοιμάζεται και για την μεταφορά του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, σίγουρα πολύ διαφορετική. «Εύχομαι να κάνω 50 ταινίες την χρονιά» και γι αυτό ζήτησαν να σταλούν ιστορίες για νέες ταινίες.

Update: Η Focus αποφάσισε να βγάλει το φιλμ στις αίθουσες τρία χρόνια μετά (στις 14 Μαϊου) και αυτό είναι το θελκτικό τρέιλερ για μια ταινία πιο επίκαιρη από ποτέ.. 

Εμείς το είδαμε το Profile πριν 3 χρόνια στο Φεστιβάλ Βερολίνου και αυτή είναι η άποψή μας.

 

 

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!
Πρώτη δημοσίευση: 13 Aug 2018, 21:12
Ενημέρωση: 6 Απριλίου 2021, 20:16
Συντάκτης:
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
1228
Spentzos
1170
Tanweer
1135
Spentzos
870