«Για την ασφάλειά τους, τα άτομα που έχουν τραπεί σε φυγή για να γλιτώσουν έχουν ψηφιακά παραμορφωθεί». Έτσι ξεκινά το ντοκιμαντέρ του υποψηφίου για Όσκαρ David France (“How to Survive a Plague”), ξεκαθαρίζοντας ευθύς εξαρχής την επικινδυνότητα του εγχειρήματός του για τα άτομα που κινηματογραφούνται.

Καλώς ήρθατε στην Τσετσενία λοιπόν, στην οποία παρακολουθούμε συγκλονισμένοι την αγριότητα των διώξεων  απέναντι στους ομοφυλόφιλους πολίτες της κατ’ εντολή του προσκείμενου στη Μόσχα πρωθυπουργού της Ramzan Kadyrov. Η επιχείρηση «εκκαθάρισης» που λαμβάνει χώρα τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει στην εξαφάνιση περίπου 100 ατόμων, και περιλαμβάνει βασανισμούς, δολοφονίες και καταδιώξεις από το ίδιο το κράτος, το οποίο μάλιστα παρακινεί και εκβιάζει συχνά ευθέως τις οικογένειες των ατόμων να τους εξαφανίσουν ή να τους δολοφονήσουν οι ίδιοι. Σε μια συνέντευξή του το 2017, όταν ρωτήθηκε για το θέμα, ο Kadyrov δεν δίστασε να δηλώσει πως οι διώξεις δεν υφίστανται, ακριβώς επειδή «Δεν έχουμε τέτοιους ανθρώπους εδώ. Αν υπάρχουν, πάρτε τους, για να εξαγνίσουμε το αίμα μας».

Η «ανύπαρκτη» αυτή LGBTQ κοινότητα δέχεται την πολύτιμη βοήθεια ενός δικτύου ανθρώπων που λειτουργούν με άκρα μυστικότητα, προσπαθώντας να φυγαδεύσουν άτομα που κινδυνεύουν αρχικά στη Μόσχα, κι έπειτα στο εξωτερικό. Η ταινία μας μεταφέρει με ακρίβεια μέσα στα στάδια αυτής της καθόλα επικίνδυνης και δύσβατης διαδικασίας, που ενέχει μεγάλο ρίσκο τόσο για τους διωκόμενους όσο και για το δίκτυο βοήθειας, ακολουθώντας δύο από τους ανθρώπους του ακτιβιστικού Russian LGBT Network, την Olga Baranova και τον David Isteev, που πρωτοστατούν στα τεκταινόμενα, και ένα σύνολο περιπτώσεων γκέι και λεσβιών που κατάφεραν να φυγαδεύσουν.

Με ψεύτικα ονόματα, απόρρητες τοποθεσίες και μια ειδική τεχνολογία παραμόρφωσης των αληθινών προσώπων, εξαιρετικά σημαντική για την προστασία της ταυτότητας σε οποιαδήποτε συνθήκη τεκμηρίωσης (για την οποία το ντοκιμαντέρ έγινε το πρώτο που έχει προταθεί ποτέ για Όσκαρ Οπτικών Εφέ), ο David France τολμά να φωτίσει τις ιστορίες των πρωταγωνιστών του και να καταγγείλει μια φρικαλέα πραγματικότητα καταπάτησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων, μέρος της βίαιης ιστορίας μιας κοινότητας που παλεύει ακόμα και σήμερα για τα βασικά.

Ανάμεσά στις ιστορίες που ανοίγονται κάτω από άκρα μυστικότητα στην οθόνη (ακόμα και η κινηματογράφηση έχει γίνει με κρυφές κάμερες) ξεχωρίζει η διαδρομή του νεαρού Grisha, που αν και Ρώσος πολίτης, βασανίστηκε αγρίως, βιάστηκε και κρατήθηκε όμηρος από τους Τσετσένους, ενώ μετά την απελευθέρωσή του παραμένει καταζητούμενος. Η αποκάλυψη του αληθινού του προσώπου και ονόματος, όταν αποφασίζει να καταγγείλει στο Ρωσικό κράτος την εγκληματική συνθήκη, είναι μια στιγμή εξέχουσας σημασίας και δραματικού βάρους, με την γενναιότητά του ως Maxim Lapunov να επισφραγίζει την διαχρονικότητα  των διεκδικήσεων της κοινότητάς του. Η ανείπωτη αγριότητα των απειλών κατά της ζωής τους δεν χωράει κανέναν εφησυχασμό, και το να τρέχεις μια ζωή για να γλιτώσεις είναι ένα τίμημα που κανείς δεν θα έπρεπε να πληρώνει.

Ανεξάρτητα από την μονομέρεια που μπορεί να υιοθετεί ανά στιγμές, το “Welcome to Chechnya” είναι ένα δύσκολο, αλλά καθηλωτικό θέαμα, και πάνω απ’ όλα πολύ σημαντικό.

Επειδή απεικονίζει τον δαίδαλο μιας επείγουσας συνθήκης και μιας κτηνωδίας, στην οποία κυβερνήσεις και υπεύθυνοι αποστρέφουν το βλέμμα. Επειδή καταγγέλλει μια πραγματικότητα, τόσο μακρινή και τόσο κοντινή στην δική μας. Επειδή αναδεικνύει την εξέχουσα σημασία της κοινωνικής αλληλεγγύης, στην περίπτωση αυτή αποτελεί άλλωστε την μόνη λύση.

Επειδή συνιστά μια καθαρή, ωμή απάντηση μεγάλης κλίμακας στο «Πρέπει πάλι να συζητάμε τα ίδια»; Πάλι και πάλι, μέχρι τα ζητούμενα να γίνουν επιτέλους δεδομένα.

Aνδρομάχη Σδούκου

Πρώτη δημοσίευση: 19 Μαρτίου 2021, 19:37
Ενημέρωση: 19 Μαρτίου 2021, 19:39
Τίτλος:
Welcome To Chechnya
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
107
Εταιρία διανομής: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos