Κινηματογράφος και πόλη: Η εποχή του βωβού

Δημοσίευση: 29 Ιουνίου 2019, 12:28
Συντάκτης:

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδoς συνεχίζει την επιτυχημένη συνεργασία της με το Φεστιβάλ Αθηνών και δίνει καλοκαιρινή γεύση στην κινηματογραφοφιλία με το αφιέρωμα ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΗ -Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΒΩΒΟΥ το οποίο θα διεξαχθεί το Σαββατοκύριακο  29 και 30 Ιουνίου στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς (Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136). ‘Ωρα έναρξης: 21:00.

<a href="/nea/neos-finlandikos-kinimatografos-stin-tainiothiki/69611">Νέος Φινλανδικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη</a>ΣΧΕΤΙΚΑΝέος Φινλανδικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη

Το διήμερο αυτό αφιέρωμα στον βωβό κινηματογράφο περιλαμβάνει τρεις ταινίες γυρισμένες στις αρχές του 20ου αιώνα σε Αθήνα και Βερολίνο (Οι Περιπέτειες του Βιλλάρ, Άνθρωποι την Κυριακή, Κοινωνική Σαπίλα) και αποτελεί το πρώτο μέρος ενός ευρύτερου αφιερώματος με γενικό τίτλο «Κινηματογράφος και πόλη» που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο (12-18/9) κατά την διάρκεια μιας εβδομάδας προβολών με εμβληματικές, ομιλούσες, ταινίες γυρισμένες σε σημαντικές μητροπόλεις όλου του κόσμου (από την Αθήνα και το Παρίσι, μέχρι το Τόκιο και τη Βενετία).

Τρεις ταινίες του βωβού, διασώζουν πολύτιμες εικόνες των δύο μητροπόλεων από την δεκαετία 1920-1930  οι οποίες δεν υπάρχουν πια. Σχεδόν αγνώριστη, η Αθήνα πρωταγωνιστεί και στις δύο ταινίες με τα νεοκλασικά της κτίρια που πλέον έχουν γκρεμιστεί, ενώ το Βερολίνο μας αποκαλύπτεται όπως ήταν πριν από τους βομβαρδισμούς.

Το  Σάββατο 29 Ιουνίου θα προβληθούν δύο ταινίες:

Στις κωμικές  Περιπέτειες του Βιλλάρ (1924) του Ζόζεφ Χεπ, ο Βιλλάρ αναζητά τον έρωτά του σε όλη την Αθήνα. Πρόκειται για την πρώτη σωζόμενη ελληνική ταινία μυθοπλασίας και ένα ανεκτίμητης αξίας πορτρέτο της Αθήνας στη δεκαετία του ’20.

Στην ταινία Άνθρωποι την Κυριακή (1929-30, Βερολίνο), παρακολουθούμε πέντε αστούς σε μια κυριακάτικη απόδραση στην πόλη: μια ανάλαφρη ματιά στη μεσοπολεμική καλοκαιρινή μητρόπολη σε μια στιγμή συλλογικής ευδαιμονίας, πριν την άνοδο του Χίτλερ. Το σενάριο υπογράφει ο Μπίλι Ουάιλντερ και την σκηνοθεσία οι Ρόμπερτ Σιόντμακ, Έντγκαρ Ούλμερ και Ρόχους Γκλίζε.

Τα δύο έργα θα προβληθούν με ζωντανή εκτέλεση μουσικής από τον ίδιο τον συνθέτη Μηνά Ι. Αλεξιάδη.

Την Κυριακή 30 Ιουνίου, θα προβληθεί η  γυρισμένη στην Αθήνα, βωβή ταινία Κοινωνική Σαπίλα (1932) του Στέλιου Τατασόπουλου, το πρώτο ελληνικό φιλμ κοινωνικής κριτικής, πρόδρομος του νεορεαλισμού στην Ελλάδα. Είναι η πρώτη ταινία μυθοπλασίας που ασχολήθηκε με τη δεινή κατάσταση των άνεργων και φτωχών εργατικών πληθυσμών των αστικών κέντρων, και ταυτόχρονα απεικόνισε τους αγώνες για την οργάνωση της βιομηχανικής εργασίας σε συνδικάτα. Η πρώτη διανομή του στις αίθουσες συνοδεύτηκε από αστυνομικές επεμβάσεις και ματαιώσεις προβολών.

Η ταινία θα παιχτεί με πρωτότυπη μουσική επένδυση από τον Κωνσταντίνο Βήτα.

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

*Οι περιπέτειες του Βιλλάρ / The Adventures of Villar

Μυθοπλασία, Ελλάδα, 1924, 26’ / DCP, α/μ, Βωβό

Σκηνοθεσία: Ζόζεφ Χεπ. Σενάριο: Σφακιανός Νικόλαος. Παραγωγή: Παλλάς Φιλμ. Ηθοποιοί:  Σφακιανός Νικόλαος, Φιλοσόφου Νίτσα. Προέλευση/ Αποκατάσταση: Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Στην πρώτη σωζόμενη ελληνική ταινία μυθοπλασίας, ο δημοφιλής λαϊκός κωμικός ηθοποιός Νικόλαος Σφακιανός, στον ρόλο του Βιλλάρ, πιάνει δουλειά σε ένα καθαριστήριο, αλλά όντας ερωτευμένος, κυνηγάει την υποψήφια αγάπη του σε ολόκληρη την Αθήνα, από τα νεοκλασικά κτήρια της οδού Πανεπιστημίου, το Ναό του Ολυμπίου Διός, το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού μέχρι τα παραθαλάσσια προάστια του Φαλήρου. Ο Χεπ μαζί με τον Σφακιανό υιοθετούν το στυλ κωμωδίας του Μακ Σένετ και το προσαρμόζουν στην αθηναϊκή σκηνή, υπογράφοντας ένα ανεκτίμητης αξίας τεκμήριο της ελληνικής πρωτεύουσας στην δεκαετία του 20’.

