Σύνοψη: Ο Στάνλεϊ Κούμπρικ σπανίως μιλούσε για τις ταινίες του. Τώρα, ήρθε η ώρα να μπούμε στο μυαλό του, με οδηγό τις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες που είχε με τον Γάλλο κριτικό Μισέλ Σιμάν.

Άποψη: Πρωτοπόρος. Τελειομανής. Ευφυής. Μανιακός με τον έλεγχο. Καλλιτέχνης. Δυνάστης. Πολυμαθής. Αντικοινωνικός.

92 χρόνια μετά τη γέννησή του και 21 από τον θάνατό του, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ διατηρεί ακλόνητη τη θέση του στο πάνθεον των μεγαλύτερων σκηνοθετών στην ιστορία του κινηματογράφου, ένα σημείο αναφοράς για ένα εύρος νέων δημιουργών που περιλαμβάνει από τον Κρίστοφερ Νόλαν μέχρι τον Γιώργο Λάνθιμο, ενώ οι ταινίες του συνεχίζουν να μεγαλώνουν γενιές σινεφίλ που μαζεύουν το σαγόνι τους την πρώτη φορά που βλέπουν τη “Λάμψη”, “Το Κουρδιστό Πορτοκάλι” ή το “2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος”.

Όπως συμβαίνει με όλους τους σπουδαίους καλλιτέχνες, τόνοι μελάνης έχουν χυθεί για την ανάλυση και την ερμηνεία των ταινιών του, τους τρόπους με τους οποίους οδηγούνταν στο επιθυμητό για εκείνον αποτέλεσμα (εδώ ξεχωρίζουν αναπόφευκτα οι “τρομακτικές” ιστορίες για τις αμέτρητες λήψεις στις οποίες επέβαλε τους ηθοποιούς του), τις τεχνικές λεπτομέρειες και ό,τι άλλο μπορεί να αφορά το έργο του. Όμως, ο ίδιος, κατά κύριο λόγο, σιωπούσε, με αποτέλεσμα το πορτρέτο του καλλιτέχνη που ακόμα και σήμερα επιχειρούν να φτιάξουν ο τύπος, το κοινό και η κριτική να μένει στέκει ημιτελές.

Τι ήθελε να πει ο Κιούμπρικ μέσα από τις ταινίες του; Πώς επέλεγε το υλικό που θα ζωντάνευε μπροστά από την κάμερα; Ποιες ήταν οι προσωπικές εμμονές του; Ως ένας υποδειγματικά εσωστρεφής άνθρωπος, ο Κιούμπρικ άφηνε πάντα τις ταινίες του να έχουν τον πρώτο και τελευταίο λόγο, καθώς σπανίως έδινε συνεντεύξεις. Έτσι, το “Kubrick by Kubrick”, το ντοκιμαντέρ που αξιοποιεί τις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες του με τον Γάλλο κριτικό κινηματογράφου Μισέλ Σιμάν, σπάει τη σιωπή του αινιγματικού αντρός και γι’ αυτό δεν μπορεί παρά να αποτελέσει ένα μικρό κινηματογραφικό γεγονός.

Κατά τη διάρκειά του, ο Σιμάν ρωτάει και ο Κιούμπρικ απαντά. Στο μεταξύ, παρεμβάλλονται σεκάνς από τις ταινίες του, φωτογραφίες τραβηγμένες από τον ίδιο (η φωτογραφία ήταν ο πρώτος του έρωτας, η σκηνοθεσία ήρθε μετά), αρχειακό υλικό με αναμνήσεις των συνεργατών του, ακόμα και μια τηλεοπτική εκπομπή όπου ένας θεολόγος, ένας φιλόσοφος και ένας επιστήμονας επιχειρούν να αποκωδικοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη του HAL της “Οδύσσειας”!

Το να παρακολουθείς τον Μάλκομ ΜακΝτάουελ (τον Άλεξ από το “Κουρδιστικό Πορτοκάλι”) να διαλύει τον επίμονο μύθο ότι ο Κιούμπρικ ήξερε πάντα τι ακριβώς ήθελε σε κάθε σκηνή, εξιστορώντας στην κάμερα πώς η κλασική πλέον χρήση του “Singing in the rain” δεν ήταν ιδέα του σκηνοθέτη, αλλά δικός του αυτοσχεδιασμός, είναι σίγουρα απολαυστικό. Εδώ όμως τα λόγια του ίδιου του Κιούμπρικ επισκιάζουν τα πάντα, καθώς ο λόγος του είναι τόσο μεστός, ουσιαστικός, ουδόλως φλύαρος και σε σημεία τόσο εμπνευσμένος που πιάνεις τον εαυτό σου να κρέμεται κυριολεκτικά από κάθε του λέξη.

Αυτή η χαραμάδα που ανοίγει το “Kurick by Kubrick” ώστε να πάρουμε μια γεύση από το μυαλό του Στάνλεϊ είναι πολύτιμη και ο σκηνοθέτης Γκρέγκορι Μονρό ξέρει ότι έχει στα χέρια του έναν θησαυρό που θέλει να μοιραστεί με το κοινό. Ο Κιούμπρικ όμως, είναι ένα βήμα μπροστά, καθώς περίτεχνα αποφεύγει να μετατρέψει τις απαντήσεις του σε προσωπικές εξομολογήσεις. Έτσι, ακόμα και μετά θάνατον, καταφέρνει το ακατόρθωτο: έχει πάλι το πάνω χέρι και δεν αφήνει περιθώρια σε κάποιον τρίτο να χτίσει το πορτρέτο του! Και γι’ αυτό, το “Kubrick by Kubrick” είναι ένα ντοκιμαντέρ που ίσως να απολάμβανε και ο ίδιος, γνωρίζοντας ότι ακόμα και τα λόγια που άφησε πίσω του ήταν ακριβώς αυτά που έπρεπε, ώστε να διατηρήσουν το μυστήριο γύρω του και να μας στείλουν πάλι πίσω στην πραγματική κληρονομιά του: τις ταινίες του!

Πρώτη δημοσίευση: 25 Ιουλίου 2021, 16:46
Ενημέρωση: 25 Ιουλίου 2021, 16:46
Συντάκτης: 
Τίτλος:
Kubrick by Kubrick
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
73
Εταιρία διανομής: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Feelgood
24061
Tanweer
6684
Tanweer
5357