Michael H. Profession: Director

Τα τελευταία 25 χρόνια ο Μίκαελ Χάνεκε έχει καταφέρει να καθιερώσει τον εαυτό του ως έναν από τους κορυφαίους δημιουργούς του σύγχρονου κινηματογράφου και οι χαρακτηριστικά λεπτομερείς και τελειοθηρικές τεχνικές του τον έχουν οδηγήσει στη δημιουργία σπάνιων κινηματογραφικών έργων, αιχμηρού βάθους και καλλιτεχνικής αξίας. Το ντοκιμαντέρ αυτό, που καλύπτει όλη του τη σταδιοδρομία, προσφέρει μία ανεκτίμητη ματιά στη δημιουργική του διαδικασία, και μέσα από πλούσιο, ανέκδοτο υλικό και πληθώρα συνεντεύξεων, δίνει πρόσβαση στον Άνθρωπο και το Έργο, πίσω από τον Σκηνοθέτη.
Michael H. Profession: Director    - κριτική ταινίας

Επάγγελμα: Καλλιτέχνης

Ο Ιβ Μοντμαγιέρ ανοίγει το -εξαιρετικά δομημένο- «Michael H. Profession: Director» με τον πιο στοιχειωτικό μα συνάμα ταιριαστό τρόπο, πρόκειται για μία… «αναπαράσταση» της σκηνής του εφιάλτη του Ζαν-Λουί Τρεντινιάν, από το Amour. Παρακολουθούμε τον Χάνεκε καθώς πλένει το πρόσωπό του, βγαίνει από το μπάνιο, και βρίσκεται στον έρημο, πλυμμηρισμένο με νερό χώρο της μεγαλοαστικής πολυκατοικίας όπου κατοικούσε το ηλικιωμένο ζεύγος του Amour.

Η κάμερα ακολουθεί τον Χάνεκε από πίσω, κι αυτός, σαν να μην ξέρει σχεδόν, προχωράει κι αναρωτιέται μεγαλόφωνα αν είναι κάποιος εκεί και αν τον ακούει κανείς. Στο τέλος, βέβαια, αποκαλύπτεται ότι δεν έκανε τίποτα άλλο παρά να υποδείχνει πώς πρέπει να γυριστεί η σκηνή. Η εναρκτήρια, όμως, αυτή σεκάνς λειτουργεί άψογα έτσι ώστε να μας εισαγάγει στη σκοτεινή ψυχοσύνθεση του σκηνοθέτη, ο οποίος μέσα από αυτό το ντοκιμαντέρ αποδεικνύεται πως είναι ακριβώς σαν τις ταινίες του: σοβαρός, βαθυστόχαστος, αισχμηρός αλλά και ενίοτε αστείος, συνήθως μέσα από μία κωμικοτραγική κατάσταση.

Το πολυσυλλεκτικό υλικό που έχει μαζέψει τις τελευταίες δύο δεκαετίες ο Ιβ Μοντμαγιέρ είναι άκρως εντυπωσιακό, καθώς περιλαμβάνει πολλές εκ βαθέων συνεντεύξεις με τον ίδιο τον Χάνεκε, συνεντεύξεις από σχεδόν όλες του τις πρωταγωνίστριες, υλικό από τα γυρίσματα και τις πρεμιέρες των ταινιών του ανά τα χρόνια, αλλά και κάποιες εις βάθος αναλύσεις των θεματικών του επιλογών. Ξεκινώντας με την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, το Benny’s Video, και μεταπηδώντας στο Amour, το πιο πρόσφατο πόνημά του, ο Ιβ Μοντμαγιέρ πηγαίνει βήμα-βήμα προς τα πίσω, αποκαλύπτοντας διάφορες πτυχές της πολυεπίπεδης δημιουργίας της Λευκής Κορδέλας, του Κρυμμένου, του Άγνωστου Κώδικα, και του Funny Games, καταλήγοντας πάλι στο Amour, ενός εκ των σπουδαιοτέρων κινηματογραφικών ανοσιουργημάτων των τελευταίων ετών.

Κοινός παρονομαστής όλων όσοι μιλούν για τον Χάνεκε είναι ο βαθύς σεβασμός με τον οποίο μιλάνε για τον Αυστριακό σκηνοθέτη, εξαίροντας τις διανοητικές και κινηματογραφικές του ικανότητες. Ο Ζαν-Λουί Τρεντινιάν τον χαρακτηρίζει «καθαρό, αποτελεσματικό και χωρίς υπερβολές» ενώ η Ιζαμπέλ Ιπέρ αναφέρεται και στη σαρδόνια αυστριακή παράδοση που ενώνει το σκότος και το δράμα με την κωμωδία, η οποία διέπει όλη του την φιλμογραφία. Ενώ άκρως ενδιαφέρουσες είναι και κάποιες από τις πληροφορίες που μας δίνει ο ίδιος ο Χάνεκε, όπως το ότι επιδιώκει να «σβήνει» τα αποδεικτικά στοιχεία της παραγωγής μίας ταινίας και να την αφήνει… «να υπάρχει»…να έχει μία υπόσταση που ο καθένας μπορεί να ερμηνεύσει ως θέλει.

Αλλά και η βαθέως εξομολογητικού χαρακτήρα δήλωσή του ότι τον τρομοκρατεί η ιδέα του να υποφέρει, η ιδέα του προσωπικού, σωματικού πόνου ή η ιδέα του πνευματικού πόνου που σου προκαλεί το θέαμα πρόκλησης πόνου σε αγαπημένα σου άτομα. Αυτός ο φόβος του πόνου είναι που τον οδηγεί και στην σκληρή κινηματογράφισή του. Ο ίδιος ο Χάνεκε βέβαια, θέτει έναν μόνο –αλλά πολύ υψηλό- στόχο [και όρο] στον εαυτό του. Θέλει να κάνει ταινίες, αλλά να υπηρετεί την Τέχνη του Κινηματογράφου…«με τιμή»..! Και αυτό το καταφέρνει, είτε καθοδηγώντας τους ηθοποιούς του βήμα-βήμα στην ερμηνεία τους, είτε βάζοντας ο ίδιος με περισσή διάθεση αλλά και προσοχή τα λουλουδάκια στο νεκροκρέβατο της Εμανουέλ Ριβά.

Ο Μίκαελ Χάνεκε δεν είναι μόνο ένας σπουδαίος σκηνοθέτης, είναι ένας σπουδαίος Καλλιτέχνης.

Τάσος Κλειδωνόπουλος

Πρώτη δημοσίευση: 15 Μαΐου 2013, 12:27
Ενημέρωση: 15 Μαΐου 2013, 12:27
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τίτλος:
Michael H. Profession: Director (Michael H. Profession: Director )
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
92

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