Άνθρωποι την Κυριακή / Menschen am Sonntag

Μυθοπλασία, Γερμανία, 1929-30, 67’ / DCP, α/μ, Βωβό

Σκηνοθεσία: Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Rochus Gliese. Σενάριο: Billy Wilder (βασισμένο σε ρεπορτάζ του Kurt Siodmak). Φωτογραφία: Eugen Schüfftan, Fred Zinnemann (uncredited). Παραγωγή: Filmstudio Berlin. Ηθοποιοί: Erwin Splettstößer, Brigitte Borchert, Wolfgang von Waltershausen, Christl Ehlers, Annie Schreyer. Προέλευση/ Αποκατάσταση: Deutsche Kinematek, Praesens-Film AG

«Μια ταινία χωρίς ηθοποιούς» αναφέρεται στους τίτλους αρχής του σκηνοθετικού ντεμπούτου των αδελφών Σιόντμακ και σεναριακού ντεμπούτου του Μπίλυ Ουάιλντερ. Παραγωγός της ταινίας, που εντάσσεται στο λεγόμενο καλλιτεχνικό κίνημα της Νέας Αντικειμενικότητας (Neue Sachlichkeit),‎ ήταν ο Αμερικανό-αυστριακός σκηνοθέτης Έντγκαρ Ούλμερ, ο οποίος συνεργάστηκε και στη σκηνοθεσία, ενώ πίσω από την κάμερα βρίσκονταν ο Αυστριακός σκηνοθέτης Φρεντ Τσίνεμαν και ο Γερμανός Οϋγκεν Σύφταν, γνωστός από τα ειδικά εφέ του «Μετρόπολις» μόλις δύο χρόνια πριν. Μια χαμηλού προϋπολογισμού παραγωγή μεγάλων αστέρων λίγο πριν αποδράσουν από τη χιλτερική Γερμανία για να αφήσουν έντονο το αποτύπωμά τους στο Χόλυγουντ. Η ταινία καταγράφει μια ομάδα πέντε αστών, ερασιτέχνες ηθοποιοί όλοι τους, σε μια κυριακάτικη απόδραση στην πόλη, μια ανάλαφρη ματιά στη μεσοπολεμική καλοκαιρινή μητρόπολη με σκηνικό το Βερολίνο της Βαϊμάρης σε μια στιγμή συλλογικής ευδαιμονίας πριν την άνοδο του Χίτλερ.

Κοινωνική σαπίλα

Ελλάδα, 1932,42΄ / DCP, α/μ, βωβή

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Στέλιος Τατασόπουλος. Φωτογραφία: Μ. Γαζιάδης. Μουσική επένδυση: Κ. Βήτα. Παραγωγή: Φύζιο Φιλμ. Ηθοποιοί: Σ. Τατασόπουλος, Δ. Γρίζου, Τ. Γαρμπή, Κ. Σπαθόπουλος, Κ. Λογαριαστάκης. Προέλευση & αποκατάσταση κόπιας: Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Το σχέδιο αποκατάστασης πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Documenta 14: Learning from Athens. Συνεργάτης: CINEMATEK. Συμπαραγωγός: COSMOTE TV. Με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Ένας φοιτητής εγκαταλείπει τις σπουδές του λόγω οικονομικών δυσκολιών και εργάζεται σ΄έναν θίασο. Απογοητευμένος από τον έρωτά του με την πρωταγωνίστρια, γίνεται καπνεργάτης. Έρχεται αντιμέτωπος με την εκμετάλλευση των εργατών και ηγείται του αγώνα για κοινωνική δικαιοσύνη.  Πρόκειται για την πρώτη ελληνική ταινία «κοινωνικού προβληματισμού». Η διανομή της στις αίθουσες συνοδεύτηκε από αστυνομικές επεμβάσεις και ματαιώσεις προβολών. Θεωρούνταν χαμένη μέχρι τα μέσα του 80, όταν ανακαλύφθηκαν διασωθέντα υλικά που οδήγησαν στην πρώτη αποκατάστασή της το 1989. Με το νέο σχέδιο ψηφιακής αποκατάστασης του 2017, το υπάρχον υλικό βελτιώθηκε.  Ψηφιοποιήθηκε σε ανάλυση 2Κ επιτρέποντας την αποκατάσταση τμήματος του πρωτότυπου κάδρου. Οι αντεστραμμένες σκηνές διορθώθηκαν, οι κολλήσεις φιλμ απαλείφθηκαν, η τονική διαβάθμιση βελτιώθηκε και αναπροσαρμόστηκε η πρωτότυπη ταχύτητα αναπαραγωγής των καρέ.

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του  Goethe Institut Athen

Γενική είσοδος: 5 ευρώ.

Tαινιοθήκη της Ελλάδος, Θερινός Κινηματογράφος Λαϊς. Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου, μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210 3612046

 

Πρώτη δημοσίευση: 29 Ιουνίου 2019, 12:28
Ενημέρωση: 29 Ιουνίου 2019, 12:29
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos