Berlinale 2020: "Αν έχεις την ίδια οπτική, δεν χρειάζεται να μιλάς την ίδια γλώσσα"

Δημοσίευση: 1 Μαρτίου 2020, 18:55
Συντάκτης:

Μιας και η Μπερλινάλε γιορτάζει τα εβδομήντα της χρόνια, έχει διοργανώσει στο τμήμα On Transmission, συναντήσεις σκηνοθετών για να συνομιλήσουν για την τέχνη τους φυσικά. Την Πέμπτη βρέθηκαν μαζί πάνω στην σκηνή δύο από τους πιο σημαντικούς ασιάτες σκηνοθέτες, ο βραβευμένος με δύο Χρυσές Άρκτους το 1993 και το 1996 Ang Lee και ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες το 2018 για το Shoplifters, Hirokazu Kore-eda. Ο Ang Lee πρότεινε να συνομιλήσει με τον Kore-eda μιας και «συναντηθήκαμε πέρσι σε ένα φεστιβάλ, καθίσαμε στο ίδιο τραπέζι, ήταν ντροπαλός», όπως θυμάται ο Lee για την πρόσφατη συνάντησή τους. «Είναι τιμή μου», απάντησε ο Kore-eda, «που είμαι εδώ, είμαι λίγο νευρικός».

<a href="/synenteyxeis/mpil-nai-o-haraktirismos-emporiko-einai-mia-poly-omorfi-lexi/65348">Μπιλ Νάι: "Ο χαρακτηρισμός εμπορικο είναι μια πολύ όμορφη λέξη"</a>ΣΧΕΤΙΚΑΜπιλ Νάι: "Ο χαρακτηρισμός εμπορικο είναι μια πολύ όμορφη λέξη"

Κινηματογραφικά όμως πώς γνώρισε ο ένας τον άλλο? «Το After Life ήταν η πρώτη ταινία του που είδα και σοκαρίστηκα για αυτό και την επέλεξα (για να προβληθεί μετά την συζήτηση). Ήταν μοναδική, ποιητική, ήρεμη, καθαρή», ανέφερε ο Ταϊβανέζος σκηνοθέτης με τον Ιάπωνα συνάδελφό του να απαντά «το The Wedding Banquet ήταν η πρώτη ταινία του Ang Lee που είδα και μετά είδα κάθε του ταινία. Το Sense and Sensibility με εξέπληξε, ήταν σαν μια ευρωπαϊκή ταινία. Είμαι φαν του Ang Lee. Όπως και όταν είδα το Brokeback Mountain, τα πρώτα του λεπτά, είναι μια ιδανική ταινία. Θα ήθελα να κάνω τέτοια ταινία».

Ο ένας σκηνοθέτης είναι από την Ταϊβάν, με μεγάλη βέβαια καριέρα στην Αμερική και Όσκαρ για ταινίες όπως το Brokeback Mountain και η Ζωή του Πι, ενώ ο άλλος από την Ιαπωνία. Πώς συναντιούνται αυτοί οι δύο κόσμοι? «Το κινέζικο σινεμά ωρίμασε και επηρεάστηκε από το ιαπωνικό σινεμά. Μεγάλωσα με ιαπωνικές επιρροές» δήλωσε ο Ang Lee. Και οι δύο είναι δημιουργοί από την Ασία που όμως έχουν κάνει ταινίες και εκτός αυτής με πρώτον τον Lee που έχει σκηνοθετήσει πολλές αγγλόφωνες ταινίες με πρώτο το Sense and Sensibility το 1995, ενώ ο Kore-eda έκανε την πρώτη του μη ιαπωνική ταινία πέρσι με το γαλλόφωνο The Truth με την Catherine Deneuve και την Juliette Binoche.

«Πριν λίγα χρόνια είχα διάλογο με τον Ang Lee για το θέμα της γλώσσας και μου είπε ότι στο Sense and Sensibility είχε αντιμετωπίσει δυσκολίες αλλά οκ. Όσο για μένα, πέρασα χρόνο στην Γαλλία, δεν μιλάω όμως ούτε αγγλικά ούτε γαλλικά και στα γυρίσματα μιλούσα ιαπωνικά. Έλεγα “γιόι χάι” που σημαίνει ας ξεκινήσουμε στα ιαπωνικά και δεν καταλάβαιναν. Δεν χρειάζεται όμως να μιλάς την ίδια γλώσσα, αρκεί να έχεις την ίδια οπτική».

Επειδή μετά την συζήτησή τους θα προβαλλόταν το After Life (1998) του Kore-eda συζήτησαν και επ’ αυτού, με τον σκηνοθέτη της ταινίας να αναφέρει πως «ξεκίνησα να την γράφω δέκα χρόνια πριν την γυρίσω, ήμουν 26 χρονών και δούλευα στην τηλεόραση. Πήγαινα στην αίθουσα του μοντάζ, έγραφα τις συνεντεύξεις, τα κείμενα. Σκέφτηκα τότε αν πέθαινα θα ήμουν λυπημένος για μένα. Έτσι ήρθε η αρχική ιδέα», με τον ίδιο να συμπληρώνει αμέσως μετά γελώντας «Μην πιστεύετε τις ιστορίες που λένε οι σκηνοθέτες, οι ιδέες έρχονται έτσι απλά. Είναι όλα ψέματα και προσποιούμαι ότι σκέφτομαι». Αφού τελείωσε την ενασχόλησή του με την  τηλεόραση πέρασε στα ντοκιμαντέρ προτού φτάσει στην μυθοπλασία. «Αρχικά έκανα ντοκιμαντέρ αλλά μετά συνειδητοποίησα ότι έχει πλάκα να ανακαλύπτεις νέα πράγματα. Όταν γυρίζω ταινίες μυθοπλασίας δεν θέλω να εκφράσω τις δικές μου εικόνες στο σενάριο αλλά να αναζητήσω τις στιγμές, αυτό μου έμαθε το ντοκιμαντέρ».

Έπειτα η συζήτηση ήρθε στο Brokeback Mountain, που αγαπά πολύ ο Kore-eda και την ανέφερε συχνά κατά την διάρκεια της συνομιλίας. «Εντυπωσιάστηκα και από την μουσική αλλά και από την έννοια του χρόνου μέσα στην ταινία. Είναι μια μικρή ιστορία αλλά παγκόσμια. Δεν είναι τόσο αμερικάνικο γιατί δεν έχει happy end» με τον Ang Lee να αρνείται να κάνει διάκριση ανάμεσα στο τι είναι δυτικό και τι ανατολικό. «Είναι δύσκολο να πω τι είναι Ανατολή και τι είναι Δύση».

Η συζήτηση των δύο σκηνοθετών έκλεισε με τον τίτλο της ταινίας After Life και αν πιστεύουν στην μετά θάνατον ζωή, με τον Ang Lee να δηλώνει πως ναι «πιστεύω στην μετά θάνατον ζωή γιατί η ιδέα του θανάτου είναι τρομακτική» και τον Kore-eda να τοποθετείται λέγοντας «Μετά την ταινία After Life δεν μπορώ να πω ότι δεν υπάρχει αλλά δεν είμαι σίγουρος γιατί δεν το έχω βιώσει. Στην Δύση πιστεύετε ότι ο θάνατος είναι μετά την ζωή αλλά στην ταινία ο θάνατος δεν την κόβει την ζωή, δεν είναι τόσο ξεχωριστά πράγματα».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos