Πως η γέννηση του James Bond διαμόρφωσε την έννοια του blockbuster

Δημοσίευση: 7 Ιουνίου 2020, 05:42
Συντάκτης:

Το θρυλικότερο franchise ταινιών στην ιστορία του σινεμά σίγουρα έχει αφήσει πολλές ιστορίες για το μέλλον αλλά τώρα, μετά από περίπου 50 χρόνια, η κυκλοφορία του “Dr. No” που μας σύστησε τον Τζέιμς Μποντ δεν παύει να μοιάζει με ένα μεγάλο σαμποτάζ.

<a href="/nea/aytos-einai-o-pio-pithanos-neos-james-bond/69616">Aυτός είναι ο πιο πιθανός νέος James Bond</a>ΣΧΕΤΙΚΑAυτός είναι ο πιο πιθανός νέος James Bond

Έχοντας ήδη κλείσει 3 εβδομάδες σε πάνω από 450 αίθουσες στις Μεσοπολιτείες των ΗΠΑ, το “Dr. No” έκανε πρεμιέρα σε Νέα Υόρκη και Λος Άντζελες στην Ημέρα Εθνικής Μνήμης το 1963. (Ήταν Τετάρτη –Οι πρεμιέρες της Παρασκευής ήταν σπάνιες καθώς οι κριτικές δημοσιεύονταν την επόμενη ημέρα στις εφημερίδες αλλά το Σάββατο είχε χαμηλό ποσοστό ανάγνωσης).

Παρόλα αυτά, αυτή η χαμηλών τόνων Βρετανική παραγωγή των επιχειρηματιών Χάρυ Σάλτσμαν και Άλμπερτ Μπρόκολι, κατάφερε να αναδιαμορφώσει την βιομηχανία και να καθιερώσει την λογική του blockbuster. Αν και από τους κριτικούς δεν είχε χαρακτηριστεί ως ταινίας εξαιρετικής ποιότητας, η διανομή δεν θα ‘έθαβε’  τον Τζέιμς Μποντ, ακόμα και αν έπαιζε ο άγνωστος μέχρι τότε Σον Κόνερι και η φήμη της είχε επισκιαστεί από το “Hud” με τον Πολ Νιούμαν και την Πατρίσια Νιλ. Βασικά, όλοι περίμεναν με αγωνία την «Κλεοπάτρα» του Μάνκιεβιτς που θα έκανε πρεμιέρα 2 εβδομάδες αργότερα.

Και ενώ στην Νέα Υόρκη όλες οι πρωτοκλασάτες ταινίες άνοιγαν σε αίθουσες κοντά στην Τάιμς Σκουέρ, το “Dr. No” προβλήθηκε σε 84 αίθουσες υπό την δημοφιλή κοινοπραξία των United Artists, μιας ένωσης που ουσιαστικά ήταν μία στρατηγική μάρκετινγκ με σκοπό να τραβήξει κόσμο σε δευτερεύοντες τίτλους. Η φίρμα της United Artists έγινε γνωστή μετά την διανομή των “The Apartment”, “West Side Story”, “Tom Jones”, “The Great Escape” και “It’s a Mad, Mad, Mad World”. Στο Λος Άντζελες ήταν διαθέσιμη σε πολλαπλές προβολές μαζί με ακόμα μία καινούργια ταινία της MGM, το ασπρόμαυρο “The Young and the Brave” με τον Ρόρι Καλχούν.

Μαζί με την περιοδεία που έγινε τότε στο πλαίσιο της προώθησης της ταινίας με τον Σον Κόνερι και τον σκηνοθέτη Τέρενς Γιανγκ, ένα άλλο γεγονός συνέβαλλε κατά πολύ στην δημοτικότητα του “Dr. No”. Παρότι η Σοβιετική Ένωση δεν αναφερόταν πουθενά στο σενάριο, η Κρίση των Πυραύλων της Κούβας βοήθησε πολύ στο να γίνει γνωστή η ταινία καθώς πολλές σκηνές γυρίστηκαν στην Καραϊβική και φυσικά υπήρχαν διεθνείς κατάσκοποι. Ωστόσο, για σιγουριά, η United Artists έσπευσε να ενημερώσει τον τότε Πρόεδρο της Αμερικής, Τζον Φ. Κένεντι, για τον χαρακτήρα του Ίαν Φλέμινγκ και ο ίδιος δήλωσε μεγάλος φαν του, λέγοντας πως θα ήθελε να έχει έναν Τζέιμς Μποντ στην CIA.

Το αποτέλεσμα απέφερε κέρδη της τάξης των 5 εκατομμυρίων δολαρίων (περίπου 50 με τα σημερινά δεδομένα) και την κατέταξε στις 30 πιο επιτυχημένες παραγωγές εκείνης της χρονιάς.

Αυτό που ήταν τολμηρό για εκείνη την εποχή, ήταν ότι οι παραγωγοί του “Dr. No” είχαν ήδη στα σκαριά την επόμενη ταινία, όταν το sequel ήταν μία έννοια αποκλειστικά για σειρές δεύτερης κατηγορίας. Έτσι, έναν χρόνο μετά, το “From Russia With Love” έκανε πρεμιέρα με κέρδη διπλάσια αυτήν την φορά. Το franchise συνεχίστηκε με το “Goldfinger” και φυσικά με το “Thunderball”, την μεγαλύτερη παραγωγή Τζέιμς Μποντ μέχρι τότε που αποτέλεσε υπόδειγμα για τα blockbuster του κόσμου.

Όχι και άσχημα.

Το επόμενο κεφάλαιο στον κινηματογραφικό μύθο του James Bond αναμένεται στις 12 Νοεμβρίου στις ελληνικές αίθουσες σε διανομή Tulip Entertainment.

tags: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos